نقد لابه لای خاطرات

خبر پارسی – پویا محسنی – شاید یکسال گذشته پس از استعفاء استاندار سابق و دور شدن خود خواسته از فضایی که دو سال پر تنش و فشار را برای من به همراه داشت، روزنامه نگار در زوم تنها جایی بود که حاضر شده و با شوق و ذوق مشارکت در مباحث را وظیفه خود دانسته ام.
در این دوازده برنامه یکبار قرعه منتقد هم بر گردن حقیر افتاد و دانستم که انگار نباید نقد کرد که هنوز ظرفیت آن وجود نداشته و توسط نقد شونده سانسور می شوی!
سنجش متر و معیار روزنامه نگاری و خبرنگاری در فارس مهمترین دست آورد شخصی من از این برنامه یکساله بود، من تا قبل از سالهای ۸۶،۸۷ خیلی با روزنامه نگاران و خبرنگاران استان قرابتی نداشته و بیشتر تعامل خود را با رسانه ها و روزنامه نگاران فرا استانی داشته ام، دو سال اول دولت روحانی فرصتی بود برای تجربه ای جدید و کمک به رونق فضای نقد و امروز خبرنگار در زوم فرصتی است برای شناخت و سنجش بیشتر فعالین رسانه ای فارس.
در تمام یک سال گذشته همه دادِ حقیر عبور از جریان لمپنیسم مطبوعاتی و بازگشت به وضعیت پایدار سابق بوده است لمپنیسمی که زرد نویسی و غیر تخصصی بودن کار روزنامه نگاری شاخصه مهم آن است. این روزها که هر که پولش بیشتر رسانه اش پایدارتر و بیشتر هست آن چیزی که از آن غفلت شده  مخاطب است.
در هر حال روزنامه نگار در زوم بهانه ای برای نقد همین موارد و بیان خاطراتی است از افرادی که یا با آنان بزرگ شده ای یا الگوی ت بوده اند….
در هر حال همت دکتر کورش کمالی سروستانی و فرزاد صدری برای تداوم این برنامه باعث جا افتادن آن گردیده است اما پس از یک سال نقدهایی بر آین برنامه نقادانه وارد است که به اختصار در ادامه به آن اشاره می کنم :
۱-بدون شک هدف اولیه که تمرین گردهمایی است محقق شده و باید به نقد پرداخت و نقد هم با کنار گذاشتن رودروایسی و مطالعه منتقد و توجه به محصول خروجی نقد شونده ( خبرنگار، روزنامه نگار) محقق می شود.
۲-عدم بهره گیری از فرصت حضور جوانان، دانشجویان و کسانی که در دانشگاه و دانشکده خبر در ابتدای راه ورود به این عرصه هستند نقطه ضعف دیگری است که وارد است، و می توان با حضور بیشتر این قشر به افزایش سطح تجربه آنان کمک کرد.
۳- انتخاب منتقد نه بر اساس دانش یا تخصص یا اشراف بر کار یک نقد شونده، بلکه بر مبانی آشنایی، همکاری و شناخت استوار هست که این خود دقیقا پاشنه آشیل این برنامه تلقی می گردد و به همین خاطر جز ۲-۳ نقد مابقی شرح روایت اخلاق و رفتار و خوبی ها و بدی های فرد نقد شونده بوده است.
۴-عدم پوشش رسانه ای قوی در انعکاس خبرگزاری ها و سایت ها ( جز سایت خبرپارسی) و عدم انتقال این نقدها و بررسی ها و اخبار به سایر رسانه های فرا استانی امکان اثر گذاری غیر مستقیم این برنامه را کم نموده و باعث می شود که انعکاس و پوشش این برنامه ارتباط مستقیمی با مهمان هر ماه پیدا کند.
۵-در آخر هم پیشنهاد می کنم که در سال دوم برگزاری به نقد و بررسی جریان های مطبوعاتی و رسانه ها و خبرگزاری ها و….. پرداخته شود که حتما از نقد فردی به نقد جریانی منتج خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.