نکوداشت روستا نویس شیرازی

محمود شبان سروستانی:

خبرپارسی –  مراسم نکوداشت امین فقیری نویسنده روستانویس شیرازی با حضور جمعی از ادیبان و همراه با رونمایی از فیلم مستند دهکده پرملال در شیراز برگزر شد .

امین فقیری در سال ۱۳۲۳ در محله سر دزک شیراز و در خانواده ای اهل کتاب و مطالعه بدنیا آمد، او در دو سالگی مادر خود را از دست داد و این اولین ضربه روحی و واقعیت تلخ زندگی وی بود .

فقیری با وجودی که سنش زیر ۶ سال بود به مدرسه رفت اما در دوران ابتدایی به واسطه بیماری عفونت گوش که بوی مشمئز کننده ای از آن متساعد می شد در بین همکلاسی ها و هم محله ای ها منزوی شد، هر چند که انزوای او خود خواسته بود اما دومین ضربه روحی بزرگ را به وی وارد ساخت .

امین در سال چهارم ابتدایی به دلیل نوشتن انشایی زیبا در توصیف پاییز مورد تشویق معلم خود قرار گرفت و این اولین جرقه و انگیزه برای بیشتر نوشتن را در او ایجاد کرد .  

این داستان سرای شیرازی دوران درس و مدرسه را در شیراز گذراند و بعد از پایان درس و اخذ دیپلم به خدمت سربازی اعزام شد، آن روزها تازه سپاه دانش ایجاد شده بود و امین با همین عنوان به یکی از روستا های کرمان رفت .

او که تمام عمر خود را درشهر و در خانواده ای با سواد با فرهنگ گذرانده بود، در روستا با موجی از بدبختی، فقر، خرافات و بی فرهنگی روبرو شد که با توجه به روحیه حساس و شاعرانه ای که داشت سخت تحت تاثیر قرار گرفت و مصمم شد تا با نوشتن درد و رنج مردم روستا را به گوش همگان برساند .

جنس نوشته های فقیری ساده همچون نجوای زنان قالیباف روستایی و آواز چوپانان رنج کشیده است و ناگزیر بر دل می نشیند و تاثیری عمیق در روح خواننده می گذارد، به همین دلیل “دهکده پرملال” که حاصل ۴ سال نوشتن اوست با وجود تنگ نظری ها ۶ نوبت چاپ مجدد می شود و جزء کتابهای شاخص دهه ۴۰ و ۵۰ به شمار می رود و هنگامی که با ممنوعیت چاپ رویرو می شود در اروپا داستان های کتاب او در نسخه های زیراکسی منتشر می شود .

او از اولین نویسندگان داستان‌های روستایی ایران به شمار می آید. و به همراه محمود دولت آبادی که او نیز از روستانویسان است برنده لوح زرین بهترین نویسنده بیست سال داستان نویسی ایران در سال ۱۳۷۶ می شود، داستانهای مجموعه “دهکده پرملال” به بیش از ده زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، اردو، ایتالیایی، فرانسوی، ژاپنی و غیره چاپ شده است.

از او تا کنون نوزده کتاب در زمینهٔ رمان مجموعه رمان و نمایشنامه و داستان نوجوانان به چاپ رسیده‌است. که دهکده پر ملال (مجموعه داستان) (۱۳۴۶)، کوچه باغ‌های اضطراب (۱۳۴۸)، وفیان (۱۳۵۰)، شب (نمایشنامه)، غم‌های کوچک (۱۳۵۲)، دوست من (نمایشنامه)، سیری در جذبه و درد قالیبافان (نمایشنامه)، سخن از جنگل سبز است و تبردار و تبر،  دو چشم کوچک خندان، تمام باران‌های دنیا، مویه‌های منتشر (۱۳۶۸)، آهوی زیبای من (برای کودکان)، اگر باران ببارد (برای نوجوانان) ، گزیده داستان‌ها، رقصندگان (رمان)، زندگی با ورزش (برای نوجوانان)، انگار هیچ وقت نبوده (مجموعه داستان) (۱۳۸۲)، پلنگ‌های کوهستان (رمان) (۱۳۸۱)،

 آثار زیر چاپ

در تو تکرار نمی‌شود آن گل سرخ (نمایشنامه)، سقزی (نمایشنامه)، زندگینامه سعدی شیرازی، استاد قوام‌الدین شیرازی معمار مسجد گوهرشاد، استاد عیسی شیرازی طراح تاج محل و میرعماد

یادآور می شود که مراسم نکوداشت امین فقیری همراه با رونمایی از مستند “دهکده پرملال” ساخته همایون امامی، پنجشنبه ۲۴ آبان ماه در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد .

محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.