مدیر خانه عکاسان شیراز:چشم انداز خانه عکاسان، پرورش هنرمندان بزرگ و رسیدن به آثار ماندگار و ارزشمند است+عکس های زیبای آریا عارف

خبر پارسی – چندی است خانه عکاسان حوزه ی هنری فارس به مدیریت آریا عارف توانسته است روندی رو به رشد را در حوزه ی هنری فارس ترسیم کند. پایگاه اینترنتی “هنر فارس” این حوزه به سراغ عارف رفته و گفت و گویی مفصل با وی انجام داده است.

۴۲۵۶۱۸۵۶۶_۵۴۴۳۵

درآمد:

متولد ۱۳۶۳ تهران و ساکن شیراز است. تحصیلات خویش را تا سطح فوق لیسانس معماری انجام داده و تاریخ آغاز عکاسی حرفه ای خویش را سال ۱۳۸۷ با نمایشگاه یادروز حافظ که به همت معاونت فرهنگی شهرداری شیرازبرگزار شده بود می داند.

در زندگی نوشت او عنوان سه نمایشگاه به چشم می خوردآیینه جام ( یادروز حافظ  ۱۳۸۷)، فارس نگاهی دیگر ( هفته میراث فرهنگی ۱۳۸۸ ) و زندگی ایرانی ( حوزه هنری  ۱۳۹۵) از سال  ۱۳۹۱ شروع به تدریس عکاسی کرده و در این مدت در مراکزی همچون حوزه هنری استان فارس، سازمان مدیریت صنعتی منطقه جنوب، موسسه علوم سینمایی شهر راز، معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موسسه مدیریت و فناوری شیراز، موسسه صنعت معدن و تجارت شیراز، گروه آموزشی دیباگران نوید، موسسه گردشگران سرو شیراز و کانون معماران پارس معلم عکاسی بوده و شاگردان زیادی تربیت کرده است

عارف موسس و دبیر کل کانون معماران پارس بوده و هم اکنون کارشناس عکاسی و هدایت کننده ی خانه عکاسان حوزه هنری استان فارس و سابقه برگزاری بیش از ده عنوان نشست های علمی در حوزه هنر عکاسی را دارد. در زندگی نوشت او این عبارات نیز به چشم می خورد: عکس هفته گردشگری ۱۳۹۴، بنیانگذار آکادمیک رشته عکاسی سفر و گردشگری در ایران و عکس های نقشه های استان فارس در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

عناوین و افتخارات او در این عرصه عبارتست از:

عنوان سوم جهان و مدال برنز مسابقات جهانی شن ژن چین ۲۰۱۴، اکسپو برترین هنرمندان جهان در فلورانس ایتالیا ۲۰۱۵، کاندیدای دریافت مدال در Nikon Award ژاپن ۲۰۱۵، کاندیدای دریافت مدال در رقابت بین المللی چین ۲۰۱۵، پذیرش در رقابت های Hipa 2014 ،

آنچه می خوانید حاصل این گفت و گوست:

چشم انداز خانه عکاسان، پرورش هنرمندان بزرگ و رسیدن به آثار ماندگار و ارزشمند است

مدیر خانه عکاسان شیراز معتقد است حوزه ی هنری می تواند و باید پایگاه هنرمندان عکاسی باشد.

وی در این زمینه معتقد است: “حوزه هنری همواره یک نهاد تاثیر گذار در زمینه هنر پس از انقلاب بوده و در حوزه های مختلف هنر خصوصا سینما حامی هنرمندان ایران زمین بوده است از طرفی دیگر هنر عکاسی یکی از مهمترین و اصیل ترین هنرهای تصویری می باشد و سعی در انتقال مفاهیم با ارزش از طریق المان های تصویری دارد پس چه چیز مهم تر از آموزش و پرورش استعدادهای این رشته ی مهم هنری و حمایت از هنرمندان بزرگ با آثاری پربار.”

