مدیر کل آموزش و پرورش فارس: ارزش افزوده ای که آموزش و پرورش ایجاد می کند خیلی بیشتر از پولی است که در آن می ریزیم/ جامعه مادی زده امروز ارزش کمتری برای معلم قائل است/ پاسداشت معلم پاسداشت خوبی هاست

خبر پارسی – مدیر کل آموزش و پرورش فارس معتقد است: ارزش افزوده ای که آموزش و پرورش ایجاد می کند خیلی بیشتر از پولی است که در آن می ریزیم.
حمیدرضا آذری با اشاره به سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان نگاه هزینه بر به این نهاد انسان ساز را یک نگاه اشتباه خواند و به خبر پارسی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان در اردیبهشت ماه امسال به ضرس قاطع و به درستی اعلام کردند برای آموزش و پرورش هرچه هزینه کنیم، سرمایه گذاری است این تحلیل ایشان از مهمترین دستگاه آموزشی و تربیتی کشور به قوای مقننه و مجریه یادآوری می کند که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه ای است و از اینکه پول در آن بریزیم،نباید نگاه هزینه ای داشته باشیم.
وی به نقش موثر تعلیم و تربیت در جامعه اشاره کرد و گفت:بدون تعلیم و تربیت نه افراد و نه جامعه نمی توانند به اهدافشان برسند.در واقع کلیدی ترین عامل سعادت و بهروزی هر انسانی در نوع تعلیم و تربیت اوست و معلم در تعلیم و تربیت محوری ترین عامل موفقیت است.
آذری انتخاب معلم را به عنوان محوری ترین عامل موفقیت در تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: کسانی می توانند ردای معلمی را بر دوش بیندازند که در جامعه از طراز بالای علمی،اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشند تا بتوانند نسلی تربیت کنند که پویایی و شادابی جامعه را رقم بزنند.به بیان ساده پنبه ای که به کارخانه داده می شود باید مرغوب باشد تا حریر بیرون بیاید.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس در عین حال ابزار و شرایط کار معلمان را برای حصول به نتیجه مهم تلقی کرد و اظهار داشت:معلم برای موفقیت به چند عامل نیاز دارد که از جمله:انگیزه و شادابی برای کار،نقش و جایگاه اجتماعی او و البته آموزش در حین خدمت است تا بتواند وظیفه حرفه ایش را انجام دهد.
آذری با اشاره به فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی که تعداشان کم نیست اشاره کرد و گفت: اگر شرایط و انگیزه های لازم برای بسیاری از نخبگان دانشگاهی در آموزش و پرورش به خوبی فراهم شود نشاط علمی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که ثمره آن توسعه و استقلال علمی و اقتصادی کشور است لذا باید انگیزه های شغل معلمی بالا باشد تا متقاضیان متاسب با این شرایط وارد چرخه تعلیم و تربیت شوند.
وی  ه جایگاه معلم در جوامع مختلف بشری اشاره کرد و گفت از منظر جامعه شناسی ارج یا اعتبار اجتماعی که به گروه های خاصی به وسیله اعضای دیگر یک جامعه داده می شود را منزلت اجتماعی می گویند و در طول تاریخ معلمان همواره مورد تکریم طبقات مختلف اجتماعی بوده اند ولی متاسفانه در حال حاضر منزلت اجتماعی معلمان خدشه دار شده و جامعه مادی زده امروز ارزش کمتری برای معلم قائل است و امروز چیزی که کمتر در کلاس های درس می بینیم تکریم معلم توسط شاگرد است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس در آستانه سال تحصیلی جدید به بیان حدیثی از امام چهارم شیعیان پرداخت و گفت: امام سجاد (ع) در زمینه حفظ حقوق معلم می فرماید: « حق معلم بر تو آن است که همواره، با دیده تعظیم و تکریم به او بنگری، مجلس او را گرامی بداری و به سخنانش با دقت گوش دهی، رو به جانب او بنشینی و صدایت را در حضورش بلند نکنی.» با این توصیف در آستانه سال تحصیلی جدید از همه دانش آموزان در سرتاسر استان می خواهم به معلمان خود احترام بگذارند و اولیاء محترم دانش آموزان نیز شان و جایگاه معلم را در خانواده پاس بدارند تا محیط مدرسه برای دانش آموز محیط مقدس علم آموزی باشد. معتقدم پاسداشت معلم پاسداشت خوبی هاست.
آذری عدالت آموزشی را نیز یک چالش جدی برای آموزش و پرورش دانست و گفت: با توجه به اعتقادات دینی ما باید امکانات آموزشی در همه روستاها و شهرها تقریبا برابر باشد اما متاسفانه امروز به علت پایین بودن سطح آموزش در روستاها،مهاجرت افزایش پیدا کرده و کسانی هم که امکان مهاجرت ندارند.احتمال ترک تحصیل آنها بیشتر است.
بنا بر گفته مدیر کل آموزش و پرورش فارس با شروع مهرماه سال ۹۴ ۷۵ هزار نفر در فارس به کلاس اول ابتدایی می روند.
به گفته حمید رضا آذری آموزش و پرورش فارس حدود ۸ هزار مدرسه ،۸۰۰ هزار دانش آموز ،۷۰ هزار معلم و ۶۰ هزار بازنشسته دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.