کوچه پس کوچه های دباغی تا ثبت جهانی اختراع

خبرپارسی –  محمود شبان سروستانی:

بچه پایین شهر بود، مانند دیگر بچه های اینگونه محلات روزگار کودکیش را در محرومیت و فقر گذرانده بود، به گفته خودش در امور درس و تحصیل هم چندان موفق نبود که البته این هم در مورد بسیاری از بچه های محله های جنوب شهر صدق می کند، دلیلبش هم واضح است، فقر و کمبودها موجب می شود که اگر به سمت خلاف نروند در بهترین شرایط جذب بازار کار و کارگری می شوند تا کمک حال خانواده باشند  .

او بزرگترین شانس زندگی خود را معلمی می داند که با راهنمایی و باور داشتنش مسیر زندگی وی را عوض کرده بود و همین اعتماد موجب شده بود که درعین نداری و با کمترین امکانات روی به درس خواندن بیاورد و دیپلم فنی را بگیرد و سپس به دانشگاه شیراز راه پیدا کند .

بعدها امیر با پشتکاری که داشت نرده بان ترقی را طی کرد و با توجه به استعداد ذاتی و دانشی که در هنرستان و دانشگاه فرا گرفته بود دست به اختراعاتی زد که همگی به ثبت جهانی هم رسید و از طریق فروش یکی از اختراعات خود توانست سرمایه ای دست و پا کند تا بنای ساخت کاخ آرزوهایش را که همان ایجاد بستری برا یپرورش استعدادهای بیشمار فرزندان شهر و دیارش است بگذارد .

او امروز با راه اندازی آموزشگاه امیر کبیر توانسته بیش از ۲۰۰ نفر را در شعبی که در نقاط مختلف استان راه اندازی کرده است به کار بگمارد و و موجبات آموزش بیش از ۳۰۰۰ هنرجو در ۳۰ رشته نختلف فنی و هنری را فراهم کند .

امیر پروش که اولین اختراع خود را در سال ۲۰۱۴ میلادی به ثبت جهانی رساند، اکنون بهترین راهنما برای نسل جوان و استعدادهای همچون خودش است که به دلیل فقر و بی اعتنایی مسئولان داشته های فنی و ذاتی خود را از دست  میدهند و در گذر زمان و مشکلات زندگی فراموش می شوند .

پروش مهارت آموزی را راه برون رفت مشکلات کشور می داند و اعتقاد دارد که مشکلات امروز جامعه نسخه خارجی ندارد و می گوید که داشتن نظام آموزشی پویا تنها با مهارت آموزی میسر است .

این جوان نخبه شیرازی تاکید دارد که در دنیا دانشگاه براساس نیاز جامعه و خصوصا صنایع مختلف نیروی انسانی دارای مهارت تربیت می‌کند اما در کشور ما مراکز صنعتی و کارخانه‌ها به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌هایی می‌روند که در آنها تخصص مورد نیاز خودشان را تربیت نمی‌کنند .

پروش با بیان اینکه امروز اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران جوانانی خوش‌تیپ و مدرک به دست اما فاقد مهارت هستند، افزود: ما امروز بیش از هر زمان نیازمند تیم‌های دارای مهارت هستیم؛ امروز نیاز داریم که کمپی را برای جوانان و نوجوانان با استعداد ایجاد کرده و با استفاده از روش‌های استاندارد زمینه‌ی رشد و پویایی آنان را بسترسازی کنیم.

موسس مرکز آموزشی امیرکبیر شیراز اعتقاد دارد که پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان در اهداف خود برای ایجاد کمپی در راستای گردآوری و حمایت از جوانان دارای ایده و خلاقیت موفق عمل نکرده‌اند و می افزاید: یکی از مشکلات ما این است که بخش دولتی بخش خصوصی را رقیب خود می‌داند در حالی که بخش خصوصی نیاز به کمک بخش دولتی ندارد و تنها حمایت معنوی می خواهد .

یادآور می شود با وجود اینکه افرادی از این دست خود ساخته هستند و می توانند روی پای خود بایستند و از طرفی باری هم از روی دوش دولت بردارند اما مسئولین هم نباید نقش حمایتی خود را  فراموش کنند، چه بسا با حمایت معنوی ده ها و صدها امیر پروش دیگر هم بتوانند ادامه دهنده راه این نخبه شیرازی باشند .

محمود شبان سروستانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.