نزول دو پله ای فضای کسب وکار فارس در زمستان گذشته

خبرپارسی – فضای کسب و کار استان فارس در زمستان ۹۷ با دو پله نزول نسبت به فصل قبل، در جایگاه هفتم در کشور قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت اقتصادی مرکز آمار اتاق ایران، فعالان اقتصادی مولفه هایی از جمله غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی ثباتی سیاست ها قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار، موانع در فرآیندهای اداریو اخذ مجوزهای کسب و کار و دشواری تامین مالی از بانکها را به عنوان شاخص های نامساعد در فضای کسب و کار استان فارس بوده است.

همچنین مولفه های محدودیت دسترسی به حامل های انرژِی، محدودیت دسترسی به آب، محدودیت دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت و نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول در استان فارس مساعد شناخته شده است.

بر اساس یافته های این ارزیابی انجام شده، گیلان، آذربایجان غربی، زنجان به ترتیب به عنوان استان های برتر و سیستان و بلوچستان، البرز و کردستان بدترین استان ها در این فصل از پایش کسب و کار مشخص شدند.

این گزارش در زمستان ۹۷ و بررسی دو هزار و ۵۸۱ فعال اقتصادی زیرمجموعه سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون ایران و با استفاده از روش تکمیل پرسشنامه الکترونیکیCAWI2) ) و همچنین آمارگیری تلفنی با کمک رایانه CATI3)) صورت گرفته است و داده های آماری نیز از منابع آماری رسمی کشور تهیه و مورد استفاده قرارگرفته اند.

محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه های اقتصادی مؤثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه ها قرار دارن مانند قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری.

امروزه، بهبود محیط کسب وکار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می رود و علاوه بر آن هرچه محیط کسب وکار یک کشور شرایط بهتری داشته باشد، بهره برداری از فرصت های کارآفرینی بیشتر و هر چه بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در جامعه ای بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.