شیراز سلیقه ای اداره می شود! /بی توجهی به نرخ بهره وری و اتلاف منابع، حلقه گمشده مهندسی ترافیک است

خبر پارسی: سعید نظری –  با گسترش روز افزون وسایل حمل و نقل،  ضرورت توسعه شبکه های ارتباطی درون و برون شهری به عنوان عنصر اصلی در بهره وری حمل و نقل بیش از پیش درک می شود. در چنین شرایطی و در دنیای مبتنی بر فناوری اطلاعات امروز،برنامه ریزی و مدلسازی همیشه تقدم بر امور دیگر دارد و حل مدل های مختلف همیشه راهگشا در امر توسعه و ترقی است.

در مسائل حمل و نقل و در برنامه ریزی حمل و نقل غالبا آزمون یک مدل واقعی پرهزینه است و اگر بخواهیم چندین مدل را آزمون کرده تا مدل بهینه را انتخاب کنیم، یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده یا اصولا امکانپذیر نیست. توانایی تکنیک شبیه سازی در مدل سازی سیستم های پیچیده به علت سادگی روش از یک سو و پیشرفت سیستم های کامپیوتری برای حل مدلهای ایجاد شده از سوی دیگر این تکنیک را از سایرین ممتاز می کند.

حمل و نقل و مسائل آن به دلیل وجود پایه دقیق تئوریکی بسیار سازگار و قابل انطباق در برنامه های کامپیوتری برای شبیه سازی یا حل مدل بسیار مناسب می باشند و امروزه نرم افزارهای گوناگون حمل و نقل ترافیکی در خدمت کارشناسان این زمینه است.

مدل های شبیه ساز ریزنگر و کلان گر در حوزه توسعه شبکه های ارتباطی در حمل و نقل و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز شهری و برون شهری از دهه  ۶۰ میلادی به عنوان ابزارهای کاربردی در کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس و آلمان و حتی تایلند و مالزی و چین به کار گرفته شد و از سال ۱۹۶۰ میلادی تلاش های بسیاری در جهت توسعه مدل های کامپیوتری که یاریگر مهندسین حمل و نقل و ترافیک باشند،  انجام گرفت. نرم افزارهایی همچون «ساترن»، «این تراس»، «فری کان۲»، «ترارر»، «ترانزیت»، «نت سیم»، و … ماحصل تلاش متخصصان حمل و نقل و مهندسان رایانه است که شبکه های بهینه حمل و نقل شهرهای بزرگ دنیا را پیش از اجرای هر طرحی، طراحی و شبیه سازی می کنند.

در چنین دنیای پیشرفته ای اما شهر شیراز همواره مبتنی بر سلایق شخصی مدیران اداره می شود و هزینه سنگین اقدامات غیرعلمی و سلیقه ای مدیران سیاسی به جیب مردم تحمیل می شود. وجود بیش از ۵۰۰ هزار خودرو در شهر شیراز  با ساختار فیزیکی فرسوده و ناکافی در زیرساخت های حمل و نقل، هم باعث نشده مدیران شهری شیراز به فکر به کارگیری مشاوران کارآزموده و مجرب و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در این زمینه باشند؛ تا هر روزه در این شهر شاهد ترافیک های سنگینی باشیم که آرام آرام از نقاط مرکزی شهر به حاشیه هایی همچون بلوار هفت تنان و نصر،  بلوار رحمت و عدالت، بلوار میرزای شیرازی و چمران و … کشیده شود و صدای اعتراض و نارضایتی مردم در اختلاف نظر مسئولان خفه شود.

بر اساس آخرین آمار موجود روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو به شهر شیراز افزوده می شود؛ این در حالی است که بیش از ۵۰ هزار خودروی فرسوده نیز در این شهر تردد می کنند. علاوه بر این شهر شیراز همه روزه میزبان حجم قابل توجهی از مهمانانی است که برای مسائل اداری و آموزشی و درمانی و البته تفریحی به این شهر سفر می کنند و آمار مشخصی از تردد آنان وجود ندارد.

در  چنین شرایطی آنچه که مشاهده می شود جز اجرای طرح های سلیقه ای و کپی برداری شده از دیگر شهرهای کشور مثل طرح ترافیک، تغییر پی در پی در شبکه های حمل و نقل و تخصیص حاشیه ای از شهر به عنوان پارک متر و … چیزی نیست. بررسی روند تغییر رئیسان پلیس راهور شیراز  در ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که با هر تغییر، مسیر خیابان یک طرفه به یکباره در جهت خلاف مسیر قبلی، تغییر جهت داده و  نوعی دیوارکشی در برخی از معابر شهری شیراز رخ می دهد، بدون اینکه هیچ گونه منطقی جز اصرار رئیس پلیس راهور برای آن وجود داشته باشد.

علاوه بر این، اظهارات شهرداران سابق و کنونی نیز نشان می دهد آنچه در حوزه شبکه حمل و نقل شهری شیراز رخ داده است، چیزی جز کپی برداری بدون تحقیق از دیگر کلان شهرهای کشور نیست. به بیان شهرداران پیشین و فعلی در آرشیو رسانه ها توجه کنید: «همه جای دنیا، طرح ترافیک اجرا می شود»، «پارکینگ طبقاتی در همه کلان شهرها ساخته می شود»، «کارت پارک برای شهرهای بزرگ ضروری است» و … .

