مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس : میلاد لارستان اتفاق بسیار مثبت و موثری در حوزه مطبوعات استان است/امید صدیق: میلاد لارستان می تواند الگویی برای نشریات محلی شیراز باشد

خبر پارسی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به پیشینه تاریخی و تمدنی منطقه لارستان،به تمجید از نشریه میلاد لارستان پرداخت و گفت:با وجود گسترش شیکه های مجازی،مردم منطقه هنوز به “میلاد لارستان” تعصب دارند و احساس می کنند این نشریه را باید به صورت هفتگی داشته باشند.

دکتر بهزاد مریدی که در دومین سالروز روزنامه نگار در زوم و بیست و چهارمین نشست روزنامه نگار در زوم و در شب بررسی و نقد آثار ابوالحسن مویدی مدیر مسئوول و سردبیر دو روزنامه میلاد لارستان سخن می گفت،لاری را ذیل زبان های ایرانی دانست که از دسته زبان های جنوب غرب به جا مانده و کماکان ادامه دارد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه مردمان بسیاری در جنوب کشور با همدیگر همسایه بوده که هم زبان و هم گویش بودند که از آن جمله می توان به اهالی لارستان،بندرعباس،بندر لنگه،جزایر سه گانه،جزایر کیش و قشم ،همه و همه تقریبا با یک زبان با همدیگر گفت و گو می کردند و نشریه میلاد لارستان همواره تلاش کرده با اتکا به بحث هویت ملی یک همبستگی و همگرایی را بر مبنای مرزهای فرهنگی رقم بزند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نقش ابوالحسن مویدی سردبیر میلاد لارستان در وفاق و همگرایی اقوام و مذاهب مختلف خطه جنوب استان را ستود و گفت:در دوره های مختلف که امکان ایجاد تنش های اجتماعی وجود داشت شخصیت جناب مویدی و نشریه او به عنوان یک شخصیت و کاراکتر موثر سعی در برطرف کردن تنش و ایجاد فضای تفاهم و همدلی کردند.

دکتر مریدی با اشاره به پیشینه مطبوعات لارستان و شخصیت های با نفوذ و آزادیخواه این منطقه گفت:روزگاری شخصی به نام محمد امین کرامتی که اهل شهر اِوَز لار و از آزادیخواهان زمان خود بود،در شهر بوشهر و در حضور احمد شاه قاجار نطق می کند و می گوید:شاه باید از مدیران کارآمد استفاده کند که این جمله وی در تاریخ مطبوعات به جا مانده است.

همچنین دو شخصیت از منطقه فرامرزان در قسمت های جنوب غربی شهرستان لارستان به نام های عبدالرحمان فرامرزی و جناب مصباح زاده در یک دوره موسس و در دوره ای دیگر مدیر روزنامه بودند .فرامرزی در دوقلم جنجالی به دفاع از فلسطین و پرسش از شاه پیرامون اسرائیل و آذربایجان پرداخت که او را ممنوع القلم می کنند.مصباح زاده نیز به گونه ای دانشگاه مطبوعات ایران را تاسیس کرد .

وی با نام بردن از برخی شخصیت های مطبوعاتی لارستان و سابقه مطیوعات این منطقه به یک ربع قرن سابقه میلاد لارستان اشاره کرد و گفت:میلاد لارستان را ابتدا دکتر ابراهیم انصاری لاری بنا نهاد اما از همان ابتدا جناب ابوالحسن مویدی به عنوان سردبیر این نشریه ایفای مسئوولیت کرد . او متولد سال ۱۳۲۹ و کارشناس ارشد قرآن و حدیث است و سه کتاب نیز در این رابطه تالیف کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ۲۵ سال انتشار میلاد لارستان را اتفاق بسیار مثبت و موثری در حوزه مطبوعات استان دانست و از شخصیت هایی چون دکتر ابراهیم انصاری لاری،دکتر هوشنگ جعفر پور و دکتر محمد باقر وثوقی ،دکتر اسدالله نوروزی،قاسم شکفته روانشناس و خانم های جهانگیری به عنوان نویسندگان این نشریه یاد کرد.

بنا بر گفته دکتر مریدی با وجود گسترش شبکه های مجازی،مردم منطقه هنوز به “میلاد لارستان” تعصب دارند و احساس می کنند این نشریه را باید به صورت هفتگی داشته باشند چرا که احساس می کنند ۲۵ سال زندگی خود را دارند مرور می کنند.

