محمد بهشتی: ریشه ها و نقش های محدوده تاریخی زندیه در احیاء آن باید حفظ شود

خبرپارسی –  عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور تاکید کرد: امروزه مقیاس و نوع عملکرد محدوده زندیه تغییر پیدا کرده است و در احیای این محدوده تاریخی باید ریشه ها و نقش های آن حفظ شود، از این رو به مدیران شهری شیراز توصیه می شود در مسیر بازآفرینی شهری محدوده زندیه گام بگذارند.

سید محمد بهشتی که به همراه شهردار شیراز، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و برخی از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری از محدوده زندیه دیدن می کرد، گفت: در گذشته تخریب هایی در بافت تاریخی به نام فرصت های توسعه انجام می شد که طی آن در بافت تاریخی شاهد ساخت مجتمع های تجاری و … بودیم در صورتیکه اینگونه اقدامات فرصت توسعه نیست بلکه علیه توسعه است. به عنوان مثال ساخت اینگونه مجتمع ها در بافت تاریخی بر حیات بازار وکیل تاثیر منفی گذاشته است‌.

وی ضمن ارائه رهنمودهایی به شهردار و اعضای شورای شهر در خصوص طرح بازآفرینی مجموعه زندیه به عنوان یکی از پروژه های نرم افزاری و انسان محور شیراز گفت: طرح بازآفرینی مجموعه زندیه فرصتی برای مدیران شهری شیراز است تا از بحران مدنیت به وجود آمده در شهرها گذر کنند و نشان دهند که فرصت توسعه به شکل افزایش کیفیت و بازآفرینی شهری نیز وجود دارد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه در طول ۶۰ سال اخیر تحولات فرهنگی و اجتماعی در کشور رخ داده که این تحولات با اوج و فرود همراه بوده است، افزود: اگر دوگانه مدنیت و بحران مدنیت را مدنظر قرار دهیم از سال ۴۰ به بعد وارد شرایط بحران مدنیت شدیم. این بحران هم اکنون در حال افول است و شاهد رشد مدنیت هستیم.

وی ضمن برشمردن تفاوتهای مدنیت و بحران مدنیت اضافه کرد: هنگامی که بحران مدنیت رخ می دهد کیفیت زندگی افراد تحت تاثیر قرار میگیرد و شاهد سیطره کمیت هستیم و همه چیز تنزل پیدا می کند. به عنوان مثال خیابان های شهر متری می شود و شاهد خیابان هایی با عناوین《۳۰ متری، ۴۵ متری و …》هستیم. در صورتیکه پیش از آن هر کدام از خیابان ها دارای اسم و هویت بودند اما در این شرایط شهر به نازل ترین مرتبه خود و تکیه بر کمیت تنزل پیدا می کند.

بهشتی با انتقاد از اینکه در دوره بحران مدنیت مدیر خوب کسی است که اقدامات کمی مثل پل زدن و مصرف سیمان و بتن انجام دهد، گفت: در شرایطی که مدنیت حاکم می شود، کیفیت زندگی مورد توجه قرار می گیرد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: چند شهر در ایران وجود دارد که عبور از بحران مدنیت به مدنیت و توجه به کیفیت زندگی در آنها پررنگ تر هست و پیشقراول این شهرها شیراز است. رفتار شیرازی ها و میزبانی لطیف آنها در جریان سیل فروردین ماه شاهدی بر این موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.