نسخه‌ای که برای فارس شفا نمی‌شود!/افزایش تلاش اصولگرایان برای تعیین استاندار جدید فارس

خبر پارسی: در حالیکه نتیجه ۸ سال حاکمیت مطلق جناح اصولگرا در استان فارس، چیزی جز اختلاف و درگیری و عقب ماندگی و توقف پروژه‌های اقتصادی و عمرانی به ثبت نرسیده است، اما این بار به رغم خواست عمومی برای تغییر، این جناح سیاسی تلاش گسترده‌ای برای انتصاب استانداری مطابق میل خودشان آغاز کرده‌اند.
آنچه در ۸ سال گذشته با انتصاب ۳ استاندار در فارس ـ رضازاده، احمدزاده کرمانی و صادق عابدین ـ از سوی جناح اصولگرا در فارس واقع شد، جز درگیری و جنگ قدرت و اختلاف و نهایتا عقب ماندگی فارس از سیر توسعه نبود، حالا اما این جناح به مدد سایت‌های اینترنتی خود که در غیاب سایت‌های اصلاح طلب قارچ گونه رشد کرده‌اند می‌کوشد با صدور بیانیه و انجام مصاحبه نظرها را به سمت گزینه‌های خود سوق دهد.
جناح اصولگرا در گام نخست محمدهادی ایمانیه و کامران باقری لنکرانی را برای جلب حمایت یکی از مراجع عظام تقلید به عنوان پیشنهاد استانداری معرفی کرد اما وقتی با مخالفت این مرجع تقلید به دلیل خواست عمومی برای تغییر روبرو شد، کمی عقب نشینی کرد و تنها در دو بیانیه مختصر به بیان شرایط استاندار خوب پرداخت.
با اعلام اسامی کاندیداهای مورد حمایت جناح اصلاح طلب، جعفر قادری نماینده مردم شیراز یود که خواست عمومی را برای تغییر را درک نکرده، به اسم مجمع نمایندگان فارس سه گزینه رضازاده استاندار پیشین، نوذری وزیر سابق نفت و فروزانمهر استاندار فعلی استان خراسان رضوی که به جریان انحرافی منتسب است، را به عنوان گزینه های پیشنهادی فارس مطرح کرد.
این اعلام اسامی از سوی قادری با مخالفت دیگر اعضای مجمع نمایندگان روبرو شد و از این جهت با ارسال اسامی به هیات دولت مخالفت شد، اما قادری به رغم شناختی که از ضعف گزینه‌های پیشنهادی داشت، در اظهارات جدید مدعی شد: سه گزینه مشخص شده که آنها را معرفی خواهیم کرد اما اگر از میان آنها استاندار فارس انتخاب نشد بنای دشمنی نداریم.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استاندار فارس باید شخصی در حد بزرگی فارس باشد تصریح کرد: اگر فردی توانمند و با قدرت برای استان فارس انتخاب شود وظیفه همگان است که با او همکاری داشته باشند به خصوص اینکه در این استان نباید شخصی به عنوان استاندار مشخص شود که نگاه و تفکرات سیاسی داشته باشد.
قادری یادآور شد: هر شخص توانمندی که به عنوان استاندار انتخاب شود به طور حتم مورد تایید است اما این هماهنگی و پشتوانه تا زمانی وجود خواهد داشت که شخص استاندار تنها به فکر توسعه و رفع مشکلات مردم باشد.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توقعات ما در استان فارس طی چند سال گذشته برآورده نشده است، گفت: نمایندگان از اول با استانداران همکاری دارند اما برخی از این استانداران طی چند سال گذشته راه خود را تغییر دادند.
وی تصریح کرد: توقع ما از استاندار بسیار بالا است زیرا باید شخصی به عنوان استاندار فارس معرفی شد که توانایی جبران عقب ماندگی ها را داشته باشد.
به گزارش خبر پارسی، سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استان فارس به استانداری با توانمندی‌های ملی نیاز دارد، اظهار کرد: نباید برای پیشنهاد افراد به عنوان استاندار سلیقه‌ای عمل کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: تمام افراد و گروه‌هایی که از روی خیرخواهی به دنبال معرفی افراد برای استانداری فارس هستند باید از اعمال نظر سلیقه‌ای پرهیز کنند.
وی گفت: فارس استانی با ظرفیت‌های فراملی است و سکان هدایت این استان باید به فردی توانمند و باتجربه سپرده شود.
ذوالانوار اضافه کرد: استانداری در برخی از استان‌ها کمتر از دشواری هدایت یک وزارتخانه و یا معاونت رئیس جمهوری نیست و فارس نیز از جمله این استان‌ها است.
وی تصریح کرد: فارس استانی ممتاز و بین‌المللی است و اگر مدیری توانمند برای این استان انتخاب نشود در بسیاری حوزه‌ها، کشور دچار مشکل و کاستی می‌شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصمیمات استاندار فارس و همکارانش در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، انرژی، گردشگری و فرهنگی در سطح ملی موثر است و باید در انتخاب استاندار با دقت رفتار کرد.
وی با اشاره به اینکه به‌یقین تمام افراد پیشنهاد دهنده دوستدار نظام هستند و نیت خیر دارند ادامه داد: نباید برای انتخابی مهم مانند استاندار فارس دولت را در فشار قرار داد.
ذوالانوار بیان کرد: نمایندگان مجلس به‌یقین نظرات مشاوره‌ای خود را اعلام می‌کنند اما از دولت انتظار داریم که فردی بومی با توانایی‌های بالا و تجربه کافی را به عنوان نماینده عالی خود در این استان معرفی کند.
غلام مهدی حقدل رئیس جدید شورای شهر که چند سالی در سایه بی‌محلی اصولگرایان از عرصه مدیریت بازمانده بود، در اظهاراتی گفت: فردی که به عنوان استاندار استان مهمی مانند فارس انتخاب می‌شود باید نگاه جامعی داشته باشد.