وی با تمجید از شخصیت آرام سردبیر نشریه میلاد لارستان گفت: ابوالحسن مویدی هیچگاه گرفتار تعصبات جناحی نشد و با این وجود که به لحاظ اعتقادی در دسته بندی های سیاسی او را باید یک اصلاح طلب قلمداد کنیم اما گاهی از شخصیت های اصولگرا محکم دفاع کرده و این نشان از شخصیت حقیقی ایشان می دهد ،شخصیتی که  متاثر از عارف جلیل القدری چون آقا سید عبدالعلی آیت الهی است،که از جمله شخصیت های جاودانه تاریخ ایران است.شخصیتی آرام ،متین و مجاهد که تاثیر فراوانی در شکل گیری شخصیتی جناب مویدی داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به هزار شماره میلاد لارستان گفت:مویدی به عنوان سردبیر میلاد لارستان نزدیک به هزار سخن سردبیر را بدون وقفه نوشته که در نوع خود قابل تمجید و ستایش است.

وی در پایان میلاد لارستان را الگوی مناسبی برای نشریات محلی دانست و گفت:مدیر مسئوول و سردبیر این نشریه همواره تلاش کرده ضمن پرداختن به رویدادهای سیاسی،فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی لارستان بزرگ ،عملکرد مدیران منطقه را زیر ذره بین نقد برده و گاهی حتا ارائه طریق می دهد.

در این نشست همچنین امید صدیق کارشناس ارشد ارتباطات نیز با اشاره به یک ربع قرن سابقه انتشار میلاد لارستان گفت:راه میلاد لارستان از دوره مدیریت چهره آشنای فرهنگ فارس، دکتر انصاری لاری تا امشب که در خدمت جناب آقای مویدی هستیم پله پله طی شده؛ از ماهنامه، تا دو هفته نامه و هفته نامه و روزنامه و این نشان می دهد که باید با تامل بیشتری بر این جریده جنوب فارس نگریست.

صدیق یاد آور شد:روزنامه‌های محلی پتانسیل بسیار فراوانی دارند که در منطقه خودشان گوی رقابت را از روزنامه های ملی بربایند و آنچه  روزنامه های ملی نمی توانند به مخاطب عرضه کنند در اختیار ان ها قرار دهند.

به باور این کارشناس ارشد ارتباطات :در حوزه محتوا معمولا سه انتظار از روزنامه های محلی داریم؛ نخست اطلاع رسانی از وقایع محلی، دیگر نظارت بر نهادها و سازمان های محلی و همچنین ارایه اطلاعات مورد نیاز مخاطبان در حوزه خدمات عمومی محلی و شهری؛ مانند اطلاعیه های شهرداری یا قضایی.

صدیق تاکید کرد: در علم روزنامه نگاری، آن گاه که در فرایند تبدیل رویداد  به خبر، “event” به “نیوز” نیازمند شاخص می شویم ، در این خصوص که چه رویدادی شایسته نشستن بر قله توجه افکار عمومی است، ارزش های هفت گانه خبری راهگشای ما هستند.از مهم ترین این ارزش ها، ارزش مجاورت، چه مجاورت جغرافیایی و چه فرهنگی است.

این مدرس روزنامه نگاری با بیان اینکه : در روزگاری جهانی شدن ارتباطات، رویدادهای محلی نباید و نمی‌توانند به فراموشی سپرده شوند،گفت:نشریات محلی این قابلیت را دارند که از همین منظر،  به اطلاع رسانی بپردازند و نیازهای مخاطب خود را براورده کنند. از این زاویه به اعتقاد من، میلاد لارستان می تواند الگویی برای نشریات محلی شیراز باشد. نه تنها میلاد لارستان، که بعضا نشریات محلی دیگری خارج از شهر شیراز هم در استان دیده ام که کاملا به چنین شناختی رسیده اند؛ ما البته در شیراز بعضا در این دوگانگی ملی و محلی بودن مانده ایم و مخاطب هر دو را از دست داده ایم.این ضعف عمده از عدم شناخت مخاطب ناشی می شود؛ مخاطب شناسی از لحظه ای که ساختارهای اولیه یک نشریه چیده می شود باید مد نظر قرار بگیرد و به صوت پیوسته باید در دستور کار تحریریه نشریه باشد.

صدیق افزود:اگر مخاطب شناسی را فراموش نمی کردیم اقبالمان در افکار عمومی بیشتر بود و گمان می کنم هم اینکه میلاد لارستان، جناب آقای مویدی و همکارنشان، این راه بیست و پنج ساله را آمده اند خود موید این موضوع است.

