مسجد امام رضا(ع) شهرک شهید بهشتی شیراز، مسجدی با کارکردهای امروز

خبر پارسی به نقل از شبستان، مسجد مهمترین کانون فعالیت های اجتماعی در شریعت اسلام است. رویکردهای اجتماعی مسجد در کنار کارکرد عبادتخانه ای، از مسجد پایگاه مهمی در اسلام ساخته است. با توسعه روز افزون فعالیت های اجتماعی، به تبع کارکردهای مسجد نیز توسعه یافته و با حفظ حریم خانه خدا، بسیاری از تعاملات اجتماعی در مسجد دنبال می شود.

شهرک شهید بهشتی شیراز غروب یکی از روزهای گرم تابستان هنگامه اذان مغرب جنب و جوش دیگری دارد. صدای تمرین کاراته از طبقه دوم مسجد شنیده می شود. آب نمای ورودی نشاط بهاری را به مسجد هدیه کرده و آوای ملکوتی تلاوت قرآن بزرگ ترها ، فاصله زمین تا ملکوت را در این مسجد کوتاه کرده است. آنسو تر اما فرهنگ کتابخوانی با حضور مشتاقان به کتاب در این وانفسای اینترنت و شبکه های اجتماعی خودنمایی می کند.

مسجد امام رضا(ع) در شهرک شهید بهشتی شیراز مسجدی متفاوت است که با نیاز های روز و کارکرد های امروزی یه پایگاه دینی و اجتماعی ساخته شده است. مسجدی که علاوه بر رویکرد عبادت محورش، کارکرد های اجتماعی مسجد را احیا کرده است.

از پایگاه بسیج و کانون فرهنگی و هنری تا مهد قرآن و سالن ورزش و کتابخانه این مسجد، پاسخگوی اوقات فراغت خیل مشتاقان به دین است. کارآفرینی در کنار کمک به نیازمندان، توجه به فناوری های نوین ارتباطی مثل ایجاد کافی نت تا توجه به فعالیت های درسی و آموزشی نوجوانان و جوانان در قالب کلاس های مختلف از دیگر رویکردهای این مسجد مزین به نام مبارک امام رضا است.

ویژگی های مختلف این مسجد باعث شده علاوه بر مردم، مسئولان شهر نیز اهتمام ویژه ای به حضور در آن و پاسخگویی به مشکلات مردم داشته باشند.

غلامعلی شاه علی، رئیس هیئت امنای مسجد امام رضا(ع) همزمان با روز جهانی مسجد گفت: این بنای مقدس بانی خاصی ندارد و با توکل به خدای متعال و ائمه معصومین (ع)، همت اهالی و زحمات شبانه روز اعضای هیئت امناء عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در سه طبقه ساخته شده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری ثامن الائمه(ع) افزود: این مسجد در واقع یک مجتمع فرهنگی، هنری و رفاهی است که در آن بخش هایی مثل خانه عالم، خانه خادم، مهمان سرا، پایگاه بسیج، مهد قرآن، کانون فرهنگی و هنری، کتابخانه، سالن ورزشی برای استفاده عموم درنظر گرفته شده است.

** اشتغال بیش از یک صد نفر در مجموعه مسجد

وی از استقرار کانکس نیروی انتظامی جهت تامین امنیت اهالی شهرک شهید بهشتی خبر داد و گفت: بیش از یک صد نفر در مجموعه مسجد اشتغال به کار دارند و تامین معاش می کنند و برای خدمات رسانی به مردم، مغازه هایی نیز از زیربنای مسجد در نظر گرفته شده است.

شاه علی همچنین استقرار پایگاه خونگیری جهت بیماران نیازمندبا همکاری انتقال خون، سرویس های بهداشتی ۲۴ ساعته، خانه داوطلب هلال احمر با ۴۰ نیروی آماده جهت امدادرسانی در فصول سال، آسانسور، کافی نت و مهمانسرا را از بخش های دیگر مسجد معرفی کرد.

وی با اشاره به فعالیت صندوق قرض الحسنه مسجد، خاطرنشان کرد: در ۲ سال اخیر با حساب های مردمی و کمک های بی ریغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خانواده های نیازمند به صورت وام کمک رسانی شده است.

** تشکیل یاوران شورا

رئیس هیئت امنای مسجد امام رضا(ع) از تشکیل یاوران شورا در این مسجد خبر داد و گفت: مسئولین ادارات جهت تشریح فعالیت ها و پاسخگویی به سخنان مردم هر هفته در مسجد حضور می یابند و برخی از مشکلات مردم مربوط به شهرداری نیز از طریق یاوران شورا حل و فصل می گردد.

** برگزاری ۴۳ کلاس آموزشی در طول سال

مریم خلیل زاده، مدیر کلاس های کانون فرهنگی و هنری ثامن الائمه (ع) از برگزاری ۴۳ کلاس آموزشی در طول سال در این مسجد خبر داد و گفت: این کلاس ها در رشته های قرآنی، ورزشی، فرهنگی و علمی در طبقه فوقانی مسجد برگزار می شود که با استقبال مردم شهرک شهید بهشتی همراه است.

وی ادامه داد: دوره های آموزشی مهد قرآن کریم  جهت کودکان سه تا ۶ سال از جمله دوره هایی است که با بیشترین استقبال روبرو است و برای بزرگسالان نیز دوره های روخوانی و روانخوانی قرآن برگزار می شود.

خلیل زاده برگزاری کلاس های ورزشی در سنین مختلف، اردوهای درون شهری و برون شهری، کلاس های هنری در رشته های چرم، خیاطی و گلدووزی را از دیگر برنامه های آموزشی مسجد امام رضا(ع) برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.