شیراز و صدور کارت معاینه فنی بدون مشاهده خودرو؟!

خبر پارسی ـ سعید نظری: در بروز حوادث رانندگی علل مختلفی از جمله نقص فنی خودرو مترتب است، که بر اساس آمار پلیس در شهری مثل تهران ۱۰ درصد تصادفات ناشی از نقص فنی خودروهاست. انجام معاینات فنی خودرو قبل از سفر به عنوان اقدامی پیشگیرانه می‌تواند تا ۹۸ درصد بروز حوادث ناشی از نقص فنی را هنگام رانندگی کاهش دهد.

بر این اساس چند سالی است مراکز معاینه فنی خودرو زیر نظر شهرداری‌ها و یا وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت بخش خصوصی در شهرهای مختلف کشور راه‌اندازی شده و در اصلاحیه قانون راهنمایی و رانندگی برای خودروهای با بیش از ۵ سال سابقه از زمان ساخت، انجام معاینات فنی الزامی است و پلیس می‌تواند از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در شهرها و جاده‌های برون شهری جلوگیری کند.

هم اکنون بر اساس نیاز ۸ تست و آزمون از ۳۲ آزمون رایج در دنیا شامل آزمون سلامت ترمز، میزان آلایندگی و دودهای خروجی، وضعیت جلوبندی، وضعیت لاستیک، وضعیت چراغ‌ها و سیستم روشنایی و سیستم برق خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در صورت رفع عیوب احتمالی، گواهینامه معاینه فنی صادر می‌شود.

اگرچه اهمیت انجام معاینه فنی و سلامت خودرو در صنعت حمل و نقل به تایید رسیده و در بسیاری کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد، اما متاسفانه برخی مراکز معاینه فنی در شیراز و شهرهای اطراف با اهمال‌کاری اقدام به صدور کارت معاینه فنی خودرو می‌کنند.

بررسی خبرپارسی نشان می‌دهد برخی مراکز فنی معاینه خودرو در شیراز بدون انجام هرگونه تستی و تنها با دریافت مشخصات فنی خودرو مثل شماره موتور و شاسی، شماره پلاک شهربانی و … نسبت به صدور کارت معاینه فنی اقدام می‌کنند تا آنجا که حتی بدون مشاهده خودرو، کارت معاینه فنی با پیک به درب منزل مشتری ارسال می‌شود.

البته اگر شهروندی متقاضی انجام معاینه فنی خودروی خود باشد، دست رد به سینه او نمی‌زنند و نسبت به انجام معاینات اقدام می‌کنند اما باز هم هیچ الزامی برای رفع معایب خودرو در مراکز معاینات فنی دیده نمی‌شود.

کارشناس فنی یکی مراکز معاینات فنی خودرو با تایید بروز این تخلفات در شیراز به خبر پارسی گفت: برای احداث مراکز معاینات فنی در شیراز سرمایه‌های سنگینی صرف می‌شود اما به دلیل ضعف قوانین و فقدان فرهنگ اقدام پیشگیرانه در مالکان خودرو متاسفانه در تمام طول سال ۸۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خودرو خالی می‌ماند.

وی ادامه داد: تنها در روزهای پایان سال و یا اواخر تابستان که شهروندان قصد مسافرت دارند، برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند و همین باعث شده در طول سال ظرفیت مراکز معاینه فنی با حجم سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی خالی باقی بماند.

این کارشناس فنی خودرو ابراز کرد: متاسفانه تعدادی از مراکز فنی معاینه خودرو در شهرهای اطراف به دلیل فقدان نظارت دستگاه‌های مسئول اقدام به صدور کارت معاینه فنی حتی بدون مشاهده خودرو می‌کنند و همین باعث شده برخی مراکز شیراز نیز برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند، همین رفتار را تکرار کنند.

وی به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و چین اشاره کرد وافزود: بر اساس بررسی آمار مراکز معاینه فنی خودرو در شیراز تست هیچ کدام از خودروهای تولید داخل و خودورهای چینی، حتی در سطح ۷۰ درصد پاس نمی‌شود.

این کارشناس فنی خودرو ادامه داد: خودروهای ساخت کشورهای اروپایی و ژاپن و کره حتی بعد از ۱۰ سال تردد در جاده‌های ایران با نتایج بالای ۹۵ درصد آزمون‌های خود را پاس می‌کنند اما خودروهای ایرانی حتی در سطح نو نیز نمی‌توانند به راحتی معاینات خود را پاس کنند و پس از هر معاینه نیازمند اقدام اصلاحی مثل تنظیم موتور، یا اصلاح ترمزها و … هستند.

به گفته وی وابستگی مراکز معاینه فنی خودرو به نمایندگی خودروسازان داخلی هم باعث شده نسبت به اصلاح معایب خودرو بی‌رغبت باشند و برای مشتری دردسر درست نکنند.

به گزارش خبر پارسی اقدام برخی مراکز معاینه فنی خودرو در صدور بی‌ضابطه کارت معاینه فنی باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری در آینده خواهد شد. ضعف سیستم‌های نظارتی، کیفیت پایین خودروهای داخلی، ضعف قوانین جاری کشور در حوزه راهنمایی و رانندگی و فقدان فرهنگ «پیشگیری به جای درمان» در این حوزه باعث شده به رغم سرمایه‌گذاری خوب و ورود تکنولوژی پیشرفته در زمینه معاینات فنی خودرو اما بعضا شاهد صدور نه چندان ضابطه مند کارت‌های معاینه فنی در شیراز باشیم.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.