وی با اشاره به فعالیت هایش در حوزه ی هنری فارس می گوید: “چشم انداز ما در مدیریت خانه عکاسان حوزه هنری پرورش هنرمندان بزرگ با آثاری غنی و اصیل و حمایت از هنرمندان دانشمند و در نهایت رسیدن به آثار ماندگار و ارزشمند می باشد”

عارف با اشاره به پروژه ی “زندگی ایرانی” که در حوزه ی هنری فارس اجرا شده می گوید: “در خانه عکاسان اقدام به تعریف موضوعی با عنوان زندگی ایرانی با رویکرد ارزش ها و سنت ها نمودیم تا گوشه ای از ارزش های این زندگی اصیل را مستند و  آن را برای جوامع بشری معرفی و ماندگار نماییم. بحمدالله آثار غنی ای بدست آمد که در آن از تکنیک های خاص عکاسی نظیر چیدمان stage ) ، multiplicity و … استفاده گردیده است و امیدواریم آثار در محلی دائمی به نمایش در آید .”

قطعا عکاسی آرت و عکاس آرتیست هست

وی در دعوای هنر یا فن بودن عکاسی به شدت جانب هنر بودن این کار ایستاده است: ” قطعا عکاسی آرت و عکاس آرتیست هست. تعریف شخصی من از عکاسی ” هنر ثبت و انتقال احساس ” می باشد. عکاسی هنریست که با استفاده از تکنولوژی روز برای همگان تسهیل گردیده و در گوشی های همراه،همراه مردم شده است. پس چه بهتر که هنر استفاده از این تکنولوژی همراه را آموخته و محیط اطرافمان را بهتر در خاطرات ثبت نماییم.”

مسوول خانه عکاسان حوزه ی هنری فارس نکته ای مهم را در این زمینه مورد توجه قرار می دهد: “البته این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که هنر عکاسی می تواند یک مهارت کارآمد در دنیای امروز و راه گشای زندگی بهتر باشد . هنرعکاسی در جایگاه ارزشی و حرفه ای نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد و همین موضوع آنرا تبدیل به یک هنر ماندگار می نماید.”

وی که در سال های اخیر جایگاه قابل تاملی در عکاسی شیراز یافته پیرامون عکاسی شیراز می گوید: ” در سال های اخیر فعالیت های مهم و خوبی در راستای ارتقای دانش عکاسی توسط حوزه هنری استان فارس و برخی سازمان ها و موسسات آموزشی به انجام رسیده است. جشنواره های عکس، کارگاه های آموزشی ، همایش ها و برخی تورهای آموزشی که البته کیفیت محور بوده اند نه کمیت محور.”

این عکاس جوان افزود:”البته در این راستا نیز برخی موسسات چند منظوره با تبلیغات گسترده و نشست های هفتگی نه تنها کمکی به پیشرفت این هنر نکرده اند بلکه موجبات افول آنرا فراهم آورده اند. چرا که این فضای رو به رشد را موقعیت و میدانی برای کسب درآمد دیده اند. هنر برای تزکیه روح و معرفی ارزش هاست.هنرمندان آیینه زمان اند و مرگ هنر زمانی ست که طعمه ی مادیات گردد. قطعا آن بخش از فعالیت ها در این راستا که به طور خالص برای ذات هنر عکاسی انجام گردیده ستودنی ست و زمینه ی اعتلای این هنر را فراهم آورده است.”

وی با اشاره به برخی تورهای عکاسی می گوید: “متاسفانه بعضا گروه هایی اقدام به برگزاری تور و نشست در این حوزه می کنند که حتی یک نفر در سیستم مدیریتی گروه توانایی کار با تنظیمات منوال دوربین را ندارد.چه رسد به دانش عکاسی.این موضوع خطر جدی در راستای رشد هنرمندان این رشته می باشد.امیدوارم در سالهای آتی با تلاش دلسوزان این رشته از هنر، شیراز به یکی از قطب های هنر عکاسی کشور تبدیل گردد.”

مسوول خانه عکاسان حوزه ی هنری فارس درباره ی شیوه های عرضه عکس به چاپ کتاب عکس اشاره کرده و می گوید: “در صورتی که هدفمند باشد و در راستای معرفی هنر مند و آثار غنی و والا باشد قطعا میتواند مفید و دارای ارزش باشد. بنظرم می بایست دقیقا نیازهای زمان را نشانه رفت و به معرفی فرهنگ و ارزش ها پرداخت. خیلی خوب است که امکانات فقط در اختیار چند هنرمند نام آور نباشد و سازمان ها عدالت محور رفتار کنند.

