قائم مقام دانشگاه شیراز احتمال داد:شکایت دولت علیه دولت در حادثه شیراز!

خبر پارسی – قائم مقام دانشگاه شیراز در گفت و گو با انصاف نیوز، با اعتراض شدید به احضار رییس و دو مسوول دانشگاه و دبیر تشکل دعوت کننده از علی مطهری به دادگاه در نوروز، با توضیح درباره‌ی حضورش در دادگاه، از مسوولان دولتی خواستار پیگیری سریع این ماجرا شد و افراد مطلع در این ماجرا را تهدید کرد.

دکتر اکبر صفوی گفت: اطلاع موثق دارم که دوستان سیاسی و امنیتی استان فارس از هویت حمله کنندگان اطلاع دارند، می‌دانند آنها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند … ادامه‌ی این روند سبب می‌شود که مسوولان دانشگاه که حرف‌های بیشتری در این موضوع مثلا در مورد علم و آگاهی افراد مسوول تامین امنیت دکتر مطهری دارند را بیان کنند.

متن گفت‌وگوی انصاف نیوز با دکتر صفوی، قائم مقام دانشگاه شیراز در پی می‌آید:

انصاف نیوز: آقای دکتر! رسیدگی به اتفاقات دانشگاه شیراز و حمله به دکتر مطهری به کجا رسید؟

دکتر صفوی: ماجرای شیراز را در چند بخش باید مورد ارزیابی قرار داد . یک بخش حمله کنندگان به آقای دکتر مطهری که آنها را مورد بازجویی قرار دادهاند و یا عوامل را از آن طریق شناختند و برای آنها برنامه‌ای دارند که اطلاعی در این خصوص ندارم، تنها اطلاع دارم افراد را خواسته‌اند اما اینکه آنها چه کسانی هستند و دقیقا کدام گروه هستند، خود حمله کنندگان یا دستوردهندگان به آنها هستند، مقامات یا مسوولان یا همکاران و گروههای بالاتر آنها هستند را هم اطلاعی ندارم.

اما در بخش دیگری از اتفاقات شیراز یک ابراز تاسف را باید داشت. در ابتدا که اتفاق رخ داد برخی رسانه‌ها تیتر زدند که نکند متهم قاضی شود. متاسفانه در حالی که آقای مطهری وارد شهر شده و در محدوده‌ی فرودگاه شیراز مورد حمله قرار گرفته است و با علم و اگاهی کامل مسوولان استان از حضور ایشان و عدم تامین امنیت آقای دکتر مطهری نماینده‌ی محترم مجلس و بعد دکتر مطهری ۳ ساعت در کلانتری محاصره بوده و باز کسی اقدامی نکرده است که این شرایط نامناسب حل شود، در تمام این شرایط و با دانستن تمام این موضوعات اخیرا، رییس دانشگاه شیراز، معاون برنامه ریزی دانشگاه و قائم مقام رییس که بنده باشم و دبیر انجمن مظلوم فرهنگ و سیاست دانشگاه که دعوت کننده از آقای مطهری بوده است به عنوان متهم به دادگاه انقلاب احضار شده‌اند.

انصاف نیوز: چه زمانی احضار شدید و آیا به دادگاه رفتید؟

دکتر صفوی: با بنده عصر ۲۹ اسفند یعنی شب سال نو در نزدیکی غروب تماس گرفته و اعلام شد که در اسرع وقت در دادگاه باشم که بر همین اساس صبح اولین روز سال نو خدمت دوستان در دادگاه رسیدیم و مورد بازجویی قرار گرفتیم.

انصاف نیوز: چه کسانی به دادگاه انقلاب رفتید؟

دکتر صفوی: من با دبیر انجمن فرهنگ و سیاست که یک دانشجو است به دادگاه رفتیم. رییس دانشگاه به دلیل کسالتی که داشت موفق به حضور در دادگاه نشد و ظرف چند روز آینده مراجعه می کند.

انصاف نیوز: در دادگاه چه اتهامی برای شما ذکر شد؟

دکتر صفوی: من از بازپرس سوال کردم که شاکی ما کیست و ظاهرا در این ماجرا صورت مساله عوض شده است  که جواب واضحی نگرفتم و واقعا نمی‌دانیم شاکی کیست. آقای دکتر مطهری و وکیل ایشان عنوان کردند شاکی نیستند و گفتند شکایتی نداریم. تصور می کنم شاکی از استانداری، مدیران این نهاد و فرمانداری یا برخی اعضای شورای تامین استان باشند.

انصاف نیوز: این افراد مگر چه شکایتی می توانند داشته باشند؟

دکتر صفوی: شکایت کنند که چرا اصلا از مطهری دعوت کردید و وقتی گفتیم حضور مطهری به صلاح نیست چرا این دعوت را لغو نکردید. ما را نه به عنوان مطلع بلکه متهم به دادگاه احضار کردند که جای تاسف عمیق دارد.

