مسجد نصیر الملک بهترین سوژه گردشگران داخلی و خارجی برای ثبت عکس/بازی نور و رنگ از «مسجد نصیرالملک» خداحافظی کرد!

خبر پارسی – شیراز از دیرباز به جهت وجود باغ ها و گل های خود نزد ایرانیان و جهانیان سرآمد و یکی از دل انگیز ترین و زیباترین شهرهای ایران زمین بوده است.

همه زیبایی شیراز اما به باغ هایش نیست که «مساجد شیراز» به عنوان نماد معماری اسلامی و کلید شناخت این سبک از معماری،اگر نه به اندازه باغ هایش مشهور است اما از جهاتی دیگر سرآمدتر از باغ های برینش است.

در هنر اسلامی هنرمند تا جایی که بتواند محمل هنری خود را،خواه یک بنای کوه پیکر،خواه یک جام آب،با نقش و نگاری که نیاز به عمق ندارد،می پوشاند.حتی در گچبری و تراش سنگ کوشیده می شود تا تنها به اندازه نیاز به نقش پوشاننده از عمق پوسته بیرونی استفاده شود.

شکوه و جلال از آنِ پوسته است نه محمل.ظرافت هنری در پوشش دیوارها،طاق ها و چارچوب ها کاملا نافذ و گیراست.از همین جا نقش اسلام به مفهوم گسترده در هنر اسلامی آغاز می شود.هنری که در پیوند مستقیم با اندیشه های مذهبی و بیشتر در چارچوب «طریقت» عمل می کند تا «شریعت».به عبارت دیگر هنری است «عارفانه».

3

عکس : امید آقایی

یک اثر هنری گاهی تا مرز نیایش پیش می رود و از این روست که به خود ماهیتی جهان شمول می دهد و بی تردید اوج شکوفایی و آمیزش هنرهای اسلامی و بومی در مساجد جهان نمود یافته است.

…و دارالعلم،دارالاولیا و دارالولایه شیراز بیش از هزار سال است که تجلی گاه این هنر اسلامی است و شاید اوج زیبایی این سبک از هنر اسلامی را بتوان در رنگ بندی «مسجد نصیرالملک» مشاهده کرد.جایی که بازی نور و رنگ شما را به خداوند نزدیک و نزدیک تر می کند.شاید از همین جهت است که  «مسجد نصیرالملک» بیشترین حجم گردشگر را برای عکاسی به خود اختصاص می دهد و این مکان زیبا و عرفانی از سوی گردشگران داخلی و خارجی به عنوان بهترین مکان تاریخی برای گرفتن عکس انتخاب شده است.

2

عکس : امید آقایی

چگونه برسیم؟

برای رسیدن به مسجد نصیر الملک دو راه به شما پیشنهاد می کنیم:

۱-اگر یا وسیله نقلیه هستید می توانید از سمت میدان شهرداری به طرف سه راه نمازی بروید و از آنجا مسیر خود را به طرف میدان مصدق تغییر دهید.از سه راه احمدی نرسیده به نارنجستان قوام می توانید به مسجد نصیرالملک بروید.

۲- اگر پای پیاده هستید می توانید از میدان شهرداری به سمت بازاروکیل حرکت کنید و ضمن بازدید از مجموعه زندیه و تماشای بازار زیبای وکیل در انتهای بازار و خروجی آن به طرف مسجد نصیرالملک بروید.از بازار که خارج شدید پس از ورود به خیابان لطفعلی خان زند،حدود ۵۰ متر بعد مسجد نصیر الملک قرار دارد.فراموش نکنید به محض اینکه از بازار خارج شدید سمت چپ شما مدرسه خان (محل تدریس ملاصدرا) قرار دارد و تماشای این مدرسه را نیز به شما توصیه می کنیم.

مسجد:

«مسجد نصیرالملک» از مساجد زیبا و تاریخی شیراز است .این مسجد از بنا های دوران قاجاریه است که از معماری عثمانی نیز بهره گرفته و در فاصله سال های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ ه.ق توسط حسنعلی نصیرالملک ساخته شده و از همین جهت است که به آن «مسجد نصیرالملک» می گویند.

