معرفی ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در اتاق بازرگانی فارس

خبرپارسی – در جلسه ای با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس و فعالان بخش خصوصی در حوزه انرژی استان؛ ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در این اتاق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در این جلسه گفت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در مجاورت منطقه ویژه انرژی لامرد قرار دارد که از نزدیکی خوبی با استان فارس برخوردار است.

محمدصادق حمیدیان افزود: این کانون صنعتی می تواند در رشد و بالندگی صنایع مستقر و جذب منابع برای فعالیت صنایع جدید و مورد نیاز کشور، تلاش ویژه داشته باشد.

نادر طیبی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: زیرساخت های لازم برای مناطق ویژه تنها شامل خیابان، آب، برق و سایر خدمات نیست بلکه زیر شامل قانون مناسب و صحیح هم می شود که این قوانین لازمه هر منطقه ویژه است.

وی اظهارداشت: با توجه به شرایط امروز که جذب سرمایه گذاری خارجی با سختی هایی روبرو است باید تدابیر و قوانینی اندیشیده شود تا از سرمایه گذار داخلی در این منطقه حمایت شود.

طیبی عنوان داشت: مسئله تامین امنیت سرمایه گذار از مسایل مهم و مورد توجه است که نیاز است قوانینی جهت جذب و حمایت سرمایه گذری داخلی تدوین و در نظر گرفته شود.

غلامحسین شعرا عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم گفت: بر اساس تعهد این منطقه باید سالانه چهار میلیون تن فولاد داشته باشد که تولید این میزان به جذب ۸ و هشت دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز داردکه در شرایط موجود اقتصاد کشور غیر ممکن است هر چند که تولید هر یک تن فولاد، معادن دو هزار و ۱۵۰ دلار ارز آوری دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات و پیش بینی ها، می بایست در این منطقه چهار میلیون تن فولاد، ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، یک و دو دهم میلیون تن آلمینیوم، شش هزار مگابایت برق و ۴۰ میلیون تن ظرفیت بندرگاهی به صورت سالانه انجام شود.

شعرا ادامه داد: برای راه اندازی پروژه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان پنج سال مطالعه انجام شده بود و حال که ۱۰ سال از زمان ساخت آن می گذرد که تعهدات اولیه پیش بینی شده برای این پروژه به طور کامل محقق نشده است.

وی تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری در حجم و توان بالایی که برای این منطقه در نظر گرفته شده است نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد که یکی از دلایل عدم جذب این سرمایه گذاری نبود تفاهمنامه ملی بین منطقه انرژی بر پارسیان و صندوق توسعه ملی است.

شعرا افزود: اتاق بازرگانی فارس و تیم های تخصصی کارشناسی از جمله شورای پژوهشی آن، می تواند خدمات ویژه ای پیرامون این پروژه ارائه و در کنار منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان قرار گیرد.

حسین مرادی مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان نیز در این جلسه گفت: مخزن گازی پارس‌جنوبی مهم‌ترین مخزن گازی ایران است که ۴۷درصد منابع شناخته شده گاز کشور و حدود ۸‌ درصد کل حجم گاز اثبات شده جهان را در خود جای داده است.

وی افزود: در راستای سیاست بهره‌برداری بهینه از منابع نفت و گاز کشور به‌ویژه منابع گازی پارس جنوبی، در برنامه‌های توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، بر تولید محصولات فرآوری‌شده نفتی و گازی و کاهش میزان فروش آن به‌صورت خام و همچنین توسعه صنایعی که در گروه صنایع انرژی‌بر قرار می‌گیرند تاکید شده است.

مرادی بیان کرد: استفاده از گاز در صنایع، ارزش معاملاتی آن را بین ۳ تا ۱۵ برابر افزایش می‌دهد و موجب افزایش درآمد و اشتغال بیشتر درکشور می‌شود.

وی اظهارداشت: به منظور تسهیل واردات و صادرات کالا و محصولات در منطقه، بندر پارسیان با ظرفیت نهایی تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن در سال طراحی شده است که فاز اول این بندر با ۴ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۹ میلیون تن در سال در حال ساخت می باشد که تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مرادی با اشاره به شرایط سرمایه گذاری در این منطقه اضافه کرد: اگر طرح از مطالعات و امکان سنجی مناسبی برخوردار باشد شرایط برای سرمایه گذاری در این منطقه فراهم است و طی حدود دو هفته زمین به سرمایه گذار واگذار می شود.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع واگذاری زمین نیز به سرمایه گذار خارجی نیز در صورت ثبت شرکت زمین واگذار می شود.

مرادی عنوان داشت: امکان سرمایه گذاری صنایع بزرگ در این منطقه وجود دارد که با توجه به شرایط تحریم، مهمترین موضوع انتقال پول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.