معاون فرهنگی شهردار شیراز: شعارانسان محوری در تقابل با خودرو محوری مطرح شده نه خدا محوری

خبرپارسی – رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه انسان‌محوری در راستا و مسیر خدامحوری و در واقع نقطه مقابل خودرومحوری و به معنای انسان خداجوی و فرهنگ‌دوست است، افزود: شعار انسان محوری به معنی تقابل با خدامحوری نیست .

مرتضی جعفری در نشست خبری رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران، به تشریح برنامه‌های این سازمان در سال جاری و به ویژه پاسداشت دهه امامت و ولایت، دهه کرامت، برگزاری نمادین و خودرویی عزاداری شب‌های محرم، مراسم لیالی قدر و ایام الله ۲۲ بهمن پرداخت.

جعفری با بیان اینکه شهرداری شیراز به ویژه با توجه به حضور آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در این شهر، توجه خاصی به معنویات مردم و ایام و مناسبت‌های خاص دارد اظهار داشت: به گواه آمار و با کمی گشت وگذار در شهر افزایش کمی و کیفی حجم برنامه‌های این سازمان نسبت به سال‌های قبل مشهود است.

جعفری افزود: در دیداری که با آیت الله دژکام، نماینده محترم ولی فقیه در استان داشتیم به تبیین دیدگاه‌های شهرداری پرداختیم و اشاره کردیم که شعار و رویکرد شهرداری شیراز با نام شهر انسان محور به معنای شهر دوستدار انسانیت بوده و انسان را به عنوان اشرف مخلوقات و خلیفه الهی که خدمت به وی هم‌طراز با عبادت قلمداد شده تعریف کردیم که این رویکرد مورد تقدیر نماینده محترم ولی فقیه قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان‌محوری در راستا و مسیر خدامحوری و در واقع نقطه مقابل خودرومحوری و به معنای انسان خداجوی و فرهنگ‌دوست است افزود: دیدگاه ما این است که به جای افزایش اتوبان‌ها باید پیاده‌راه‌ها که مأمنی برای گردهمآیی و دورهمی مردم است افزایش بیابد و باید در مسیر تقدم انسان بر خودروها و افزایش حضور انسان در طبیعت و محیطی خارج از خودرو و خانه گام برداشت تا انسان از حضور و گام برداشتن در فضای شهری لذت ببرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ضمن اشاره به ظرفیت‌های گسترده یزد و اصفهان در حوزه گردشگری در کنار شیراز، به مشترکات فرهنگی این سه شهر و تاثیرات مثبت تفاهم‌نامه بین این سه استان تحت عنوان مثلث گردشگری پرداخت و این مثلث طلایی را در کنار عضویت شیراز در مثلث مذهبی در کنار قم و مشهد به عنوان سه  شهر دارای حرم اهل بیت(ع) باعث جهشی بزرگ در توسعه استان فارس و جذب گردشگر مذهبی داخلی و خارجی به ویژه بعد از شکست کرونا دانست.

وی در خصوص دیگر رویدادهای گردشگری این سازمان نیز افزود: با توجه به شیوع کرونا در یک سال اخیر، اعلام فراخوان طراحی نشان جهانی شهر شیراز یکی از برنامه‌های شاخص شهرداری در ماه‌های اخیر بود و در این خصوص تاکنون ۹۰۰ طرح به دست ما رسیده که پیش بینی می‌کنیم این تعداد به ۲۰۰۰ اثر نیز برسد و شهرداری در این خصوص با همکاری همه سازمان‌ها و به ویژه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست نماینده محترم ولی فقیه در راستای ترسیم چهره ای واحد از شهر شیراز و جذب گردشگران خارجی گام خواهد برداشت.

جعفری در خصوص اهم برنامه‌های انجام شده توسط شهرداری در حوزه اجتماعی نیز افزود: در این راستا طرح شهروند برگزیده در دستور کار این سازمان قرار گرفت و به تمام نهادها و سازمانهای دولتی و مردمی فراخوان معرفی افراد فعال و مسوولیت‌پذیر را دادیم و پس از تصویب ایده آن توسط شورای شهر طبق مصوبه شورا تنها یک عنوان، به عنوان نمونه برای سال اول انتخاب می‌شود و از یک شهروند فعال و مشارکت‌جو تقدیر خواهد شد تا با الگوسازی از وی زمینه مشارکت پذیری دیگر شهروندان نیز در توسعه شهرمان فراهم شود.

معرفی و تشویق گروه‌های جهادی ، خرید ۲۷  اثر شاخص و فاخر از هنرمندان شیرازی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰  میلیون تومان و افزایش بودجه حمایت از هنرمندان تا دومیلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰، عقد قرارداد‌هایی با نویسندگان شیرازی و ملی و تولیدکنندگان محتوا با قالب کتاب با موضوعات فرهنگی و فلسفی با محوریت شیراز و رونمایی از این کتاب‌ها در روز شیراز نیز از دیگر اقداماتی بود که معاون فرهنگی شهردار شیراز به انها اشاره کرد.

ارائه لایحه حمایت از قهرمانان و ورزشکاران در شورای شهر شیراز در روز‌های آتی، راه‌اندازی مجدد باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری شیراز با هدف هماهنگی و انسجام‌بخشی به فعالیتهای ورزشی، حمایت از هیأت‌‌های ورزشی و تعامل با اداره ورزش و جوانان و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های ورزشی نیز از جمله اقداماتی بود که به گفته جعفری در راستای حمایت از ورزش شیراز صورت گرفته است.

در پایان معاون شهردار شیراز با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری از ۵ اسفندماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز  گفت: در شورای شهر لایحه‌ای دو فوریتی جهت حمایت از این نمایشگاه در مرحله تصویب است.

“شیراز پایتخت کتاب” محور اصلی تلاش های ما بوده است

 در حاشیه این نشست خبری معاون فرهنگی هنری این سازمان نیز به اهم برنامه‌های فرهنگی هنری شهرداری شیراز در سالی که گذشت به ویژه حفظ و تمدید عنوان پایتختی کتاب ایران پرداخت و افزود: ساخت المان پایتخت کتاب ایران، ساخت سردیس زین العابدین بلادی کتاب‌فروش فقید شیراز و بواسحق اطعمه و مکتبی شیرازی از جمله دیگر اقداماتی است که در جهت پاسداشت مفاخر ادبی و فرهنگی شیراز توسط این سازمان صورت گرفته است.

فرزاد صدری افزود: تولیدمحتوا و تالیف کتاب جهت معرفی شیراز و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف، راه اندازی اتوبوس‌های سیار کتاب، احداث بوستان مطالعه و کتاب، ساخت درنگ‌گاه و فضای تعاملی کتاب در شهرداری منطقه ۶ و انجام رویدادهای متنوع فراوان به ویژه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی از جمله دیگر مواردی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

خبرنگار: محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.