علی دانش منفرد، استاندار اسبق فارس‌:به توسعه نیافتگی فارس اعقادی ندارم

فرزاد وثوقی، روزنامه افسانه –
علی دانش منفرد، استاندار اسبق فارس گفت: ما هنوز می ترسیم به بخش خصوصی آنطور که باید و شاید بها بدهیم و به معنای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی را اجرا کنیم.
دانش منفرد طی دو دوره در سال های ۱۳۵۸و همچنین ۱۳۶۷ استاندار فارس بود. دور اول مسوولیت وی کوتاه بود اما دور دوم حضور او در فارس بیش از ۴ سال به‌طول انجامید.
دانش منفرد از داشته های فارس و اینکه می تواند جاده توسعه را با سرعت بیشتری طی کند، می گوید. مسیری که به فعال کردن پتانسیل های استان بینجامد و مشارکت مردم در امور اقتصادی را بهبود بخشد و به معنای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی را پیاده کند. اما او معتقد است که ما هنوز از بها دادن به بخش خصوصی هراس داریم.
با این سوال گفت‌وگوی خود را با علی دانش منفرد که ۲بار استاندار فارس شده بود، آغاز کردیم.
بحث سرمایه‌گذاری و دعوت از ایرانیان مقیم خارج کشور خصوصا ایرانیان مقیم کشور‌های حاشیه خلیج فارس، موضوعی بودکه در دوران تصدی شما و حتی دوره های بعدی مطرح شد اما همانطور که می بینیم در وضع فعلی قرار داریم. به‌نظر شما چرا این مهم جدی تلقی نمی شود‌؟
دانش منفرد در پاسخ به این سوال می گوید، در دوره من حرکت های بسیار قوی وسنجیده‌ای انجام شد. ما با امرای کشورهای قطر، امارات، کویت و بحرین ارتباط خوبی داشتیم و صنعت گردشگری خیلی قوی و بارز بود.

ادامه از حتی بازرگانان دو طرف بسیار فعال بودند وما از اتاق بازرگانی ومسوولان اقتصادی آن کشور‌ها برای حضور در فارس دعوت کردیم که در یک سمینار بزرگ شرکت نمودند.
در آن تاریخ کویتی ها زیاد به فارس رفت وآمد داشتند همینطور از کشور قطر برای اقامت در فارس حاضر می شدند و تابستان‌ها را کلا در استان فارس اقامت می کردند. در آن زمان یکی از کارهای مهمی که انجام شد تاکید بر تاریخ فارس و سابقه بزرگ اقتصادی آن بود.
به خاطر دارم از ما برای سفر به قطر دعوت شد آن هم به‌صورت رسمی و طی آن در حد یک رییس جمهور از ما استقبال کردند. ما هم به معرفی صنایع دستی ایران پرداختیم و بیش از گذشته در توسعه آن کوشیدیم. آن سفر را بسیار پر‌بار ارزیابی نمودیم و بلافاصله یک نمایشگاه بزرگ بین المللی در باغ عفیف آباد شیراز برپا کردیم. وزیر بازرگانی قطر و چندین وزیر به شیراز آمدند و نتایج خوبی از این استمرار روابط با کشور‌های همسایه را شاهد بودیم.
اما در دوره‌های بعدی بنا به دلایل خاص خودش آنطور که باید و شاید این امور پیگیری نشد؛ البته در دورانی که دکتر انصاری لاری استاندار فارس بودند، این روابط دوباره تقویت شد و در دوران آقای رضا‌زاده نیز ارتباط خوبی با کشور‌های آفریقایی داشتیم اما به هر صورت مسایل به شرایط زمان خود فرق دارد.
هنوز هم مسایل استان را پیگیری می کنید و در امور اقتصادی وامنیتی فارس به عنوان یک مشاور طرف مشورت مسوولان فعلی استان می باشد یا خیر‌؟
استاندار اسبق فارس در پاسخ به این پرسش ما اظهار داشت: به‌صورت ارگانیک خیر. در دوران آقای رضا‌زاده سمیناری برگزار کردند با حضور استانداران بعد از انقلاب و همچنین سال گذشته نیروی انتظامی فارس یک سمینار برگزار کرد با حضور استانداران قبلی فارس وما در هر دو سمینار شرکت کردیم ومطالبی را بیان نمودیم اما استمراری نداشت.
