محکومیت مایلی کهن تراژدی نه،واقعیت فوتبال ماست

خبر پارسی – عبدالکاظم دریساوی- خبرانتقال مایلی کهن از کلانتری ارگ به زندان اوین جهت گذراندن محکومیت چهارماهه خیلی سریع تبدیل به خبر اول و بسیار داغ رسانه های داخل و خارج از کشور گردید درفضای به شدت پر تنش و عبور کرده ازحداقل های اخلاق، بروزچنین رویدادهاو پدیده هایی کاملا طبیعی است. وجود انبوه اختلافات و شکایت ها و اتهام زنی ها و هتک حرمت ها در صحنه فوتبال و نتایج و تبعات آن نه یک تراژدی غم انگیز بلکه بیانگر واقعیت کنونی فوتبال ماست.
وقتی جامعه حداقل های اخلاق رابرای رسیدن به حداکثر منفعت و موقعیت زیرپاله میکند ،به تبع آن درعرصه ورزش و بویژه فوتبال عبور از فرهنگ پهلوانی و ارزش های اخلاقی به امری عادی تبدیل می شود.لذا در جتین شرایطی دیگر عبور از حداقل های اخلاقی و فرهنگ پهلوانی و حتی اخلاق حرفه ای یک تراژدی به حساب نمی آید. این عبوربه ظاهر غم انگیز از حداقل های اخلاق حرفه ای بازتاب مجموعه روابط و مناسبات اجتماعی موجود است که هر بار به شکلی از اشکال خود را نشان می دهد. محکومیت مایلی کهن و انتقا ل او به زندان نتیجه رویکرد هنجار شکنانه ای است که در عرصه اخلاق و رفتار اجتماعی شکل گرفته و نباید برای آن عزا گرفت این رویداد را باید به مثابه یک واقعیت موجود به حساب آورد و از بیان احساسی و همدردانه اکیدا خودداری کرد.نهادینه کردن اخلاق پهلوانی یا حرفه ای در تعارفات رفیق بازانه و سطحی نگرانه نیست. مایلی کهن .دایی. قلعه نوعی نکونام. کریمی. عابدزاده. فریاد شیران. عزیزی و…محصول شرایط کنونی جامعه و شرایط حاکم بر فوتبال اند.
وزارت ورزش وجوانان و مجموعه رسانه های دیداری و شنیداری و نوشتاری اگر قصد اصلاح امور را دارند باید قبل از هرچیز نه به پدیده و رویداد بلکه به ماهیت و علل بروز و پدید آمدن این شرایط بپردازند. قرارگرفتن در یک سوی دعوا و ماجرا برخاسته از نگاهی گروه گرایانه و رفیق بازانه است در حالی که ورزش کشور و در راس آن فوتبال باید این رویداد را نصب العین خود قرار داده وبانگاهی آسیب شناسانه مسئولیت ها و قصورهای خودرادرکنکاشی علمی فارغ از هرگونه جانبداری کاسبکارانه و کین توزانه ببیند و تبیین نماید و از رهگذر آن چارچوب های اخلاق حرفه ای را تعریف و اجرای آن را درعمل خواستار شود. شاید با نظارتی پیگیر و مستمر و قانونمند بتوان بر تراژدی عبور از فرهنگ قهرمانی و پهلوانی کمی تا قسمتی فایق آمد و زمینه را برای بازگشت به خویشتن خویش یاهمان اخلاقی که سال ها در باب آن سخن گفتیم و شعار دادیم فراهم شود.
شکایت های دایی از مایلی کهن و قلعه نویی از نکونام و…همراه با بسیاری از بداخلاقی ها و ناهنجاری ها و سو استفاده ها و فسادهای موجود در فوتبال که پرونده های آن به عنوان یک رکورد در دادگاه کماکان مفتوح است و…همه و همه واقعیت فوتبال ماست که نباید آن را سر سری کرفت و یا با توجیهات سطحی و تبلیغی تحت عنوان استثنا رفع و رجوع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.