وی در بیان آسیب شناسی روزنامه نگاری محلی گفت:عدم تناسب میان مسئولیت های نشریه از جمله ضعف های روزنامه‌های محلی است. این موضوع به دلایل مختلف از جمله  اقتصاد رسانه ناشی می شود و همین هم هست که می بینیم در بخشی از روزنامه، تراکم محتوا داریم و دیگر صفحات روزنامه رها شده و چه بسا یک نفر چندین صفحه روزنامه را پر می‌کند و مخاطب باهوش هم به ورق زدن اکتقا می کند.در ۸ صفحه میلاد لارستان اما این ناهماهنگی به چشم نمی آید و اتفاقا از پتانسیل های بومی منطقه هم بهره برداری شده است.

این کارشناس ارشد ارتباطات در توصیه به سردبیر نشریه میلاد لارستان گفت:جناب مویدی می توانند در تحریریه خودشان کاری کنند که مخاطب مکث و تامل بیشتری در خواندن روزنامه داشته باشد. هر چند جای خالی عکاس را حداقل در عکس اول روزنامه بتوان دید.

صدیق با تاکید بر اصل آموزش در روزنامه نگاری گفت: آموزش نیاز مداوم کارکنان یک روزنامه است؛ خصوصا در نشریات محلی. اساسا ما در نشریات محلی با عبور از برخی استانداردهای کار حرفه ای رو به رو هستیم. نگاهی به تیتر ها، لیدهاو چینش صفحه اول در وبنامه های محلی دلیلی بر این موضوع است که گمان می کنم در معرض آموزش قرار گرفتن می تواند به ارتقای کار کمک کند.

این کارشناس ارشد ارتباطات به جایگاه سرمقاله در نشریات اشاره کرد و افزود:در مساله سرمقاله، نه در روزنامه نگاری محلی ما در فارس که اساسا در کل کشور، دچار سو تفاهم هستیم. سرمقاله یکی از مهم ترین هنرهای روزنامه نگاری است و از کلیدهای بخش های آن. در تعریف سرمقاله دو نگاه مسلط است؛ سرمقاله موضع دست اندرکان و تحریریه یک نشریه در مورد رویداد مهم روز است که از این منظر معمولا سرمقاله و تیتر یا عکس اول با هم تناسب دارند؛ از دیگر سو سرمقاله تجزیه و تحلیل تحریریه روزنامه نسبت به واقعه روز است و آمادگی مخاطب در مورد موضع نشریه در مورد رویداد.

با این تعریف ما کلا در روزنامه نگاری فارس در مفهوم سرمقاله دچار مشکل هستیم و بهتر است عنوان یادداشت را بر آن بگذاریم و جای ستون ها را هم از پیشانی روزنامه حذف کنیم یا به تعریف سرمقاله برگردیم. این موضع خصوصا در یادداشت های که در چند شماره تکرار می شود ضروری است.

صدیق همچنین به روزنامه نگاری توسعه در روزنامه های محلی اشاره کرد و گفت: نگاه جناب آقای مویدی و سیاسیتگذاران میلاد لارستان به مقوله توسعه و مسائل محلی لارستان ستودنی است. همچنان که پیشتر هم عرض کردم، روزنامه نگاری محلی بهترین ابزار برای کمک به توسعه محلی است؛ با نطارت بر نهادهای مدنی و دولتی، و ارایه راهکار نشریه را در فرایند توسعه شهر سهیم می‌کند. در میلاد لارستان، در تیترهای نخست به مسائل توسعه ای شهر توجه شده  و این نشان از شناخت تحریریه روزنامه دارد که این موضوع مهمی است.

این روزنامه نگار همچنین با طرح پرسشی گفت:پرسشی که ما در شیراز با آن رو به رو هستیم؛ آیا روزنامه نگاری ما عامل توسعه است یا مانع توسعه؟ که به نظر می رسد روزنامه های محلی شیراز مانع توسعه هستند!

وی با مهم توصیف کردن گرافیک روزنامه گفت:گرافیک روزنامه، موضوع بسیار کلیدی و مهمی است؛ با گرافیک بهتر مخاطب جذب و همراه می شود و از این موضوع نباید غافل بود. در میلاد لارستان، استفاده از قواعد متنوع تر و به روزتر گرافیک و استفاده کمتر از “ترام” می تواند محتوا را خواندنی تر کند.

صدیق با تمجید از به روز بودن سایت میلاد لارستان گفت: آنچه در مورد میلاد لارستان و زحمات آقای مویدی و دوستانشان، مرا بسیار هیجان زده کرد سایت بسیار خوب این نشریه بود. مجموعه تحت مدیریت آقای مویدی قطعا این نکته را دریافته اند که مخاطب روزنامه های چاپی روز به روز در حال کوچ به فضای مجاز هستند لذا اتصال این سایت به شبکه اجتماعی و شبکه اجتماعی فعال این مجموعه مطبوعاتی، نقطه بسیار مثبتی برای میلاد لارستان است.

