نحسی ۱۳ گریبانگیر شورای شهر شیراز

خبرپارسی –  در فرهنگ های مختلف باورها و خرافاتی وجود دارد که می تواند به طور کلی باعث تغییر در روند زندگی اجتماعی افراد ده ها و یا حتی صدها سال بشود. برخی از این خرافات در دنیای اعداد جا خود را باز کرده اند، که بیشتر آنها ریشه مفاهیم و در داستان های مقدس و قدیمی دارند، همین امر سبب شده مردم دید اعتقادی به آنها داشته باشند. و در زندگی خود پیاده سازی کنند.

    عده ای از محققان بر این باور هستند که بدیمن بودن عدد ۱۳ از عالم مسیحیت به زرتشتیان و بعد از آن به سمت مسلمانان سرایت کرده است. چرا در زمان مسیح شخصی به نام یهودای اسخریوطی که یکی از دوازده حواریون مسیح بوده، نقشه شومی را برای تسلیم کردن حضرت مسیح در برابر مخالفانش کشیده بود. مسیحیان به این باور رسیدن که با سیزده نفره شدن جمعشان مسیح گرفتار و به پای دار رفت. از همین رو آنان عدد ۱۳ را نحس می دانستند و همین موضوع نسل در نسل تا اکنون ادامه پیدا کرده است.

    دلیل دیگری که وجود دارد برای این موضوع از بین رفتن قوم نوح در روز سیزدهم ماه بوده است که مجدد بر بدیمنی این تاکید شده است.

۱۳ عددی نحس تنها در کشور ایران مطرح نبوده است، بلکه این عدد در بسیار از نقاط دیگر جهان هم در بین کسانی که دنبال خرافات هستند رواج خود را دارد چه بسا بیشتر از کشور ایران هم باشد. به طور مثال، مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز غذا نمی خورند. عده ای دیگر از کسانی که اهل خرافات هستند در کشور امریکا به طور ابتکاری عدد ۱۲+۱ مطرح کرده اند تا نحسی عدد ۱۳ را دور بزنند. و مردم سوئد، اگر تعطیلات آخر هفته شان به سیزدهم بیفتد می گویند هفته نحسی در راه دارند.

 خرافات درباره نحسی ۱۳ تا جایی بالا گرفته است که در بعضی از هواپیما ها، صندلی شماره سیزده وجود ندارد و بعد از صندلی ۱۲ در هواپیما ، صندلی ۱۴قرار رفته است. حتی در بسیاری از کشورهای جهان طبقه ۱۳ وجود ندارد و در آسانسور این کشور ها بعد از عدد ۱۲ ما شاهد عدد ۱۴ بوده ایم.

اما حالا برخی نحسی ۱۳ عامل بروز برخی  اتفاقاتی طی یکی دو سال اخیر در شورای شهر شیراز می دادند.

اتفاقی که شاید به جرات بتوان گفت،مهمترین آن بلاتکلیفی یکی از ۱۳ صندلی صحن اصلی آن باشد.

حدود ۹  ماه پیش بود که مهدی حاجتی یکی از ۱۲ نفر عضو لیست امید راه یافته به شورای شهر شیراز،به دلایل قضایی و با اتهام حمایت از آزادی دو تن از فعالان فرقه ضاله بهاییت بازداشت شد.

بازداشتی که ۱۰ روز به طول انجامید وباعث شد تا حاجتی با گذاشتن وثیقه ۲ میلیارد ریالی موقتاطعم رهایی از زندان و بازداشت را بچشد.

۴ ماه طول کشید که او توانست مجددا مجوز حضور در صحن علنی شورای شهر را کسب کند.مجوزی که ۵ ماه بیشتر دوام نداشت و اجرای حکم زندان او، حاجتی را دوباره راهی زندان کرد تاسریال بلاتکلیفی صندلی شماره ۱۳ وارد فاز جدیدی شود.

حالا سیزدهمین نفری که در انتخابات شورای پنجم شهر شیراز مجور حضور دراین شورا را پیدا کرده بود با حکمی مواجه بود که جزایش یک سال زندان و دو سال زندگی اجباری در شهر طبس بود.

این حکم برای او در حالی صادر شد که وی این بار متهم به فعالیت تبلیغی علیه نظام بود.

هرچند پیش از این، استعفای سیروس پاک فطرت از نمایندگی مردم در شورای اسلامی شهر شیراز و ورود سعید نظری به جمع ۱۳ نفر عضو اصلی شورا تنها برای چند روز سناریو جدیدی را برای صندلی شماره ۱۳ شورارقم زده بود،اما روانه شدن دوباره حاجتی به زندان داستان این صندلی را دوباره با پرده ای از ابهام مواجهه ساخت.

در حالیکه سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز باطرح این ادعا که حکم حاجتی هنوز به شورای شهر ابلاغ نشده از بیخبری شورا درخصوص حکم حجاتی خبر داده بود ، یک مقام مسئول در فرمانداری شیرازدر مصاحبه ای که به گفته خبرنگار ایرنا از او خواسته نامش فاش نشود گفت: دادگستری فارس باید حکم قطعی دادگاه درباره مهدی حاجتی را به فرمانداری شیراز ابلاغ کند و بعد از آن این حکم به شورای حل اختلاف ارسال و فرآیند قانونی در این باره طی خواهد شد.

حالا داستان عجیب و غریب صندلی شماره ۱۳ شورای شهر شیراز،کمی پیچیده تر از قبل شده است.

داستانی که از یک سو پروانه مافی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی معتقد است  برای اینکه این موضوع در مجلس پیگیری شود، لازم است شکایتی به مجلس بیاید و هنوز فرد یا گروهی در این باره شکایتی به مجلس نداده است، از شورای شهر شیراز گرفته تا خانواده ایشان، هر کسی می‌تواند این شکایت را طرح کند و از سویی دیگر قاسم میرزایی نکو دیگر عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی می گوید: که این موضوع را با رئیس کمیسیون شوراها در میان می‌گذارد.

در هر حال بروز این اتفاقات و بلاتکلیفی شورای شهر شیراز برای شناخت نفری که باید روی صندلی شمراه ۱۳ صحن علنی آن بنشیند،بار دیگر انگشت اتهام را به سوی عدد ۱۳ دراز کرده است؟

آیا نحسی ۱۳ باعث می شود تا حاجتی دو سال آینده شورای شهر شیراز را نبیند، یا اینکه راهکارهای قانونی به او کمک خواهد کرد تا طلسم نحسی ۱۳ را بشکند!

خبرنگار: محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.