عبدالرزاق موسوی: موظف هستیم همه مصوبات و تصمیمات و عملکرد را به اطلاع مردم برسانیم

خبرپارسی – عضو و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز گفت: براساس ماده ۸۴ قانون شوراها، شورای شهر، شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته موظف هستند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای همه مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد را به اطلاع مردم برسانند تا زمینه اعمال نظارت عمومی فراهم شود .

سید عبدالرزاق موسوی سه‌شنبه ٣٠ بهمن در نشست خبری با اشاره به وظایف شورای شهر شیراز طبق ماده ٨۴ قانون شوراها، گفت: این ماده قانونی یک ضمانت اجرایی برای نظارت همگانی و عمومی توسط شوراها محسوب می‌شود.

موسوی ادامه داد: براساس این ماده، شورای شهر، شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته موظف هستند به نحو مقتضی و در صورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای همه مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد را به اطلاع مردم برسانند تا زمینه اعمال نظارت عمومی فراهم شود .

وی با تاکید مجدد بر این نکته که موظف به شفاف سازی نحوه درآمد و هزینه به مردم هستیم، تاکید کرد: بعضی از مصوبات این کمیسیون از جمله تهیه آیین‌نامه حمایت از تشکل‌ها توسط شهرداری به تصویب صحن علنی رسیده اما با گذشت حدود ۵ ماه از مصوبه هنوز شهرداری طرحی ارائه نکرده است .

عضو و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز اعتقاد دارد که شیراز گران مدیریت و اداره می‌شود به همین دلیل شورا برای کاهش هزینه‌های جاری تلاش خود را معطوف کرده است.

او افزود: شهرداری شیراز ماهیانه یکصد میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند؛ لذا امسال مکلف به کاهش پنج درصدی نیروی انسانی شده است.

موسوی به مشکلات شکلی و ساختاری دفاتر تسهیل‌گری اشاره ‌و عنوان کرد: شهرداری به موجب قانون ملکف شده که خدماتش را به مردم به بهترین شکل به ارائه کند، سرعت را بالا ببرد و هزینه را کاهش دهد و اگر قرار باشد که دفاتر تعطیل شود شهرداری ملکف به پیگیری مسائل مردم خواهد بود .

وی همچنین به تدوین برنامه بیست ساله و پنج ساله شهرداری شیراز هم اشاره کرد و افزود: باید ابتدا برنامه پنج ساله و سپس بیست ساله به تصویب می‌رسید اما به دلیل تاخیر در ارائه برنامه پنج ساله، تهیه و تدوین برنامه بیست ساله در دستور کار قرار گرفت .

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که هفته آینده برنامه پنج ساله در صحن شورا به تصویب برسد و گفت: مقرر شده بود تا ابتدای اسفند لایحه بودجه ٩٨ شهرداری به تصویب برسد اما با تاخیر مواجه شده که تلاش خواهیم کرد تا ٢٠ اسفند به تصویب برسد و برای شهرداری قابل اجرا شود .

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان هزینه کرد هر جلسه صحن علنی شورای شهر، حق جلسه پرداختی و دیگر موارد گفت: هزینه‌های جاری صحن را نمیدانم از رئیس شورا بپرسید .

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز ادامه داد: در خصوص کمیسیون‌ها نیز تنها می‌توانم به کمیسیون متبوع خود اشاره کنم. هزینه‌های کمیسیون برنامه و بودجه بسیار ناچیز است و به جز آب و چایی چیز دیگری نیست؛ صبحانه و میوه هم حذف شده است .

موسوی با بیان اینکه اعضاء برای شرکت در کمیسیون‌ها و نشست‌های مختلف  هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند، گفت: اگر بعضی از شوراییان در کمیسیون ماده ١٠٠ و ٧٠ عضویت داشته باشند مبلغی تا سقف یا نزدیک به دو میلیون تومان دریافت می‌کنند .

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه مهمترین نیاز ما داشتن مشاوران کارآمد و کارشناس است، افزود: متاسفانه در حال حاضر مشاوران در شورا مبلغ بسیار کمی را دریافت می کنند .

او بودجه سالانه شورا را اندکی بیش ار ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بودجه کفاف امور شورا را نمی دهد .

خطر فساد و تبعیض که در بعضی از ارکان شهرداری نهادینه شده نگران کننده است

در ادامه مهدی حاجتی دیگرعضو و نایب رییس کمسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با تصریح اینکه مردم در هیچ حوزه‌ای نامحرم نیستند و باید در جریان امور قرار داشته باشند، گفت: از حذف برخی موارد طرح تعارض منافع عمومی نگرانیم .

او با تاکید بر اینکه پایش سالانه برنامه‌ها از برنامه مهمتر است، افزود: امروز فضای مدیریت و عرصه قدرت و سیاست و اقتصاد در نهادها جمع شده که همین پیچیدگی، نظارت بر نهاد مربوطه را سخت می‌کند .

وی به طرح تعارض منافع عمومی که طی ماه‌های اخیر در شورا مطرح شده اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از شورای شهر تهران بعضی از موارد این طرح در شورای شهر شیراز مطرح شد اما متاسفانه بخشی از نیروی انسانی شهرداری از شفافیت طفره رفتند.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین ادامه داد: با مسئله‌ای مواجه شده‌ایم که فردای پیروزی قدرت سیاسی، به نهادها به عنوان غنائم نگریسته می‌شود .

حاجتی با بیان اینکه اختلاف نگاه با شورای سابق و حتی همکاران فعلی موجب می‌شود هر کسی راه خود را برود، تاکید کرد که باید یکبار به توافق برسیم که آیا شبیه آنچه به مردم گفته‌ایم هستیم یا نه؟

وی با تصریح بر اینکه خطر فساد و تبعیض که تا حدی در بعضی از ارکان شهرداری نهادینه شده نگران کننده است، عنوان کرد: انباشت تبعیض موجب یاس و نا امیدی و شکاف بین مدیران شهری می‌شود .

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز با بیان اینکه تلاش ما در این کمیسیون شکستن مقاومت‌های سخت شهرداری در بعضی از موارد در خصوص طرح تعارض منافع عمومی است، تاکید کرد: رسانه‌ها، بیرحمانه حمله کنند و مقاومت شهرداری را در دوگانه‌های تبعیض‌آمیز بشکنند .

حاجتی گفت: با اوصاف فوق این مهم به ذهن متبادر می‌شود که شهرداری بیشتر میل به شیطنت دارد تا صداقت، که این برای من نگران کننده است اگرچه ما این موضوع را باز پیگیری خواهیم کرد .

وی همچنین با تاکید بر اینکه تعارض منافع نه چپ میشناسد نه راست، گفت: هرکسی سرسختی کند ما با مدل دیگری با مردم صحبت می‌کنیم .

این عضو شورای شهر شیراز معتقد است که اگر درهای اطلاعات باز شوند، مولفه‌های تبعیض ساز به حاشیه می‌روند، چرا که اگر شهروند دسترسی به اطلاعات داشته باشد مدیر نمی‌تواند به دلیل رانت اطلاعاتی، از ارائه خدمات عادلانه سرپیچی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.