به گفته این مدرس روزنامه نگاری : رسانه ها، در حال تخصصی شدن هستند و در این میانه، ابزارهای مختلف باید به یکدیگر پیوسته باشند. این شناخت را باید به فال نیک گرفت.معتقدم انتشار میلاد لارستان در جنوب فارس را باید پاس داشت و البته این نشریه پتانسیل فراوانی دارد که با نگاه بیضشتر به استاندارد سازی محتوا قابلیل شکوفایی بیشتر هم دارد.باید به آقای مویدی و همکارنشان خسته نباشید گفت این  راه طی شده و بیش از هزار شماره نشریه را.

امید صدیق در بخش دیگری از سخنان خود دومین سالروز روزنامه نگار در زوم را تبریک گفت و عنوان داشت: روزنامه نگار در زوم وارد سومین سال فعالیتش می شود و این ممکن نبود جز با مدیریت و مهندسی فرهنگی  جناب آقای کمالی سروستانی که همواره نگاه بلندمدتشان به حوزه فرهنگ و هنر ، ثمر بخش بوده و این نشست ها ثمره این نگاه است.و این راه آمدنی نبوده جز با همتی که آقای صدری به خرج دادند و بذر و دانه ای را پاس داشتند به امید ثمر دهی. باشد که این نهال ۲ ساله، درخت استواری باشد و سایه ساری در مسیر توسعه رسانه های فارس.

وی با تاکید بر جایگاه روزنامه نگار گفت: روزنامه نگاری محل در شیراز و فارس، نیازمند توسعه است و در این راه، روزنامه نگار در زوم کمک کرده که  جایگاه “روزنامه نگار” در سپهر رسانه‌ای استان تقویت شود و به استحکام جایگاه حرفه روزنامه نگاری کمک کند؛ به حرفه ای که به دلایل مختلف از جمله اقتصاد نادرست رسانه ای در استان آسیب پذیر است.همچنین نقد روزنامه نگار یادآوری است بر اینکه، نقد و نظارت بر عملکرد، از وظایف کلیدی رسانه‌ها است.  موضوعی که گاه با همراهی و همگامی رسانه ها و سیستم هایی که باید تحت نظارت رسانه باشند به فراموشی سپرده می شود.

این مدرس ارتباطات در پایان گفت:هر چند قدر روزنامه ها بیشتر در جایگاه ناظر فرایندهای مختلف اجتماعی باشند، شهر ما بیشتر در مسیر توسعه است. هر چقدر به  رشد و توسعه رسانه های فارس، کمک کنیم، به توسعه فارس و شیراز کمک کرده ایم.امیدوارم راه پر ثمر روزنامه نگار در زوم، ادامه داشته باشد و شمع سالروزش فزون تر شود.

ابوالحسن مویدی صاحب امتیاز و مدیر مسئوول میلاد لارستان نیز در این نشست در سخنان کوتاهی گفت:نقد منصفانه را لازمه پیشرفت دانست و از روزنامه نگاران استان نقدهای خود بر میلاد لارستان را لیست کنند تا او و همکارانش سعی در برطرف کردن ضعف های خود بپردازند.

سردبیر میلاد لارستان با اشاره به نگاه توسعه محور و غیر جناحی نشریه میلاد لارستان گفت: از استادم آیت الله عبدالعلی آیت الهی شنیدم که می گفت:اصولگرا و اصلاح طلب هردو مسلمان هستند و می خواهند برای نظام کار کنند لذا برای من نیز بحث اصولگرا و اصلاح طلب مطرح نیست.باید برای رشد جامعه از همه نیروها استفاده کنیم.

در ادامه این نشست کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،در فرازی کوتاه هزارگان میلاد لارستان را تبریک گفت و با تمجید از شخصیت ابوالحسن مویدی سردبیر روزنامه میلاد لارستان افزود:۲۵ سال پیش وقتی که جناب مویدی میلاد لارستان را منتشر کردند،موهایشان مشکی بود و روزنامه شان بی رنگ اما اکنون روزنامه شان رنگی و موهایشان سپید است!در واقع او در این ۲۵ سال رنگ خود را به روزنامه اش داده و باید پایمردی و صفا و صمیمیت و درستی و اخلاق ایشان را ستود.

در پایان این نشست دکتر بهزاد مردی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اهداء لوح تقدیر و هدایا از روزنامه نگارانی که در یک سال کذشته در نشست های روزنامه نگار در زوم نقد شده بودند تمجید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.