فالوده شیرازی‌ ثبت ملی شد

فالوده

فالوده

 خبرپارسی-اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از ثبت مهارت فالوده سازی شیرازی در لیست آثار ناملموس ملی ایران خبر داد. روابط عمومی این اداره کل در این گزارش اعلام کرده که مهارت فالوده سازی به همراه سه اثر ناملموس دیگر ثبت شده است.

استان فارس در لیست میراث ناملموس ملی ایران تاکنون ۳۶ اثر ثبت شده دارد که مهارت سنتی جوک کاری به شماره ملی ۸۳، مهارت تهیه فالوده سنتی شیرازی به شماره ۱۱۰۵ و مراسم آئین سینه زنی قطاری شیرازی به شماره ۱۱۰۶ و مراسم آئینی سینه زنی شهرلار نیز به شماره ۱۱۱۰ تازه‌های این لیست به شمار می‌آیند.

فالوده شیرازی چیست؟

فالوده یا پالوده از خوردنی‌های ایرانی و از نوع دسر است. فالوده نوعی دسر یخی ایرانی است که با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. پالوده شیراز، کرمان و یزد معروف‌ترین پالوده‌های ایران هستند که در این میان پالوده شیرازی از معروفیت خاصی برخوردار است. پالوده شیرازی را معمولاً با یک نوع چاشنی مانند آب لیمو و یا شربت آلبالو و پالوده کرمانی را با گلاب و نعناع مخلوط کرده و مصرف می‌کنند.

پالوده شیرازی در ایران و دیگر کشورها بیشتر از انواع دیگر مصرف دارد و در بسیاری از بستنی فروشی‌های سنتی به فروش می‌رسد و عبارت از رشته‌های نشاسته‌ای یخ زده و مخلفات که در قدیم‌الایام به شیوه سنتی تولید می‌شد، اما امروز با دستگاه‌های ویژه و ماشین‌هایی با سرعت بسیار زیادتر و راحت تر تهیه می‌شود. فالوده یزدی نیز از طرفداران خاص خود برخوردار است. اصل واژه پالوده از پالودن است به معنای پاک و صاف کردن (دهخدا) و پالوده رشته‌های باریکی است از نشاستهٔ پخته که در برف یا یخ قلیه ریزند و شکر یا شیرینی دیگر بران افزایند (دهخدا)-در شیراز فالوده، پالوده نامیده می‌شود.

برای تهیه فالوده شیرازی به روش سنتی ابتدا مقداری نشاسته تازه را در آب حل می‌کردند و آن را روی حرارت کم می‌پختند تا کمی غلیظ شود. سپس داخل یک ظرف استوانه‌ای از جنس مس می‌ریختند و با دسته چوبی بر آن فشار وارد می‌کردند. نشاسته به شکل رشته‌هایی نازک از بخش آب‌کش مانند انتهای ظرف بیرون می‌آمد. این رشته‌ها که همچنان گرم بودند را مستقیماً به داخل آب بسیار سرد می‌ریختند تا سفت شوند. این ماده اولیه سپس روی یخ تراشیده شده ریخته می‌شد و با شربت ساده یا آبلیمو یا شربت آلبالو و کمی گلاب مزه‌دار می‌گشت. طعم‌هایی که می‌شود به فالوده اضافه کرد عبارت از: آب لیمو، به لیمو، آب شاتوت، گلاب، عرق‌های گیاهی مثل شاه تره و نسترن و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.