محمد مهاجری: گله روحانی درست بود

Mideast Iran Election

خبرپارسی – گله دکتر روحانی را درست می‎دانم. ما رسانه‌ای‌ها تا حد قابل اعتنایی، از وظایف و کارکردهایی که در علم رسانه یاد گرفته‌ایم، فاصله پیدا کرده‌ایم .

محمد مهاجری،‌ فعال رسانه‌ای، در روزنامه ایران نوشت: «ما رسانه‌ای‌ها معمولاً خیلی خوش‌مان نمی‌آید که دیگران از رفتارهایی که در عرصه اجتماعی از خود بروز می‌دهیم، انتقاد کنند. به همین منظور واکنش‌هایی هم که نسبت به این انتقادات از خود نشان می‌دهیم، در بیشتر مواقع به تندی صورت می‎گیرد. یعنی به همان اندازه که به خودمان حق می‎دهیم از دیگران انتقاد کنیم، این حق را به دیگران نمی‎دهیم که از ما انتقاد کنند.

اما من قصد دارم که این بار کاری خلاف عادت رسانه‎ای‏‌ها را انجام دهم. می‌خواهم بگویم که انتقاد رئیس ‌جمهوری از ما رسانه‎ای‌ها کاملاً درست است. ما عملاً همان کاری را انجام می‎دهیم که بعضی از رسانه‌های خارجی انجام می‎دهند. رئیس‌جمهوری دیروز مسائلی را در مورد جنگ روانی مطرح کردند و گفتند که زمانی رسانه‌های دشمن تلاش می‌کنند تا مردم را نگران کنند که این مأموریت آنهاست اما در این شرایط از دوستان، توقع بیشتری می‌رود. من می‌خواهم بگویم هم این تعریف و هم آن تعریفی که دکتر روحانی از جنگ روانی در مراسم افطاری خود در جمع اصحاب رسانه‎ها داده‎اند، به لحاظ علمی با آن چه در کتاب‎ها با آن مواجه بودیم و در کلاس‎های درس آموخته‌ایم، منطبق بود.

گله ایشان را درست می‎دانم. ما رسانه‌ای‌ها تا حد قابل اعتنایی، از وظایف و کارکردهایی که در علم رسانه یاد گرفته‌ایم، فاصله پیدا کرده‌ایم. فرض کنید که ما به عنوان یک رسانه همواره یاد گرفته‌ایم که خبر را بدون منبع به کار نبریم. یاد گرفته‌ایم که خبر را از تحلیل جدا کنیم ولی آیا عملاً این اتفاق در رسانه‌های کشور در حال رخ دادن است؟ آیا در حال حاضر تنها خبرهایی با منابع موثق را انتشار داده و از آن استفاده می‎کنیم؟ واقعاً این گونه نیست. برخی رسانه‎های خصوصی و همچنین فضای مجازی، بخش عمده‎ای از اطلاعاتی که مبتنی بر خبر واقعی نبوده و حتی می‎توان با اطمینان گفت که شایعه و دروغی بیش نیست را به عنوان خبر منتشر می‌کنند.

حال برای عبور از بحران جنگ رسانه‎ای، راهی جز این وجود ندارد که رسانه‎های ما شناسنامه‎دار بشوند. روزنامه ایران، روزنامه دولت است، خبرگزاری ایرنا از ارگان‌های دولت محسوب می‌شود اما تکلیف خیلی از رسانه‌ها مشخص نیست. شما هر چه در این دو رسانه می‌نویسید به حساب دولت گذاشته می‌شود. چه مردم خوش‎شان بیاید و چه آن را نپسندند اما برخی رسانه‌‎های ما واقعاً این گونه نیستند. اسم‌شان مستقل است و ادای مستقل‌ها را درمی‌آورند اما بلندگوی یک سری از بنگاه‎های سیاسی یا اقتصادی هستند. من بارها تأکید کرده‎ام که تمام ارکان داخل نظام حق دارند که رسانه داشته باشند. اعم از دستگاه‎های نظامی و سیاسی و احزاب و همه و همه. اما نگویند که ما مستقل هستیم و در عمل مروج جبهه پایداری باشند؛ نگویند مستقلیم اما برای یکی از شاخه‌های احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا کار کنند. بنابراین اگر احزاب، سازمان‌های دولتی و ارگان‎های حکومتی، شناسنامه رسانه‎هایشان مشخص باشد در این صورت بخش عمده‌ای از دغدغه‎های رئیس‌جمهوری حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.