وی فارس را دارای ظرفیت‌های بزرگی دانست و گفت: استاندار این استان باید از این ظرفیت‌ها شناخت خوبی داشته باشد. علاوه برآن فارس در حوزه‌های مختلف دارای مظلومیت‌هایی است که باید با همدلی این کاستی‌ها برطرف شود.

حقدل با اشاره به اینکه برای آبادانی فارس به عزمی جدی و تلاشی فراگیر در تمام حوزه‌ها نیازمندیم، افزود: برای رفع کاستی‌ها باید فضای این استان به سمت کار و تلاش مضاعف حرکت کند.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: فردی که به عنوان استاندار معرفی می‌شود باید برای توسعه این استان برنامه عملیاتی داشته باشد. من هراسم از این است که همان بلایی که ۳۰سال پیش بر سر استان آمد تکرار شود و یک شخص سیاسی به استان بیاید که همه هم و غم خود را برای مسائل سیاسی خرج کند.

وی خاطرنشان کرد: نباید در انتخاب استاندار نگاه سیاسی دخیل باشد زیرا در این صورت شاهد عقب‌ماندگی فارس خواهیم بود.
رئیس شورای شهر از مسئولین امر درخواست کرد از تلاش برای انتخاب استاندار شایسته برای فارس خسته نشوند. هم اکنون اسامی کسانی در لیست داوطلبان استانداری فارس است که اصلا شایسته این کار نیستند. این استان نیاز به اعتدال دارد نه استاندار سیاسی.
آیت‌الله ایمانی امام جمعه شیراز هم اگرچه مخالفتی با خواست عمومی برای تغییر در ساختار مدیریت استان نشان نداده اما در از ارائه بسته پیشنهادی به رئیس جمهور برای انتخاب استاندار فارس خبر داد و با اشاره به کلام دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون فارس که اقبال و شانس به کسی روی می آورد که در استان فارس مدیریت به او واگذار شود یا قبول کند ابراز داشت : این نشان می دهد، فارس یک استان ممتاز و خاص است.
آیت الله ایمانی تصریح کرد: به طور طبیعی در یک مجموعه فرهیخته و قوی از نظر فکری و علمی باید استانداری منصوب شود که توانایی نگه داشتن این استان در قله را داشته باشد.
وی با بیان اینکه استان فارس، استانی نیست که در دامنه حرکت کند، اظهارداشت: حرکت در سطح و دامنه، کار آسانی است اما این استان مجموعه است که در قله و ارتفاع حرکت می کند و حرکت در ارتفاع، حرکتی سخت و سنگینی است.
آیت الله ایمانی با تاکید بر اینکه فردی که استاندار فارس می شود باید توانمند باشد، افزود: فردی که استاندار فارس می شود اگر بخواهند مساله این استان را براساس جناح بندی ها، معاملات و معادلات جناحی حل و فصل کنند، بزرگترین ظلم به استان فارس می کند.
امام جمعه شیراز گفت: استان فارس، استانی فوق العاده قوی است و می تواند خیلی از مشکلات و معضلات کشور و حتی منطقه را حل و فصل کند.
آیت الله ایمانی اظهارکرد: استاندار فارس باید فردی معتدل، خردمحور، قائل به توسعه همه جانبه، با تجربه و حرکتش دانش بنیان باشد به جناح و این گروه و آن گروه وابستگی نداشته باشد.
وی ادامه داد: فردی که استاندار فارس می شود باید استان برایش مهم باشد و کاری به منافع حزب، گروه و جناحی که او به آن وابسته و متعلق است نداشته باشد.
ضرغام صادقی در خصوص مشخص شدن استاندار آینده فارس افزود: از اینکه فردی سیاسی را به عنوان استاندار به ما معرفی کنند موافقت نخواهیم کرد زیرا استاندار آینده باید فردی تلاشگر و با تجربه باشد.