1

عکس : امید آقایی

درِ ورودی آن دو لنگه بزرگ چوبی است و بر سر در آن نیز کتیبه ای به خط نستعلیق بر روی سنگ مرمر نگاشته شده است.در این سنگ نوشته شعری از «شوریده شیرازی» در وصف سازنده مسجد آمده است.

4

عکس : امید آقایی

در صحن بزرگ این مسجد دو شبستان دیده می شود.شبستان غربی آن که پوششی آجری دارد،از نظر هنری بیشتر مورد توجه است و دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه های رنگی و دوازده ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ در دو ردیف ۶ تایی به نیت ۱۲ امام است.شیشه های رنگی درهای هفتگانه در چند دهه اخیر بهترین و زیباترین سوژه برای عکاسی گردشگران شده است.

در ضلع شمالی مسجد نیز،طاق بلندی مشهور به «طاق مروارید» قرار دارد که تمام بدنه و سطح بیرونی و درونی آن کاشی کاری هفت رنگ شده است.دو طاق نمای کوچک دیگر در دو سوی طاق مروارید قرار گرفته است.بر دیوارهای طاق مروارید آیات قرآنی و احادیث نوشته شده و در سمت چپ آن نیز تاریخ ۱۲۹۹ ه.ق قید شده است.سقف این طاق مقرنس کاری شده و در لابه لای این طاق،قطعات چوبی جهت جلوگیری از لرزش زلزله به کار گذاشته شده است.

بهترین زمان عکاسی در مسجد نصیرالملک:

بهترین زمان عکاسی در شبستان غربی «مسجد نصیرالملک»،از نیمه فصل پائیز تا نیمه زمستان است چرا که خورشید مایل می تابد و به عکاس اجازه می دهد تا در بهترین شرایط نوری از محوطه شبستان عکس بگیرد.

6

عکس : امید آقایی

برای اینکه بتوانید بازی نور و رنگ را در بهترین موقعیتش ثبت کتید به شما ساعت ۷ صبح تا ۹ را پیشنهاد می کنیم.چرا که بیشترین حجم نوری در این تایم است.

Color & Girl

عکس : امید آقایی

در زمان بعد از ظهر نیز وقنی که نور برمی گردد سمت «طاق مروارید» صحنه بسیار زیبایی خلق می شود که طاق را بیش از پیش زیبا جلوه می دهد.لذا علاوه بر صبح نیز می توان در بعد از ظهر عکس های فوق العاده زیبایی از طاق مروارید ثبت کنید.

ضد حال!

 در حالی که بازی نور و رنگ شبستان غربی «مسجد نصیرالملک» این مکان مقدس را تبدیل به مهمترین سوژه عکاسی در ایران کرده است اما عده ای بی ذوق اخیرا پشت پنجره های مشبک مسجد را  پرده کشیده اند تا گردشگران از دیدن زیبایی مسجد در بازی نور و رنگ محروم شوند!گویی بی سلیقگی آفت جدید مدیران در شیراز است!

5

عکس : امید آقایی

با سپاس فراوان از کوروش کمالی سروستانی مدیر محترم دانشنامه فارس به دلیل  اطلاعات جامعی که در اختیار خبر پارسی گذاشتند و نیز سپاس ویژه از امید آقایی برای عکس های بسیار زیبایشان که بی دریغ در اختیار خبر پارسی گذاشتند.

 

1 دیدگاه برای “مسجد نصیر الملک بهترین سوژه گردشگران داخلی و خارجی برای ثبت عکس/بازی نور و رنگ از «مسجد نصیرالملک» خداحافظی کرد!

  1. برای قسمت ضد حال این صفحه
    پرده های ضخیم پارچه ای که روی پنجره های این مسجد کشیده شده اند صرفا برای محافظت از قاب چوبی پنجره ها در برابر آفتاب هست. درست هست که این پرده ها باعث ورود کمتر نور و کاهش زیبایی خیره کننده این مسجد میشه اما از طرفی به حفاظت چهارچوب چوبی و قدیمی مسجد کمک می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.