نقدی به مناسبت هفته دولت/دولتمردان فارس، پشتوانه اجتماعی دولت را فراموش کرده‌اند!

خبرپارسی ـ سعید نظری: دولت تدبیر و امید در حالی ایام گرامیداشت سومین هفته دولت را در عمرکاری خود پشت سر می‌‌‎گذارد، که کارشناسان سیاسی و صاحب نظران معتقدند این دولت به رغم موفقیت‌هایش در عرصه دیپلماتیک و اقتصاد اما همچنان در امکان ارتباط گیری با پشتوانه های اجتماعی خود با چالش جدی روبرو است.
این موضوع بیش از هر استانی در فارس نمود پیدا کرده و به نظر می رسد پشتوانه‎های اجتماعی دولت تدبیر و امید در این استان جایگاهی در تصمیم سازی‎ها و اداره استان ندارند. استاندار اول دولت تدبیر و امید در استان فارس به رغم همه حمایت‌های حامیانش از جمله نگارنده، اما به مدد مشاوران نابخرد و تنگ نظرش هیچ گاه نتوانست علیکی شایسته به سلام پشتوانه‎های پویای دولت پاسخ دهد و استاندار فعلی نیز در لاک خود همچنان مبهوت فضای سیاسی فارس است.
اگر بپذیریم که نخبگان، روشنفکران، دانشجویان و دانشگاهیان، احزاب اصلاح طلب و فعالان رسانه مهمترین پشتوانه‎های اجتماعی دولتند لذا نشانه‏های بارزی در رفتار جناح سیاسی مخالف دولت در استان فارس وجود دارد که غربت حامیان دولت تدبیر و امید را بیش از هر جای دیگر به تصویر کشیده است.
انتشار استعفانامه عجیب رئیس سابق اداره آموزش و پرورش خفر که بر خلاف رویه‎های قانونی و اداری معمول به جای رییس اصلاح طلب سازمان آموزش و پرورش فارس خطاب به نماینده مردم جهرم در خانه ملت و از مخالفان سرسخت دولت نگاشته شده بود، یکی از مهمترین شاهد مدعا بر دوران فترت پشتوانه اجتماعی دولت در استان فارس است.
انتشار استعفای رییس یک اداره دولتی در بخشی کوچک از فارس نشان داد که نمایندگان مجلس بر خلاف نص صریح قانون اساسی تا چه اندازه در دولت تدبیر و امید در شهرستان‎ها رخنه کرده و با دخالت مستقیم خود هم راه نظارت سالم را بر دولت بسته‎اند و هم عملا دست دولت را برای به کارگیری حامیانش و همفکرانش در عرصه مدیریت. این رفتار زمانی بغرنج می‎شود که بدانیم دولت قبل از صدر تا ذیل ارکان مدیریتی خود را بدون توجه به شاخص‎های شایسته سالاری سخاوتمندانه بین حامیان خود تقسیم کرده بود و هیچ یک از نمایندگان استان اعتراضی به آن رفتار نداشتند و حتا در جلسات شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور وقت در شیراز جایی جز پایین جلسه برای برخی نمایندگان تصور نمی‎کردند.
علاوه بر این استمرار فعالیت بیش از ۱۷ فرماندار سر سپرده به جریان انحرافی محمود احمدی نژاد در استان فارس و به تبع آن تسخیر بخشداری‎ها و شهرداری‎ها توسط جریان‏های انحرافی و پایداری در استان رنج حامیان دولت را دو چندان کرده، این در حالیست که دولت به سرعت به پایان عمر خود نزدیک می شود و مخالفان دولت امیدوارند بتوانند با حفظ شرایط فعلی، حامیان دولت را خسته و در انتخابات بعدی ریاست جمهوری به سادگی حسن روحانی را ضربه فنی کنند. فعالان سیاسی و کارشناسان صاحب نظر مصرانه نگران آینده مدیریت در استان فارس به خصوص در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.
وجود اعتبارات چند صد میلیاردی فرهنگی در برخی نهادهاو دستگاه ها ،حمایت‎های میلیاردی از رسانه‎های دیجیتال مخالف دولت و کانون و انجمن‎های فرهنگی ـ مذهبی وابسته به جبهه پایداری در راستای تقویت مخالفان دولت علنا عرصه را بر حامیان دولت تنگ‎تر کرده است.
برگزاری مستمر و پایان ناپذیر برخی اجلاسیه ها و کنگره‎ها بنام اهلبیت و عزیزترین آدم های انقلاب، با دعوت از سخنران بارز مخالف دولت همچون حجج اسلام سیداحمد خاتمی، حمیدرسایی، طائب، علیرضا زاکانی، کامران باقری لنکرانی و … در کنار کنگره‎های شاخص انتخاباتی احزاب رقیبی همچون موتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جامعه اسلامی مهندسان به محافل ضد دولت تدبیر و امید در استان تبدیل شده در حالی که جناح حامی دولت حتا برای یک نشست با حضور مدیران ارشد دولت و برخی معاونان رییس جمهور یا با پلمپ سالن سخنرانی روبرو شده و یا حادثه ای مشابه حمله به علی مطهری را پیش رو دارد و یا سخنرانش قبل از ورود به فرودگاه آیت الله دستغیب شیراز با اولین پرواز به تهران دیپورت میشود.
دو خبرگزاری نزدیک به دولت که همچنان روسای وابسته به جریان فکری احمدی نژاد را در فارس حفظ کرده‎اند، بیش از آنکه منادی موفقیت‎های دولت و منعکس کننده بازتاب آن در جامعه باشند، به تقویت دیدگاه دلواپسان پرداخته و گزارش تصویری و خبری از اجلاسیه و نشست‎های ضد دولتی مخالفان دولت را پوشش می‎دهند. این در حالی است که روزنامه نگاران حامی دولت خانه نشین شده و تنها یک روزنامه شیراز تا حدی خود را موظف به حمایت از دولت دانسته و مابقی روزنامه‎های خصوصی همچنان در پس تهدیدهای مخالفان دولت، آزادی بیان را به دست نیاورده اند و تیترهای روزمره‎اشان چیزی کمتر از کیهان ندارد!
دانشگاه به عنوان قطب محرک جامعه برای حمایت از دولت تدبیر و امید پس از سه سال تلاش و مبارزه برای تغییر مدیریت یکی از دانشگاه ها با تمدید حکم دکتر ریاستش همچنان در بهت و حیرانی بسر می‏برد. سرخوردگی ناشی از تمدید حکم وی در بین جامعه دانشگاهی اوج بی اعتمادی دولتمردان فارس به جریان پشتیبان دولت تدبیر و امید در استان فارس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.