در سمینار نیروی انتظامی به خاطر دارم که آقایان نقره‌کار شیرازی، حبیبی و مدرسی‌زاده از استانداران قدیم فارس حضور داشتند همچنین فرماندهان سابق پلیس فارس و تعاملات خوبی در مورد امنیت استان صورت گرفت.
شما بعد از استان فارس کجا رفتید و در چه پست هایی به فعالیت مشغول شدید‌؟
دانش منفرد در توضیح این مطلب که با رای مردم زادگاهم از حوزه آشتیان، تفرش و فراهان به مجلس شورای اسلامی رفتم، افزود: نماینده مردم در مجلس شوراس اسلامی،مدیر جذب سرمایه های خارجی و داخلی در منطقه پارس جنوبی، دبیرکل صنایع غذایی مجلس شورا،حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در پایان تمام این فعالیت ها بازنشسته شدم.
  در حال حاضر توان فارس را در چه می‌دانید، توانی که فارس از گذشته داشته و باعث می شود دستمان در جیب خودمان باشد‌؟
به‌نظر می رسد که توان فارس بی شمار وبی نظیر است. یکی از بزرگ‌ترین وپر قدرت ترین استان های کشور هم به لحاظ وسعت وهم به لحاظ منابع و تنوع آب وهوا. در فارس هم محصولات گرمسیری یافت می شود وهم محصولات سردسیری و معتدل، این بزرگ‌ترین فرصت برای یک استان ومردم آن است. فارس از گذشته در مقام اول تولید گندم قرار داشته واین فرصت ایجاب می کند تا با ایجاد صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی در فکر صادرات وسیع آن باشیم.
همچنین به دلیل نزدیکی به کشور های حوزه خلیج فارس باید از این موقعیت استفاده و فارس را به قطب اقتصادی ایران تبدیل کرد.
مطلب سوم در مورد صنعت استان است.صنایع بزرگ و مطرحی در فارس شکل گرفته است از جمله برق و الکترونیک و پتروشیمی که سابقه دیرینه دارد. فارس به لحاظ برخورداری از نیرو‌های متخصص خود بی نظیر است و دانشگاه شیراز دومین دانشگاه کشور بعد از تهران است که به تربیت نیروی انسانی می‌پردازد. ما باید سعی کنیم صنعت نفت و انرژی را در فارس پررنگ وپرقدرت نشان دهیم.
اما هنوز فقیر هستیم، اینطور نیست‌؟
خیر. من اعتقادی ندارم. خیلی ها می گویند فارس توسعه نیافته است اما فارس رشد کرد. هر چند می توانست بیش از اینها رشد کند و توسعه یابد.
برای استاندار فارس پیشنهادی دارید‌؟
می توانند با بها دادن به مردم و بخش خصوصی، پتانسیل های اقتصادی فارس را فعال کنند، اصل ۴۴را واقعا اجرا کنند و باید بخش خصوصی را به میدان بیاورند، هر چند ما هنوز می ترسیم به بخش خصوصی بها بدهیم.
اما من می گویم که راه نجات اقتصاد کشور از بحران اقتصادی، وارد صحنه کردن مردم و بخش خصوصی است. باید به نیروهای مردمی بها و اجازه خلاقیت داد. دوم اینکه با خارج ارتباط اقتصادی داشته باشیم و سرمایه ‌گذاری مشترک ایجاد کنیم و البته توسعه صنایع می تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد.
ما حرف اول را در کشاورزی می زنیم و باید صنایع تبدیلی خوبی داشته باشیم. شیراز قطب الکترونیک کشور است هر چند در گذشته کار‌هایی شد اما از وضع فعلی آن اطلاعی ندارم که تا چه اندازه رشد کرده است.
استان فارس مرجع پزشکی برای بیماران کشور‌های همسایه است با هزینه‌های بالایی که در کشور‌های آمریکایی و اروپایی وجود دارد، اگر برخورد خوبی داشته باشیم با حجم بسیار بالایی از مراجعه‌کنندگان بخش درمان مواجه خواهیم بود که این به معنی کسب درآمد‌های ارزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.