مسجدی با معمار شگفت انگیز در قلب کلیسای جامع

مِزکیتا در زبان اسپانیایی به معنای مسجد می باشد. مِزکیتا آو کوردوبا ساختمانیست بسیار جذاب و معروف که علت مشهوریت آن به دلیل معماری شگفت انگیزش به کمک قوس های بی نظیر در داخل سالن اصلی و ستون های متعددش می باشد. این مکان منحصر به فرد جایگاه تحولات مذهبی متعددی در طول تاریخ بوده است.
ساخت و ساز مسجد در سال 784 میلادی
ساخت و ساز مسجد در سال ۷۸۴ میلادی و بعد از تسخیر کوردوبا توسط مورها (Moors) که اهالی شمال آفریقا بودند، شروع شد. این مسجد در محلی که کلیسای ویزیگوتیک (Visigothic church) با قدمت بیش از شش قرن قرار داشت، ساخته و در نیمه دوم قرن دهم تکمیل شد.
امروزه نام رسمی مِزکیتا، کلیسای جامه سِنت مری می باشد
امروزه نام رسمی مِزکیتا، کلیسای جامه سِنت مری می باشد
در قرن سیزدهم مسیحیان کوردوبا را از مورها گرفتند و در آن زمان در طول دهه ۱۵۲۰ ساختمان مسجد را وقف کلیسای مسیحی کردند و در واقع یک کلیسا در مسجد ساختند، اما آنها توافق کردند که معماری موریش در آن مکان را همانگونه که هست نگه دارند. امروزه نام رسمی مِزکیتا، کلیسای جامه سِنت مری (Cathedral of St. Mary) می باشد.
یکی از جاذبه های توریستی بسیار محبوب در اسپانیا
با چنین گذشته متنوعی تبدیل شدن مِزکیتا آو کوردوبا به یکی از جاذبه های توریستی بسیار محبوب در اسپانیا تعجب آور نیست. ظاهر خارجی این مسجد شبیه بسیاری از ساختمان های هم زمانش است اما ساختار داخلی آن بسیار متفاوت از دیگر مساجد منطقه می باشد. این ساختار عناصر فرهنگی متفاوتی از سرزمین های غنی مانند ویزیگات (Visigoth)، بیزانس، ایران و سوریه را ارائه می دهد.
یکی از ویژگی های برجسته مِزکیتا محراب آن است
یکی از ویژگی های برجسته مِزکیتا محراب آن است، که رو به قبله مسلمانان، کعبه می باشد. سقف محراب مِزکیتا که گنبدی شکل است از یک سنگ مرمر یک تکه که رویش حکاکی شده تشکیل شده است. در هر طرف این مکان موزائیک ها و گچ هایی که توسط هنر اسلامی مزین شده اند، به چشم می خورد.
استفاده از قوس های دو لایه قرمز و سفید در داخل ساختمان اصلی
یکی دیگر از منحصر به فرد ترین ویژگی های طراحی بی همتای این مسجد استفاده از قوس های دو لایه قرمز و سفید در داخل ساختمان اصلی است که توسط ستون های سنگ تراشی شده ای که از معبد رومان به این مسجد آورده شده اند پشتیبانی می شوند. در واقع در ساخت این بنای فوق العاده از ۱۲۹۳ ستون استفاده شده که امروزه تنها ۸۵۶ عدد از آنها باقی مانده است.
گروه کر باروک قرن شانزدهمی، درختان پرتقال حیاط و تورر دِل آلمینار
گروه کر باروک قرن شانزدهمی، درختان پرتقال حیاط و تورر دِل آلمینار
گروه کر باروک قرن شانزدهمی، درختان پرتقال حیاط و تورر دِل آلمینار
در این مکان جنبه های اضافه دیگری وجود دارد که نباید از آنها گذشت. این گزینه ها شامل گروه کر باروک قرن شانزدهمی، درختان پرتقال حیاط و تورر دِل آلمینار (Torre del Alminar) که مناره ای برای گفتن اذان و دعوت مومنین به نماز از آن استفاده می شده، می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.