معاون استانداری فارس: نامگذاری روزی به نام کورش نه سیاسی است و نه امنیتی

خبر پارسی – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: نامگذاری روزی به نام کورش نه تنها یک اقدام امنیتی بلکه یک اقدام سیاسی هم نمی توان تلقی کرد بلکه تنها یک اقدام فرهنگی اجتماعی است .
هادی پژوهش جهرمی، چهارشنبه ۸ آذر در کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت کوروش در شیراز گفت: در بحث روز کوروش به دنبال افراط و تفریط نیستیم بلکه صرفا به دنبال این هستیم که فقط روزی به نام روز کوروش تعیین شود و مطالبه و خواست مردم هم همین است.
او با تاکید بر اینکه باید برای این کار و این نامگذاری برنامه داشته باشیم، ادامه داد: اگر این کار با برنامه انجام نشود در موارد مشابه دیگر نیز که ممکن است پیش بیاید با مشکل مواجه خواهیم شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با بیان اینکه، هدف این است که موضوع با رویکرد اجتماعی و فرهنگی مدیریت و اداره شود، افزود: این اقدام نه امنیتی است و نه سیاسی و تنها یک اقدام اجتماعی و فرهنگی است که خواست مردم هم همین است .
پژوهش جهرمی به الزام برگزاری نشست تخصصی در این زمینه اشاره کرد و افزود:سپس نتیجه آن نیز در صحن علنی کارگروه علمی و اجرایی روز کوروش مورد بررسی قرار گیرد و نتایج به دست آمده در شورای فرهنگ عمومی استان نهایی شود تا بتوانیم با دستی پُر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کنیم.
وی، از استادان دانشگاه، کارشناسان، صاحبنظران و مسئولان عضو کارگروه علمی و اجرایی خواست تا در زمینه نامگذاری روز کوروش به گونه ای عمل کنند تا در عرصه ملی نیز گام های مطلوبی در این زمینه برداشته بشود.
کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس برای پیشگیری از سوء استفاده دشمنان و ضد انقلاب، روز سیزدهم آبان تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش جهرمی به عنوان مسئول این کارگروه منصوب شد.
در حکم اسماعیل تبادار استاندار فارس خطاب به هادی پژوهش جهرمی آمده است: شناخت تاریخ و تمدن ایران قبل و بعد از اسلام، نیازمند مطالعه ذخایر علمی، فرهنگی و آشنایی با شخصیت های تاریخی آن است، کوروش که بنا به روایتی همان ذوالقرنین می باشد از جمله چهره های تاریخی و ماندگار ایران و جهان است.
در این پیام عنوان شده است: استان کهن فارس، خاستگاه کوروش و سایر مفاخر علمی و ادبی است، تبیین و شناخت جایگاه هر یک ازبزرگان و از جمله کوروش سبب آگاهی بیشتر قشر جوان با هویت، اصالت و تمدن اسلامی ایرانی می گردد، این امر با تشکیل کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش محقق می شود.
درادامه این پیام بیان شده است: مسئولیت تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه مذکور به جنابعالی محول می شود تا با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، فرهنگی و با بهره گیری از نظرات کارشناسی استادان خبره حوزه تاریخ و دین، گامی موثر در جهت نیل به اهداف ترسیمی برداشته شود.
کوروش،بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ قبل از میلاد به مدت ۳۰ سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت کرد.
منشور کوروش که به عنوان کهن ترین و نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان شناخته شده در سال ۱۲۵۸خورشیدی (۱۸۷۹میلادی) هنگام کاوش های باستان‌شناسی هیات بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین به دست آمد.
سازمان ملل متحد، مفاد این منشور را در سال ۱۹۷۱میلادی، به ۶ زبان رسمی دنیا منتشر کرد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد که آرامگاه کوروش را در خود جای داده است، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است که در سال ۱۳۸۳خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاساردگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.