فوتبال و ترویج عرب ستیزی از رسانه ملی!

خبر پارسی – عبدالکاظم دریساوی –  این روزها طرح ناسیونالیسم افراطی و روحبه عرب ستیزی پا را از شبکه های اجتماعی فراتر گذاشته و متاسفانه به رسانه ملی نیز کشیده شده تا صدا و سیما که قرار بود برای ملت نقش دانشگاه را داشته باشد،یک فرهنگ غلط و عادت نادرست را ترویج کند!

در چندسال اخیر به دلیل طرح ناسیونالیسم افراطی و روحیه عرب ستیزی که سابقه آن به زمان رضا شاه و تئوری” فر ایزدی” باز می گردد بنا به دلایل مشخصی به اشکال مختلف اینگونه مطرح شده که گویا همه بدبختی ها و ناکامی ها و برخی عقب ماندگی ها به دلیل حمله اعراب در دوران گذشته و وجود کشورهای عربی در زمان کنونی است!تفکر نادرستی که به غلیان احساسات ناسیونالیستی شبکه های اجتماعی دامن می زند و تنفر و انزجار از قوم عرب را در این شبکه ها بیشتر و بیشتر می کند.

 عرب ستیزی در خاورمیانه و محافل غربی پس از جنگ سال ۱۹۶۷اعراب و اسراییل آن هم پس از شکست کشورهای عربی توسط دستگاه تبلیغاتی اسراییل و امریکا به شکل سازمان یافته و هدفمندی مطرح شدو تا کنون نیز ادامه دارد .

متاسفانه برخی از گزارشگران ورزشی بدون توجه به سابقه این سیاست تفرقه افکنانه با ارائه گزارش های احساسی خود گاهی به عرب ستیزی دامن زده اند. برخی دیگر نیزبااستفاده از فضای مسموم و نا آگاهی ها ی موجود در خصوص تاریخ و قوم و نژاد، آتش بیار این معرکه شده اند و به نوعی اندیشه های عظمت طلبانه پان ایرانیستی را تحریک می کنتد.

این جماعت نوظهور حتی با تحریف شاهنامه فردوسی دیدگاه ها و تفکرات این خردگرای بزرگ ما را نیز تحریف کرده اند و بااشاره به آن شعر معروف که فردوسی آن را از زبان یزدگردآخرین پادشاه ساسانی بیان کرده، از هر فرصتی به عرب ستیزی دامن می زنند.

نشر این دیدگاه و برخی اطلاعات و اظهارات تحقیر آمیز درمورد کشورهای عربی آگاه یا ناآگاهانه به سود وحدت ملی و تعاملات منطقه ای نبوده و نیست. شعر “زشیر شتر خوردن و سوسمار/ عرب را بدانجا رسیده است کار/ که تاج کیانی کند آرزو/ تفو برتو ای چرخ گردون تفو” را شادروان جو‌انشیر در کتاب بحثی در محتوای سیاسی شاهنامه یا همان حماسه داد را به درستی تحلیل کرده است که فردوسی نه زبان یزدگر که مدافع مردم و زحمتکشان است زیرا یزدگرد و اطرافیان و سردارانش در طول سالیان پادشاهی، ظلم و ستم مضاعفی بر مردم بینوا و نادار روا داشته بودند.  به همین دلیل مردم از او روی گردانده و به سمت شعار برادری و برابری و تقوای مطرح شده از سوی مسلمانان گرایش نشان دادند لذا، آنکه اعراب را سوسمار خور یا… می خواند فردوسی نیست بلکه خود یزدگرد است که تاج و تخت خودرا از دست رفته می ببند و این گونه پرخاشگرانه و عصبی واکنش نشان می دهد.

 فردوسی این انسان گرای بزرگ در جای جای شاهنامه هیچ گاه برای قوم و نژاد برتری خاصی قائل نبوده است. اساسا این شاعر بزرگ در سراسر شاهنامه مدافع عدل و داد و دهش است و خود می گوید:”تو داد و دهش کن فریدون تویی”

عرب ستیزی نه به سود مصالح ملی است و نه قرابتی با فرهنگ ایران زمین دارد.باتوجه به این اشاره مختصر گزارشگران ورزشی و غیر ورزشی بایددر جهت نزدیکی ملت ها و اقوام ساکن این سرزمین بزرگ سخن بگویند.با این تاکید تاریخی که با آغاز قرن بیستم وبه ویژه پس از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای مترقی و متمدن بر روی مشترکات فرهنگی و ارزش های پایدار معنوی وانسانی و اخلاقی انگشت گذاشته اند نه بر روی تعصبات کور و جهالت ها و رفتارهای متعصبانه و نژادپرستانه!

 امید که این گفتارها و نوشتارها را تصمیم گیرندگان فرهنگی به ویژه مدیران صدا و سیما ببینند و بشنوند  و بعداز این شاهد شنیدن تحلیل ها و تفسیرهاو گزارش های متعصبانه احساسی و برتری طلبانه که از آن بوی نژادپرستی و ناسیونالیسم افراطی و غرور کاذب به مشام می رسد نباشیم.

1 دیدگاه برای “فوتبال و ترویج عرب ستیزی از رسانه ملی!

  1. با سلام .
    خدمت دوست عزیزی که این خبر را نوشته است ، لازم است که سابقه ی این به اصطلاح عرب ستیزی را خیلی عقبتر ببریم . درست از زمانی که ایرانیان در زمان صفویه به مذهب عزیز تشیع گرایش تام یافتند . ما با تازیان مشکل یافتیم . دلیل مبرهن و واضح من سفرنامه های حجی است که ایرانیان شیعه به عربستان کرده اند و همیشه و همیشه تا امروز رفتارهای تحقیر آمیز عربها و به ویژه سعودیها را تحمل کرده اند و به خاطر باورهای دینی و مذهبی که داشته اند در این سرزمین که سرزمین رحمت است ، بسیار حقارتها کشیده اند و عربها تنها به خاطر این که ایرانیان به تشیع گرایش داشتند ، دچار تعصبات نژادی شدند و البته این نژاد گرایی تازیان از خیلی سال پیش بوده .بیش از هزارو خورده ای سال بوده است . ولی در دوره ی صفویه به این سوی بیشتر شده است . به هر روی ایرانی هم با این همه حقارتی که از عربها کشیده محق است که از اعراب متنفر باشد . بهتر است اینقدر ایده آل گرا نباشید ، درست است که اصل و اساس اسلام برابری و برادری است ، ولی در جایی که تازیان پدر سوخته نظر اسلام را قبول داشته و تکبر نژادی برای ما نداشته باشند ، ولی این هم محال است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.