انصاف نیوز: در این راستا چه صحبتی با استانداری  و فرمانداری نهادهای مسوول در تامین امنیت دارید؟

دکتر صفوی: چند سوال همکاران می پرسند که پاسخ به عهده‌ی دوستانی است که باید به آن پاسخ دهند. یک سوال این است که تامین امنیت هر شهروند و بالاتر از آن یک نماینده‌ی مجلس بر عهده‌ی کیست؟ مشخص است که مسوولان سیاسی و امنیتی استان این وظیفه را بر عهده دارند. در شهر فرهنگ و ادب و مشهور به مهمان نوازی، اتفاق رخ داده برای فرزند شهید مطهری شرم آور است.

انصاف نیوز: هویت حمله کنندگان را می دانید؟

دکتر صفوی: اطلاع موثق دارم که دوستان سیاسی و امنیتی استان فارس از هویت حمله کنندگان اطلاع دارند، می‌دانند آنها چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند. آن وقت به نحوی که در شان شهر علم و ادب نیست و علی‌رغم قول رهبری که دانشگاه شیراز دارالعلمی در این شهر است، رییس دانشگاه و مسوولان و انجمن مظلوم دانشجویی به عنوان متهم احضار می شوند. البته خطا از هر کس ممکن است سر بزند اما وقتی مقاماتی در این سطح مورد شبهه‌ی خطا قرار می‌گیرند، بحث تخلفات اداری است که این را به ادعای شاکی عرض می‌کنم چون به اعتقاد ما صحت ندارد اما اگر ادعایی باشد تخلف اداری است و باید در هیات های تخلفات و مراجع تصمیم گیری در مورد تخلف اداری زیر نظر دولت رسیدگی شود. اینکه رییس دارالعلم شیراز را به دادگاه انقلاب احضار کنند در تاریخ استان فارس و تاریخ علم و ادب کشور و تاریخ سوابق عملکردی مسوولان استان چه خواهند نوشت؟

انصاف نیوز: از نظر شما چه رفتاری باید با این اتفاق صورت می‌گرفت؟

دکتر صفوی: به نظر من جا داشت که مسوولان ذیربط از دانشگاه شیراز عذر خواهی کنند که با مهمان یک تشکل دانشجویی اینگونه برخورد شد ؛ باید برای عدم تامین امنیت یک مهمان دانشگاه شیراز که نماینده‌ی رسمی مجلس بوده  و ممنوعیت قانونی برای سخنرانی نداشته است عذرخواهی شود. در این ماجرا هم مسوولان کشور و هم مسوولان استان باید پاسخگو باشند. امثال بنده و رییس دانشگاه و این انجمن دانشجویی فداکار و آزاد اندیش و دلسوز نظام آماده‌ی فداکاری‌های بیشتر برای پابرجا ماندن درخت انقلاب و ارزش‌های انقلاب هستیم.

انصاف نیوز: نهاد صدور مجوز برای سخنرانی در دانشگاه کدام نهاد است؟

دکتر صفوی: تصمیم گیری در مورد دعوت از سخنران خارج دانشگاه برای سخنرانی در داخل دانشگاه با هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی است که شامل رییس دانشگاه و نماینده‌ی مقام معظم رهبری در دانشگاه و نماینده‌ی وزیر علوم است. در هیچ کجای این آیین نامه که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ذکر نشده که وقتی می‌خواهید مجوزی صادر کنید از خارج دانشگاه اجازه بگیرید.

انصاف نیوز: این مشکلات برای تمام تشکل‌های دانشجویی وجود دارد؟

دکتر صفوی: خیر؛ جالب است که تشکل‌های مخالف این تشکل دانشجویی هر فردی از جمله رسایی ، کوچک‌زاده و جلیلی را که خواستند به دانشگاه آوردند و با همین روند و بدون هیچ زحمتی برنامه‌ی خودشان را اجرا کردند. این تشکل دعوت‌کننده‌ی دکتر مطهری سوال دارد که وقتی من نماینده‌ی مجلسی را دعوت می‌کنم که دیدگاهی خلاف این گروههای فشار را دارد با مشکل مواجه می‌شویم. در دولتی که به آن رای دادیم که ثبات و عدالت در آن برقرار باشد چرا باید گروه‌های طرفدار دولت برای دعوت از یک سخنران مشکل داشته باشند و مخالفان دولت به راحتی به اهداف و برنامه‌های خودشان برسند که این در استان فارس کاملا محرز است و مسوولان در این زمینه باید به مردم و رییس جمهور پاسخگو باشند که چرا بدیهی ترین حقوق شهروندی نقض شده و آنوقت رییس و مسوولان دانشگاه و دبیر مظلوم تشکل دانشجویی احضار می‌شوند. امیدواریم با درایت مسوولان کشور و بازگشت مسوولان استان به رفتارهای در شان استان این موضوع سریع پیگیری شود و ادامه پیدا نکند و چون ادامه‌ی این روند سبب می‌شود که مسوولان دانشگاه که حرف‌های بیشتری در این موضوع مثلا در مورد علم و آگاهی افراد مسوول تامین امنیت دکتر مطهری دارند را بیان کنند. امیدواریم این خاطره‌ی تلخ با اقدامات صحیح و تصمیمات مسوولان کشور از خاطره‌ی استان فارس و مردم شیراز و هم افرادی که قصد سفر به فارس دارند پاک شود و بدانند قانون شکنی و بی حرمتی نسبت به بدیهی ترین حقوق  شهروندان و نمایندگان مجلس قابل چشم پوشی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.