مصرف خودسر گیاهان دارویی خطرناک است/مراقب سود جویان گیاهان دارویی باشیم

خبر پارسی – پردیس شریف – علم گیاهشناسی از قدیمی ترین علوم است که نقش بسیار مهمی در سلامت و بهداشت انسان ایفا نموده و همچنان مورد استقبال و اطمینان برخی از مردم است.در کشورهایی که سابقه علمی استفاده از طب سنتی را دارند،با تحقیقات فراوان ،اثرات مثبت و شفابخش گیاهان دارویی مورد تایید مردم قرار گرفته است.

می توان به طب سنتی گیاهان دارویی چین،هند،مصر،بابل وایران اشاره کرد. ابن سینا و کتاب قانونِ وی نشان دهنده ی فرهنگ  اعتماد به این  طب در بین ایرانیان بوده . همچنین در فرهنگ غرب ،از یونان ، بقراط و جالینوس را می توان  نام برد.

ایران از دیرباز زادگاه اصلی برخی گیاهان دارویی بوده که در نقاط مختلف به صورت خودرو رشد می کنند و سابقه مصرف  آنها در بین مردم به قرنها پیش برمی گردد.از سیزده اقلیمی که برای گیاهان دارویی درجهان شناخته شده ،ایران یازده اقلیم را داراست. از هزاران گونه گیاه دارویی که در کشورشناخته شده  می توان ترکیبات مفیدی را استخراج کرد.با توجه به این رشد اقلیمی مناسب برای گیاهان دارویی ، می توان ظرفیت ها وقابلیت های مناسبی برای کارآفرینی واشتغالزایی وسود وتجارت وحتی صادرات و ارز آوری  ایجاد نمود.

این روزها مصرف داوهای شیمیایی  بسیار زیاد است . در دسترس بودن و مصرف خودسر این داروها باعث  ایجاد عارضه های جبران ناپذیر در بدن شده . برخی از بیماری ها تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی شوند. گیاهان دارویی بعد از خالص شدن، با استانداردهای پزشکی برابر شده و مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از پزشکان با استفاده از فرمول های اولیه گیاهان دارویی که از طریق فروشندگان آنها بدست می آورند،انواع داروهای گیاهی ساخته که مواد نگهدارنده ی درون آن می تواند به اندازه همان داروهای شیمیایی مضر باشد. استفاده از داروهای گیاهی با توجه به قیمت  ارزان ، در دسترس بودن ومصرف آسان آن،  در جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه، رو به گسترش  است . از طرفی نیز عوارض جانبی برخی داروهای شیمیایی و گرانی آن ها  موجب گرایش دوباره بعضی مردم به طب گیاهی شده است .اما مصرف خودسر این گیاهان دارویی نیز می تواند خطرناک باشد.

بیشتر افراد علاقه مند به علم گیاهان دارویی بعد از شناسایی این گیاهان ،در زمان و شرایط مناسب ،آن را استخراج کرده و بعد از مراحل جداسازی قسمت های مهم و مفید گیاه در نهایت با دانایی و آگاهی کامل آنها را برای درمان به مردم معرفی و عرضه می کنند. بیمه نبودن فراورده های گیاهی و نبود فرهنگ صحیح استفاده، و عرضه غیر استاندارد برخی از عطاری ها، از عوامل بی اعتمادی پزشکان و داروسازان به این فراورده هاست.تعدادی از عطاری ها با سوء استفاده از اعتماد و باور افراد به علم  گیاهان دارویی باعث ایجاد دردسر برای مردم و دیگر همکاران خود شده اند. که این خود معزلی ست برای آنانی که در این حرفه با آگاهی ، در راه بهبودی بیماران تلاش میکنند.

طی صحبتی که با جواد عدلو (پنجممین نسل از این خاندان بزرگ که در علم گیاهان دارویی فعالیت دارند) داشتم،ایشان از برخی تازه واردان به این رشته نام برد که صلاحیت و علم شناخت این گیاهان را نداشته وفقط برای کسب درآمد به این شغل روی آورده اند،که تخلفاتی نیز دارند.اما  نباید به دلیل وجود عده ای متخلف در این حرفه ،همه ی عطاری ها را مورد اتهام  قرار داد. برخی ازمسولان و پزشکان در مقابل این طب  موضعگیری سختی دارند.اما افراد صالح در این حرفه هم کم نیستند…معتبر بودن عطاری بسیار مهم بوده واطمینان و آگاهی صحیح از تجویز و استفاده به موقع این گیاهان بسیار مهم است.حتی در برخی موارد نیاز به ارائه سوابق پزشکی بیمار است که این می تواند ایجاد تبادل بین  طب سنتی و طب نوین کند.خدمات این رشته باید به ارتقای سلامت و پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کند و موجب رفع دغدغه و رنج بیمار گردد.بیماران نباید مصرف خودسرانه از این گیاهان دارویی داشته باشند .اول باید بیماری تشخیص داده شود سپس با مقدار و در مدت معین ، از آنها استفاده کرد.

parvane kasb 001

download

هنوز گیاهان درمانی زیادی، ناشناخته مانده است که محققین ،داروسازان و عامه مردم  علاقه مند به این امر ،همچنان در حال کشف اثرات مفید این گیاهان هستد تا بتوانند با بهره جویی ازطبیعت،این با ارزش ترین گنجینه سلامت ،بیماران را شفا دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.