معادیخواه در سوگواره حدیث نینوا در شیراز:بهره کشی های سیاسی برخی دوستان برای کهنه کردن عاشورا کافی است/ خشونت از نوع شهریاری و شهروندی در قران محکوم است/جنگ افروزی در تفکر حسینی مربوط به دشمنان خداست

پیوند ثابت http://khabarparsi.ir/?p=12205

خبر پارسی – نخستین شب از دومین سال «سوگواره حدیث نینوا» به همت چهار حزب اصلاح طلب فارس و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «عبدالمجید معادیخواه» استاد حوزه و دانشگاه و تاریخ پژوه در تالار احسان شیراز برگزار شد.

img-20161009-wa0019

حجت الاسلام «عبدالمجید معادیخواه» در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه بازخوانی قیام عاشورا یکی از ضروریات فرهنگ معاصر است، گفت: به نظر می رسد هنوز فضا برای پاسخگویی به چنین ضرورتی به طور بایسته در جامعه فراهم نیست.

وی با طرح این پرسش که آیا اساسا به بازخوانی قیام عاشورا در دنیای معاصر نیاز داریم یا خیر؟ به روایات و آثار تاریخی، هنری و ادبی متاثر از قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: در زمانی که موج حرکت مسلحانه و گفتمان انقلابی حرف اول می زد، عاشوا به انقلاب و انقلابی گری تفسیر می شد و امروز پس از ۵۰ سال هنوز بسیاری عاشورا را نماد انقلابی گری می دانند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام به برخی تفاوت های عاشورا با جنبش های معاصر ایران اشاره کرد و گفت: بهره کشی های سیاسی برخی دوستان برای کهنه کردن عاشورا کافیست و فرهنگ عاشورا با این روند نیازی به دشمن ندارد.

معادیخواه با بیان اینکه پیامبر کسانی را که اهلبیتش را به ابزاری برای نان خود تبدیل کنند، به شدت نفرین  کرده اند، اضافه کرد: از نخستین روزی که خون حسین بر زمین ریخته شد، بهره کشی ابزاری شروع شده ولی به رغم همه این بهره کشی ها عاشورا ماندگار و جاوید شد.

وی رمز ماندگاری عاشورا را در حفظ ارزشهای اخلاقی دانست و با اشاره به برخی ناگفته های تاریخ مشروطه اظهار کرد: اصولا در جامعه ای که خشونت و دیکتاتوری و زور رواج دارد، به طور طبیعی خشونت به مخالفان آن جامعه هم تزریق میشود و وقتی مردم با خشونت اداره می‌شوند، این خشونت در جامعه فراگیر میشود.

رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی ادامه داد: تمام جنبش های ضد استبدادی به طور طبیعی ریشه هایی از خشونت در خود دارند و حتا بعد از انقلاب، مسائلی همچون انقلاب فرهنگی تعبیر به خشونت شد.

img-20161009-wa0017

وی ادامه داد: در تاریخ مشرطه به عنوان یک جنبش مردمی عدالتخواه و اصلاح طلبانه، آنچه به عنوان تاریخ نگاشته شده همه از قلم ستایشگران بوده و یک سویه نگری به بررسی دقیق ابعاد آن اسیب زده است. در حالیکه خشونت های تاسف باری در انجمن های حامی مشروطه رواج داشته که ناشی از تاثیرپذیری از خشونت گرایی حاکماان وقت قاجار بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه در آموزه های قرانی خشونت از نوع شهریاری و شهروندی محکوم است، به آیاتی از قران کریم اشاره کرد و ادامه داد: خداوند در جایی از قران عیسی و یحیی را که پیامبران الهی بودند، از خشونت و جباریت با تعابیری همچون «جبارا عسیا» و «جبارا شقیا» برحذر می دارد که همان خشونت شهریاری و شهروندی است.

وی با بیان اینکه جنبشی می تواند نجات بخش باشد که عنصر خشونت در آن زدوده شود، ادامه داد: عبدالله بن زبیر و حسین بن علی هر دو در یک زمانه وعلیه یزید قیام کردند اما قیام زبیر به دلیل خشونت گرایی نتوانست همچون قیام عاشورا در تاریخ و اذهان عمومی ماندگار شود.

معادیخواه افزود: این تعبیر گاندی رهبر قیام هند که از امام حسین درس گرفتم، در اوائل انقلاب مطرح بود و صرف نظر از صحت این حرف، در اوائل انقلاب اسلامی حاضر نبودیم بپذیریم که جنبش امام حسین وارسته از خشونت بود. ولی امروز پذیرش آن آسانتر است نه به خاطر وجود موج حقوق بشری که راه افتاده بلکه شناخت ما نسبت به آموزه های امام حسین این را نشان می دهد.

وی افزود: در عین حال امروز برخی حاضر نیستند بپذیرند که امام حسین قصد مذاکره با عمال یزید داشت و همان روزی که لشکر حر راه را بر یاران امام بست، امام حسین با پیشنهاد مقابله با لشگر کوچک حر مقابله کرد تا آغازگر جنگ نباشد و این اصلی بود که همه ائمه به آن پای بند بودند.

این استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه سر سوزنی خشونت در قیام امام حسین وجود ندارد، ابراز عقیده کرد: در تفکر حسینی جنگ افروزی مربوط به دشمنان خداست و در دین خدا نباید شائبه جنگ افروزی وجود داشته باشد.

استاد معادیخواه اضافه کرد: جریان حر بن یزید ریاحی و گفت وگوهای مستمر امام با پسر سعد همه بهانه جنگ افروزی را از دشمن گرفت و صبح عاشورا تا پسر سعد دست به نیزه نبرد و به اردوگاه امام حسین تیر پرتاب نکرد، امام هیچ حرکتی برای شروع جنگ از خود نشان نداد و بابت این پای بندی در همان لحظه اول ۳۰ نفر از یارانش در جریان پرتاب تیر و تیرباران دشمنان به شهادت رسیدند.

رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در عصر امام حسین هنوز ۳۰۰ نفر از صحابه رسول الله با گستره تاثیرگذاری بزرگ طایفه ای و منطقه ای زندگی میکردند که امام حسین قبل از عاشورا تلاش کرد همه آنها را نسبت به رفتار یزید قانع کند که اگر قانع شده بودند، تاریخ راهی دیگر میرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر امام حسین پای بندی به وارستگی از خشونت نداشت، ممکن بود ورق در روز عاشورا برگردد، اما همین پای بندی طومار حاکمیت خشونت طلب بنی امیه را در هم پیچید.

این مراسم که در نخستین شب خود با شعرخوانی و مرثیه سرایی همراه بود، به همت احزاب اصلاح طلب اتحاد ملت ایران اسلامی، کارگزاران سازندگی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس برگزار شد و در دومین شب خود حجت الاسلام والملمین «محمدعلی ایازی» سخنرانی خواهد کرد. 

img-20161009-wa0018

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme