عربستان و سیاست شعب ابوطالب سازی کشورهای مخالف

خبر پارسی – وحید دلپسند: تنش در روابط میان قطر و برخی همسایگان عرب خود، بالا گرفته. عربستان تمام ارتباطات زمینی و هوایی و دریایی را با این کشور قطع کرده و به تبع او کشورهای اقماری نیز دست به اقدام مشابه زدند.

در این میان مصر هم با این کشور همگام شد. مورد مصر کمی قابل مطالعه است. این کشورپس از کودتای نظامی سرهنگ السیسی، سیاستهای تقریبا مستقلی را از جهان عرب به سرکردگی عربستان در پیش گرفته بود. به زعم سرهنگان حاکم بر مصر، اخوان المسلمین و محمود مرسی، تحت الحمایه عربستان و قطر بودند.احتمال می رود که تماس های بعدی و دلارهای مرحمتی و حمایتهای مالی، آنها را متقاعد کرده که حساب قطر و عربستان را باید از هم جدا کنند. البته نمی توان منکر شد که نقش لجستیک دولت ثروتمند قطر طی دو دهه اخیر در برآمدن گروههای شبه نظامی سلفی در خاورمیانه، به تحقیق، بیش از هر کشور دیگری بوده است. یک نمونه دم دست آن رویکرد رسانه ای شبکه خبری الجزیره است که طی دو دهه اخیر بلندگوی القاعده و صدای شیخ یوسف القرضاوی، به عنوان یکی از نمادهای جریان های تکفیری و سلفی می باشد. کما اینکه به هیچ وجه نمی‌توان از نقش کانونی جامعه عربستان به عنوان منبع تغذیه و تولید فکر و نیروی انسانی جریان های تکفیری و وهابی در جهان غافل شد. اکنون که عربستان و امارات عربی متحده تصمیم گرفتند که حسابشان را از یار ناموافق سابق جدا کنند و شورای نامیمون همکاری کشورهای عربی خلیج فارس را شکننده تر از پیش به نمایش بگذارند، نقش دستگاه دیپلماسی هوشمند کشورمان بیش از پیش رخ‌نمایی می کند. به نظر می اید تدوین کنندگان راهبردی های سیاست خارجی ما به خوبی با ظرافت های اقدام در این مقطع زمانی آگاهی دارند و خوب می دانند که چگونه می بایست از تهدیدهای بروز یافته پرهیز و از فرصت ها و ظرفیت های ان برای نیل به ثبات منطقی در روابط خارجی کشور بهره برداری کنند.
البته برای نیل به ثبات در روابط با کشوری چون عربستان باید مقدماتی فراهم شود که در حال حاضر موجود نیست. این کشور ظاهرا به روش معهود و مسبوق نیاکان کژاندیشش، همچنان بر سیاست “شعب ابوطالب” سازی هر کشور و جامعه ناسازگار پیرامونی اصرار دارد. حرفی نیست! هر چقدر در صدر اسلام طرفی بستند، امروز هم می‌بندند. جهان بزرگتر ازآنست که یک قبیله، ولو با تکیه بر درآمدهای انبوه نفتی و پرده داری حرمین شریفین، بتواند اراده ناپاک خود را تحمیل کند. عقلانیت حاکم‌ بر روابط درجهان امروز، ترامپ و سلمان و نتانیاهو را به زودی در برابر افکار عمومی اگاه جوامع توسعه یافته،به زانو درخواهد آورد. /وحید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.