شیراز شهر سلامت نیست، شهر فست فودهاست!

خبر پارسی – فرزاد صدری – هجوم بی رویه فست فودها بیخ گوش دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استقبال عجیب شهروندان شهری که ادعای قطب پزشکی  کشور را دارد ،نشان از وضعیت ناپایدار سلامت شهری می دهد که مهمترین دانشگاهش هیچ برنامه فرهنگی برای ارتقاء سلامت شهروندان ندارد.

حد فاصل چهار راه زند تا فلکه نمازی در شیراز انباشته از فست فودها و البته مطب پزشکان است و شاید به ازای هر فست فود فروشی ۱۰ مطب پزشکی وجود دارد!نیاز به توضیح نیست که نحوه آماده‌سازی، طبخ و نگهداری فست‌فودها به‌گونه‌ای است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد اما اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا چه اندازه در این راستا فرهنگ سازی کرده و مردم را به خطرات استفاده بی رویه از غذاهای سریع هشدار داده موضوعی است که نیاز به بررسی دارد.

نظارت بر اماکن عرضه‌کننده فست‌فودها، یکی از موارد مهم جهت حفظ سلامت افراد جامعه است تا سلامت مردم قربانی منافع و سود شخصی صاحبان فست‌فودها نشود.اگر دانشگاه این نظارت را به درستی انجام ندهد و بویژه اگر معاونت فرهنگی و یا بخش آموزش و پیشگیری ،برنامه ای برای هجوم بی رویه شهروندان به فست فودها نداشته باشند چگونه می توانیم ادعا کنیم قطب سلامت کشوریم؟دهکده سلامتی که ادعایش را داشتیم،فقط پروانه صدور مطب و توسعه و تجهیز درمانگاه و بیمارستان نیست،اتفاقا برنامه ریزی برای پیشگیری و فرهنگ سازی در حوزه سلامت، مهمترین شاخصه دهکده سلامت است اما اینجا و در شیراز گویا دانشگاه علوم پزشکی سرنا را از سر گشادش می دمد!

تصور کنید دانشگاه علوم پزشکی شیراز به جای این همه هزینه تبلیغات مذهبی، تبلیغ سلامت می کرد و مثلا واحدهای غذایی را وادار می کرد:میزان کالری هریک از غذاهایش را با نظارتی که خودش به عمل می آورد مشخص کند.در این صورت طبیعی بود که بخشی از شهروندان بر حسب نیاز میزان کالری مصرفی خود را مشخص و استفاده کنند و صد البته یکی از مهمترین آموزه های دینی توجه به سلامت شهروندان است بنابراین این نوع فرهنگ سازی ثوابش از صد مراسم عزاداری بیشتر است.یا مثلا اینقدر که دانشگاه علوم پزشکی شیراز تبلیغ حجاب و عفاف کرده است در استفاده بی رویه از لوازم آرایش هشدار نداده است گویا این دانشگاه جای خود را با ستاد امر به معروف و نهی از منکر اشتباه گرفته است!

استفاده درست از طرفیت رسانه ها و حتا رویکردهای تشویقی و مالی برای فرهنگ سازی در حوزه سلامت از جمله راهکارهایی است که می تواند در آگاهی سازی شهروندان نسبت به مقوله سلامت موثر باشد.نشست های خبری ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز را که بررسی کنید عمدتا خبر از آمارهایی می دهد که تخت بیماران را اضافه کرده و یا بیمارستانی را توسعه داده است این موارد اگرچه لازم است اما مهمتر از آن ارائه راهکار برای حفظ سلامت شهروندان است.در چند نشست خبری از عواقب مصرف بی رویه فست فودها گفته شد؟چه اشکالی دارد حتا اگر شده رسانه ها را در این مورد تغذیه مالی کنیم تا به درستی جامعه را از عواقب استفاده گسترده از فست فودها هشدر دهند؟چرا باید شب که می خوابیم صبح شاهد واحد جدیدی از فست فودها باشیم.تلخ اینجاست که روزی ظریفی می گفت اگر این فست فودها نباشند دکان پزشکان تعطیل است!!!

در تمام این سال ها چند برنامه در این ارتباط به صدا و سیمای استان ارائه شد؟مشاور مطبوعاتی جناب رئیس آیا تنها شاهکارش گرفتن آگهی برای روزنامه متبوعش بوده؟

سئوال اینجاست که دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا چه اندازه نیروهای متخصص برای فست فودها و دیگر اغذیه فروشی ها تربیت کرده است؟اصلا ایجاد واحدهای اغذیه نیازی هم به تخصص دارد؟نقش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این رابطه چیست؟چرا باید مصرف فست فود در میان مردم شیراز تبدیل به یک فرهنگ شود؟

در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت موظف شده بود جهت ارتقای وضعیت سلامتی مردم و حفظ سلامت آنها و کنترل بیماری‌ها، سبد مطلوب غذایی را تبیین کند که اگر چه گام‌هایی در این زمینه برداشته شد، اما آگاه‌سازی مردم به خوبی صورت نگرفته است و در این زمینه نیازمند یک نهاد قوی و متخصص برای ارتقای فرهنگ تغذیه‌ای مردم هستیم.