وی تصریح کرد: مهمترین اولویت مجمع نمایندگان فارس برای معرفی استاندار جدید، توانمندی و تجربه این شخص است و اینکه تا چه اندازه برای رفع مشکلات مردم در گذشته تلاش کرده است.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر استاندار آینده از طرف مرکز انتخاب شوند در مقابل او گارد نخواهیم گرفت، یادآورشد: اولویت اول ما استانداری خادم و تلاشگر است و اگر این فرد هم از جانب تهران مشخص شود مشکلی وجود ندارد.
صادقی افزود: وزیر کشور از ما خواسته که گزینه های خود را معرفی کنیم اما باید این را نیز قبول کنیم که شخص رئیس جمهور و وزیر کشور استاندار را تایید می کنند.
وی تصریح کرد: البته به این مطلب نیز اعتقاد داریم که دولت باید به نظرات نمایندگان استانها احترام بگذارد و سخنان آنها را نیز در تصمیم گیری های خود مد نظر قرار دهد.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استاندار آینده فارس باید توان استفاده از پتانسیل های موجود را داشته باشد، گفت: میراث فرهنگی، نفت و گاز، کشاورزی و….. از مهمترین داشته های این استان است که استاندار آینده باید توان استفاده از آنها را برای توسعه فارس داشته باشد.
صادقی تاکید کرد: تاکنون هیچ استانداری در کشور تغییر نکرده و ما نیز برای این کار عجله نداریم چراکه باید با مطالعه و بررسی فردی شاخص را برای استانداری فارس معرفی کنیم.
وی در خصوص افرادی که خود را به عنوان گزینه استانداری معرفی می کنند، گفت: متاسفانه در استان فارس هر از چند گاهی یک نفر خود را گزینه استانداری معرفی می کند که در این راستا باید توجه داشت که استاندار آینده باید شخصی در حد و اندازه های فارس باشد.
اصولگرایانی که خود از گرفتاری‌های در دوران حاکمیت ۸ ساله بر استان فارس خبر دارند و غلام مهدی حقدل در اظهاراتش به آنها اذعان کرد. به گفته حقدل رخ بیکاری بالای ۲۰درصد زیبنده این استان نیست.
وی افزود: در گذشته این استان با تکیه بر راه‌هایی مانند کشاورزی سنتی قصد داشت به توسعه برسد که این هدف میسر نشد.

به گفته حقدل مهاجرت بسیاری جوانان از شهرهای کوچک و روستاها حاصل نگاهی است که برای اشتغال برنامه نداشت.

رئیس شورای شهر اشتغال را از مهترین دغدغه‌هایی خواند که مردم این استان به آن گرفتار هستند و ادامه داد: ایجاد صنایع و حرکت به سمت رشد صنعت از مهمترین راه‌های برون‌رفت فارس از عقب‌ماندگی است. بیکاری نگران کننده است و هیچ راهی جز صنعتی شدن نداریم.

رئیس شورای شهر شیراز در پایان بیان کرد: دغدغه اصلی استاندار آینده فارس باید توسعه این استان باشد مشکل اشتغال استان های همجوار به برکت صنعتی شدن رفع شده است اما ما هنوز فقط به کشاورزی و دامداری و باغداری سنتی دلخوش هستیم و مشکل اشتغال با این کارها حل نمی شود. حق جوانان فارس است که در شهر و استان خود مشغول به کار شوند. مسئله اشتغال از مسائل سیاسی بسیار مهم تر است.

به گزارش خبر پارسی، نسخه‌ای که در طول ۸ سال اصولگرایان برای فارس تجویز کردند چیزی جز التهاب ‌آفرینی و بازگشت به عقب نداشت که اگر حاکمیتشان ادامه می‌یافت خدای نکرده باید فارس را در کما می‌یافتیم و به پیوند اعضایش به دیگر استان های محروم رضایت می‌دادیم.
امروز افکار عمومی با این سئوال جدی روبرو است که اصولگرایان چرا در ۸ سال گذشته درخواستی برای تعیین استاندار مطرح نکردند؟ چرا در برابر ناملایمات ۸ ساله سکوت کردند و پشت میزهای غنیمت یافته از حاکمیت احمدی‌نژاد سنگر گرفتند؟ و حالا اما چرا قصد مخالفت با خواست عمومی برای تغییر دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.