فانوس به دست ها چه می کنند؟ /فجر و ۴۵۰ دقیقه فرصت برای نجات از سقوط

خبرپارسی-لیگ برتر دوره سیزدهم به آوردگاه حساسی رسیده است.تنها ۵ هفته به پایان رقابت ها باقی ها مانده و جدال در بالای جدول و همچنین در خانه های پایینی آن نفس گیرتر از هر زمانی دنبال می شود. یک چشم بر هم زدن موازنه قدرت و چینش تیم ها در جدول را دستخوش دگردیسی می کند و بیم ها و امیدها را دچار نوسان می سازد.

فجر سپاسی در این فصل شروع خوبی نداشت و همین باعث شد تا در همه هفته ها جایی قرار بگیرد که دل اهالی فوتبال فارس را می لرزاند. سایه شوم سقوط در هیچ هفته ای چتر خود را از سر فجر  بر نداشت تا حالا که همه چیز به مویی بند است.

فجری ها این هفته جدال تعیین کننده ای دارند. تیم دایی در خارج از خانه اقتداری  که در ورزشگاه آزادی دارد را از خود نشان نداده و این می تواند برای سرهنگ و شاگردانش فرصتی فراهم کند تا دست پر از جنگ با سرخپوشان خارج شوند.

پرسپولیس هم حالا امیدوارتر از هفته قبل به قهرمانی چشم دوخته  و صید سه امتیازی آنها از مصاف با سپاهان ، حال و روز پاییزی سرخپوشان را بهاری کرده است.تقابل با این تیم حربه های خاص خود را می خواهد و مهار مهره های سرعتی دایی شامل خلعتبری، مسلمان و صادقیان نقشه ای خاص می طلبد. عمق دفاع فجر در فصل جاری بارها و بارها روی حرکات سرعتی و پاس های عمقی غارت شده و این بار نباید این اتفاق تکرار شود.

درباره بازی حساس این دوتیم بازهم می شود نوشت اما باید نگاهی داشت به وضعیت جدول در جمع فانوس به دستان.

صبا و استقلال خوزستان ۲۷ امتیازی هستند و کمی بعید است بتوان آنها را هم در زمره کاندیداهای سقوط معرفی کرد اما ۵ تیم انتهایی جدول چه شرایطی دارند؟ بازی های این تیم ها را با هم مرور می کنیم.

مس کرمان:تیم قعر نشین جدول که ۱۷ امتیازی است با فولادگستر در تبریز،سپاهان در کرمان، فجر در شیراز، صبا در کرمان و داماش در رشت بازی دارد.

فجر سپاسی:شاگردان یاوری که ۲۰ امتیاز دارند و البته تفاضل گل خوبی هم ندارند با پرسپولیس در شیراز، ذوب آهن در اصفهان، مس در شیراز، سایپا در کرج و ملوان در شیراز بازی دارند.

راه آهن که ۲۳ امتیازی است با داماش و تراکتور هر دو در خانه حریف بازی دارد و سپس سه دیدارپایانی  با استقلال خوزستان، پرسپولیس و ذوب آهن را در تهران برگزار می کند.

ذوب آهن هم ۲۳ امتیازی است و تقوی و یارانش باید ابتدا دبی نصف جهان را در اصفهان با سپاهان برگزار کنند. فجر حریف بعدی آنها در فولاد شهر است.صبا در قم، داماش در اصفهان و راه آهن در تهران سه بازی پایانی مردان زاینده رود خواهد بود.

داماش با ۲۳ امتیاز راه آهن را در رشت ملاقات می کنند و سپس با استقلال خوزستان در اهواز، پرسپولیس در رشت، ذوب آهن در اصفهان و مس در کرمان دیدار خواهند داشت.

*نقش پرسپولیس و سپاهان در طالع سقوطی ها

از جمع این ۵ تیم سه تیم (فجر و داماش و راه آهن) با پرسپولیس مدعی بازی دارند و دو تیم دیگر( مس و ذوب آهن )هم باید با سپاهان دیدار کنند. البته راه آهن بازی با تراکتور را هم  پیش رو دارد. در هر حال شاگردان دایی و کرانچار نقش زیادی در تعیین شرنوشت این تیم ها دارند.

*همه فینال های رو در رو

با نگاهی به بازی های باقیمانده تیم ها می توان دریافت که اغلب این تیم ها با هم جدال مستقیم و فینال گونه دارند.فجر بازی با ذوب آهن و مس را در پیش پای خود می بیند و باید روی آنها حساب ویژه ای باز کند زیرا برد و باخت در این تقابل های رو در رو از اهمیت به سزایی برخوردار است. مس هم به بازی با فجر و داماش چشم خواهد دوخت هر چند به نظر شانس تیم کرمانی در این جمع از همه کمتر است.

داماش با سه تیم راه آهن، ذوب آهن و مس بازی دارد. مس اگر روز پایانی تکلیفش تعیین شده باشد نمی تواند لقمه گلو گیری باشد. راه آهن نیز مصاف با داماش و ذوب آهن را مهم خواهد دانست و ذوبی ها به نظر وضعیت شان از این حیث بهتر باشد زیرا منهای دربی اصفهان و جدال با با سپاهان، سایر رقبایش همسایه های پایین جدولی هستند. فجر، صبا، داماش و راه آهن رقبای چهار هفته آخر ذوبی ها خواهند بود.

*جدالی حساس در رشت

پیکار داماش و راه آهن که روز جمعه در رشت برگزار می شود می تواند خیال تیم برنده را تا حد زیادی نسبت به بقا راحت کند. هر کدام از این تیم ها برنده شوند ۲۶ امتیازی خواهند شد و گام بلندی برای ماندن بر خواهند شد. تساوی دردی از هیچ یک از دو تیم دوا نخواهد کرد. مصاف ذوب اهن و سپاهان هم مهم است و چون روز جمعه و زودتر از بازی فجر و پرسپولیس برگزار می گردد می تواند به کمک شیرازی ها بیاید و وضعیت رقیب را از قبل برایشان مشخص کند. فولاد گستر و مهدی تارتار می توانند مس را تقریبا ناامید کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.