یکی دیگر از مواردی که در قانون اندیشیده شده بود، تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که قرار بود چنین مواردی در این شورا مورد بررسی قرار گیرد.

چرا شیراز شهر پایلوت سلامت و امنیت غذایی نباشد؟چرا به جای طرح ناقص پزشک خانواده که صدای بیمار و پزشک را بلند کرده است،سبد مطلوب غذایی را به شهروندان شیرازی معرفی نکنیم؟چرا نباید در این زمینه پیشرو و الگو باشیم؟
چه برنامه ای برای کاهش میزان مصرف غذاهای مضر سلامت همچون فست‌فودها در شیراز داریم و اگر داشته ایم چرا روز به روز بر فروشگاه های ارائه دهنده فست فود اضافه می شود و بر مشتریان این نوع غذا نیز افزوده می شود؟

طرح پزشک خانواده مهم بود یا ساماندهی سلامت عرضه کنندگان مواد آرایشی و بهداشتی در خیابان انوری؟ شاید وقت آن رسیده است هدف گزاری در حوزه سلامت فارس را تغییر دهیم.آقای دکتر ایمانیه اگر حراست شما از ما برای دلسوزیمان در این نوشته شکایت نمی کند،لطفا تغییرات را از معاون فرهنگی خود شروع کنید و اگر تغییرات نتیججه داد که قطعا می دهد به خودتان هم فکر کنید به اینکه تا به حال چقدر به داشته های سلامت فارس اضافه کرده اید و چه راه هایی را نرفته اید؟کمی فکر کنید آقای دکتر!بگذارید نیروی جوان با ایده های نو بیاید ایده هایی که رستوران های سلامت را ایجاد کنند و فرهنگ استفاده درست را از فست فودها نهادینه کنند.ایده هایی که منجر به استفاده از مواد اولیه مناسب و شیوه های طبخ غذای سالم می شود.آقای دکتر ذهن ما انباشته از ایده های تازه در حوزه سلامت غذایی است بگذارید این ایده  ها عرصه برای اندام پیدا کنند. نه آقای دکتر ایجاد خانه های سلامت و رستوران های سلامت با حذف  دانشجویان منتقد و تبعید پرسنل به خانه زنیان میسر نمی شود چشم ها را که شستی به خودکارت نگاهی دوباره بینداز شاید دلش برای نگارش یک استعفا تنگ شده باشد…

5 دیدگاه برای “شیراز شهر سلامت نیست، شهر فست فودهاست!

  1. دکتر ایمانیه به دنبال بمب ترکاندن و فیل هوا کردن هستند
    ایشان دنبال انجام اموری هستند که بتوانند نمایش خوبی انجام دهند نه اینکه …

  2. ایمانیه بخاطر همین کارهائی که مربوط به علوم پزشکی نیست واو انجام میدهد بوسیله حامیانش در این سمت باقی مانده!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. سلام
    اگر جوانان ایده پرداز بیایند که با کار کردن با خرد جمعی هم مشکلی نداشته باشند ، دیگر جایی برای جولان دوستان جبهه ناپایدار پایداری نمیماند . هرگز این مهم در دوره جناب آقای دکتر ایمانییه اتفاق افتادنی نیست.
    مطلبی هم به دوستان پیشکسوت خودم :چرا باید مهر انجمن اسلامی کارکنان در گاو صندوقتان خاک بخرد؟ لطفا بیدارتر شوید.

  4. علاوه بر اینکه فست فود غذای مضری است فست فودهای ایران مضر تر از بقیه جاهاست چون سوسیس و کالباس که تکلیفش مشخصه چقدر افتضاحه و اکثر کسانی که در ایران در کار طبخ غذا هستند هیچ اطلاعات علمی ندارند و حتی ممکنه کسی که تا دیروز کفش فروش بوده امروز بره فست فود بزنه در حالیکه در آمریکا اینجوری نیست و باید دوره هایی را گذراند.من بعد از مهاجرت به اینجا طعم واقعی سوسیس و کالباس و همبرگر و پیتزا را فهمیدم! اون چیزی که تحت عنوان فست فود در ایران به خورد مردم میدن در واقع آشغاله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.