مراجعه ماهانه ۲۱۰ هزار بیمار به بیمارستان های فارس

خبرپارسی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به طور میانگین ماهیانه ۲۱۰ هزار نفر به بیمارستان‌های استان فارس مراجعه می‌کنند که ۳۰ هزار نفر از آنها نیاز به بستری دارند .

عبدالخالق کشاورزی یکشنبه ۱۰ تیر در نشست خبری با بیان اینکه‌ استان فارس پایلوت اجرای طرح مرکز داده‌های مراقبتی و پایش است، گفت: در  فاز اول مقرر شده که بیمارستان‌های دولتی، خیریه و برخی مراکز تحت پوشش دانشگاه به این سیستم مجهز شوند .

او شلوغی بیمارستان‌ها را بیشترین علت شکایت مردمی دانست و گفت: به طور میانگین ماهیانه ۲۱۰ هزار نفر به بیمارستان‌های استان فارس مراجعه می‌کنند که ۳۰ هزار نفر از آنها نیاز به بستری دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: این وضعیت در درمانگاه شهید مطهری شیراز نیز حاکم است و ماهیانه ۱۲۰ هزار بیمار به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند.

کشاورزی مرکز داده‌های مراقبتی و پایش را از ابزارهای نظارتی دانشگاه معرفی و اضافه کرد: روزانه اطلاعات تمام مراکز تحت پوشش دانشگاه در بخش‌های بهداشتی و درمانی توسط این مرکز رصد شده و در اختیار مدیر ارشد دانشگاه قرار می‎گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز هدف از اجرای این طرح و استقرار این سامانه را اطلاع روزانه از وضعیت بیمارستان‌ها و رفع واقص احتمالی آنها عنوان کرد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به افزایش تخت بخش اعصاب و روان تعدادی از بیمارستان‌های فارس اشاره کرد و از راه‌اندازی و افزایش تخت‌های بخش اعصاب و روان بیمارستان شهرستان‌های مرودشت، استهبان، اقلید و کازرون در آینده‍ای نزدیک خبر داد .

وی با بیان اینکه تعداد تخت‌ بخش‌های داخلی برخی از بیمارستان‌ها از جمله شیراز جوابگوی تعداد بیماران این بخش نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی دولتی در شیراز داریم که جوابگوی بخش‌های داخلی به ویژه در بخش اعصاب و روان نیست که باید افزایش یابد .

کشاورزی همچنین به افزایش تخت بخش اعصاب و روان بیمارستان شیراز به ۲۵۰ تخت اشاره کرد و گفت: این بخش هم‌اینک از پیشرفت ۴۰ درصدی برخوردار است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اهتمام دانشگاه برای اتمام بیمارستان‌های ۱۰ تخت‌خوابی در فارس اشاره و در این باره عنوان کرد: وزارت بهداشت سه دوره قبل ساخت بیمارستان‌های کوچک ۱۰ تخت‌خوابی را در شهرهای کوچک کشور استارت زد اما در حال حاضر اجاره ساخت بیمارستان با کمتر از ۳۲ تخت را نمی‌دهد .

کشاورزی هدف از ساخت بیمارستان‌های کوچک را جلوگیری از سرازیر شدن بیماران نیازمند دریافت خدمات درمانی اولیه به بیمارستان‌های بزرگ اعلام کرد .

وی همچنین با اشاره به چگونگی تداوم اجرای طرح تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: این طرح، از طرح‌های خوب وزارت بهداشت در طول سال‌های گذشته است که علی‌رغم مشکلات بیمه‌ای و مطالبات پزشکان، وزارتخانه متبوع همچنان تلاش می‌کند که ارائه خدمات مناسب با قابلیت‌های حفظ این طرح ادامه یابد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادادمه داد: ستاد تحول در دانشگاه از سال گذشته تشکیل شده و از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون بیش از ۱۱ جلسه با رؤسای بیمارستان‌های بزرگ مراکز درمانی و…برگزار کرده که ماحصل آن تصویب ۱۱۲ مصوبه بوده است .

کشاورزی همچنین با تاکید بر این نکته که برگ ارجاع طرح پزشک خانواده منتفی نشده است، گفت: دولت به دنبال طراحی دو مسیر ارائه خدمات و پراخت آن توسط خود و دیگری پرداخت آزاد توسط بیماران است .

وی با تصریح بر اینکه تنها راه نجات سیستم سلامت، اجرای قوی و منسجم طرح پزشک خانواده است، افزود: بالای ۸۰درصد پزشکان عمومی موافق اجرای این طرح هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه بیمه سلامت توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: علی‌رغم کاهش قابل توجه این میزان اعتبارات بیمه سلامت، اما همه تلاشمان را برای عدم اختلال در خدمات‌دهی به بیماران اورژانسی و بی‌بضاعت به کار گرفته‌ایم .

نماینده وزیر بهداشت در کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح آمار پرونده‌های ورودی به این کمیسیون طی یکسال اخیر، گفت: دریافت وجه اضافه و موارد خلاف قانون واحد و مراکزهای بهداشتی از جمله مواردی است که هر هفته توسط ریاست دانشگاه، نماینده وزیر و رئیس سازمان نظام پزشکی بررسی می‌شود .

کشاورزی با بیان اینکه در شش ماهه اول و دوم سال گذشته ۶۸۶ و ۴۵۷ پرونده وارد کمیسیون شده که پس از بررسی به ترتیب ۵۱۱ و ۲۵۷ مورد آن به سازمان تعزیرات حکومتی استان فارس جهت صدور حکم ارجاع داده شده است، اضافه کرد: همچنین در شش ماه اول سال گذشته ۲۶۳ پرونده از طرف کمیسیون به دادگاه عمومی و انقلاب ارسال شد که ۴۷ مرکز پس از صدور حکم این دادگاه پلمب شدند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.