اگر پتانسیل عکاسی تلفن همراه هدایت شود می تواند تبدیل به یک جنبش هنری گردد

وی با اشاره به شیوع عکاسی با تلفن همراه و نهضت رواج دوربین های دیجیتال می گوید: “از سوی دیگرهنر عکاسی در تلفن های همراه، همراه عموم مردم گردیده و میتوان گفت پس از موسیقی همگانی ترین هنر این دوره از زمان می باشد. چه بهتر که با زمانه همراه شویم.درباره ی رواج دوربین دیجیتال نیز باید گفت اگر این پتانسیل هدایت شود می تواند تبدیل به یک جنبش هنری گردد.البته صرفا خرید دوربین به منزله عکاس شدن نیست. عکاس خوب نیاز به آموزش،پژوهش و تمرین زیاد دارد.”

عارف در تشریح این سخن می گوید: “متاسفانه تکنولوژی باعث تنبلی عکاسان گردیده و فرد با فکر اینکه برای ثبت یک عکس متحمل هزینه ای نگردیده است اقدام به ثبت عکس های زیاد می نماید بلکه یکی از عکس ها خوب از آب درآید.خیر عکاسی نیاز به تفکر دارد و قبل از ثبت عکس می بایست به تنظیمات مناسب، تجهیزات مورد نیاز،کادر موفق و تکنیک های خلاق فکر کرد.درست مثل عکاسان قدیمی و عکاسی با دوربین های آنالوگ.درست است که هزینه ای برای خرید فیلم و چاپ آن نمیکنیم اما این را بدانید که با هر شات سنسور دیجیتال دوربین را فرسوده تر میکنیم که این باعث کاهش کیفیت در طولانی مدت خواهد شد.پس بازهم متحمل هزینه هستیم.”

وی پیرامون چرایی آموزش عکاسی در حوزه ی هنری فارس می گوید: ” یکی از  چشم اندازهای ما در خانه عکاسان حوزه هنری کشف استعداد، آموزش و پرورش آنها می باشد.ما امکان این آموزش را با هزینه ای جزیی برای همگان فراهم آورده ایم تا به دلیل عدم توان مالی استعدادی از بین نرود. اساتید و سازمان فارغ از درآمد بالا از تمامی توان خود برای آموزش استفاده میکنند.من شخصا این مورد را در تدریسم همیشه مد نظر قرار داده ام. همچنین در نظر داریم پس از اتمام دوره آموزشی عکاسان در فعالیت هنری خود مورد حمایت خانه عکاسان حوزه هنری استان فارس قرار دهیم”

وی به عنوان پیشنهادی برای رشد هنر عکاسی در فارس می گوید: “از هم استانی های عزیز خواهش میکنم در صورت علاقه به رشته عکاسی با دید باز و تحقیق بیشتر اقدام به خرید تجهیزات نمایید.از فروشگاه های معتبر تجهیزات را خریداری نمایید و جهت انتخاب موسسه آموزشی کیفیت را مد نظر قرار دهید.پیشنهادم به هنرمندان و همکاران عزیز کیفیت محوری و تلاش بیشتر برای اعتلای این رشته مهم هنری می باشد.همیشه نوآوری و خلاقیت را مد نظر قرار دهند و به حریم هنری سایر عکاسان و هنرمندان احترام بگذارند.”

وی در پایان خطاب به مدیران فرهنگی استان گفت: ” از مدیران سازمان های دولتی تقاضای حمایت و درک هنرمندان را دارم. هنرمند از راه اثر خود امرار معاش نموده و برای ثبت یک اثر هنر متحمل هزینه و سختی گردیده. پرداخت نکردن دستمزد و نادیده گرفتن ارزش اثر سبب دلسردی هنرمندان و افزایش معزلات معیشتی آنان میگردد.من یک هنرمندم،این بدان معنا نیست که رایگان کار می کنم.هنر هنرمند کار و زندگی اوست…”

۴۲۵۳۰۷۵۸۱_۵۳۸۷۶

۴۲۵۶۰۵۲۲۵_۵۳۵۱۱

۴۲۵۳۰۱۳۱۵_۱۱۰۴۶۵

۴۲۵۲۰۳۸۵۱_۱۱۰۶۰۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.