نگرش درآمدزایی حاکم بر متصدیان تامین و ساخت شبکه حمل و نقل به جای نگرش بهینه سازی و خدمات رسان در شورای شهر و شهرداری شیراز نیز باعث شده، پیش از اجرای هر طرح به منافع مالی حاصل از آن توجه شده و بی هیچ قید و شرطی در صحن شورا به تصویب برسد. مسائلی همچون فروش طرح ترافیک، فروش حاشیه معابر به عنوان پارک متر، خصوصی سازی شبکه اتوبوسرانی، واگذاری پل های عابر پیاده به شرکت های تبلیغاتی، فروش عوارض ناشی از پارکینگ های طبقاتی و … از جمله مصادیق شفاف نگرش مسموم درآمدزا در حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

بی توجهی به نرخ بهره وری و اتلاف منابع، حلقه گمشده  مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل شهری شیراز  است و اجرای مدل های بدون توجیه اقتصادی برای شهر شیراز به روندی تکراری تبدیل شده و فقدان پاسخگویی مسئولان و همراهی شورای شهر با مسئولان شهری باعث اتلاف شدید منابع شده است تا آنجا که در اجرای طرح مشهور ترافیک و تردد خودروهای زوج و فرد تاکنون چندین میلیارد تومان هزینه شده و هر بار به بهانه فقدان آمادگی زیرساخت ها با مخالفت چند مسئول یا عضو شورای شهر و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تاخیر می افتد.  

وجود کارشناسان فاقد دانش روز در حوزه مهندسی ترافیک و  استفاده از مدیران سیاسی در این بخش، در کنار بی توجهی به نظرات مشاوران متخصص داخلی و خارجی،  بر شدت ناکارآمدی طرح های اجرا شده در شیراز افزوده است. این در حالی است که همچنان پروژه متروی شیراز پس از ۱۵  سال درگیر تامین اعتبار مالی است و هیچ اراده جمعی در مسئولان استان و شیراز برای تامین منابع مالی لازم برای تکمیل و بهره برداری از متروی شیراز وجود ندارد. ضمن اینکه بررسی ها نشان می دهد پروژه متروی شیراز به یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک در شیراز تبدیل شده است!

در این میان فقدان فرهنگ ترافیک در شیراز و استقبال گسترده مردم از خودروهای شخصی به دلیل ضعف ساختاری سرویس های عمومی همچون تاکسی و اتوبوس در تشدید ترافیک نقش بازی می کند و مسئولان برای توسعه فرهنگ عمومی ترافیک هیچ برنامه در خور توجهی اجرا نکرده اند.

آنچه مسلم است تحمیل هزینه های سنگین طرح های ناکارآمد ترافیکی در شیراز  بیش از هرچیز به نارضایتی عمومی دامن زده و باعث شده روز به روز وضعیت وخیم تری در حوزه ترافیک شیراز شاهد باشیم بی آنکه هیچ دستاورد مشخصی در این حوزه داشته باشیم.

1

ایجاد الگوهای مجازی و شبیه سازی رایانه ای طرح های ترافیکی بر اساس آخرین نرم افزارهای موجود در مهندسی ترافیک و نیز شناخت دقیق از نیازهای ترافیکی شهر شیراز، در کنار استفاده از مشاوران موفق بین المللی می تواند بیش از این مدیران را در کاهش چالش های ترافیکی رهنمون سازد. دقت نظر در استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از اتلاف انرژی به جای نگرش درآمدزا و نیز  ایجاد اراده جدی در تکمیل پروژه متروی شیراز، می تواند مهمترین هدف  مسئولان در اجرای طرح های ترافیکی رضایت بخش باشد.  

5 دیدگاه برای “شیراز سلیقه ای اداره می شود! /بی توجهی به نرخ بهره وری و اتلاف منابع، حلقه گمشده مهندسی ترافیک است

  1. این مشکل سوء مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی هم وجود دارد. اصولا کار کارشناسی در آنجا هم خریداری ندارد (نمونه آن طرح پزشک خانواده است که آینده نشان خواهد داد که چه رویداد نامیمونی بوده است و چگونه با سلامت مردم بازی شده است)، باز هم صد رحمت به سازمانهایی که بالاخره اگر کار غیرکارشناسی را انجام داده بودند قبل از صدمه زیاد به مردم آنرا لغو کردند ولی لطفا یکنفر از مسوولین ،هزینه ضرر و زیانی که به دلیل طرح ترافیکی که به همین زودی برچیده شد و آهن هایی که حالا دیگر تبدیل به آهن قراضه شده است را بر مردم و شهر تحمیل شد بپرسد و مسوولین موظف به پاسخگویی باشند، شما را به خدا از مسوولین پرسشگری کنید تا دیگر هر کسی هر کاری خواست نتواند بکند و همه در قبال کارهایشان موظف به پاسخگویی با شند.
    مادامی که کارشناسان حرفه ای و کاربلد مورد مشاوره قرار نمی گیرند و البته باید به آنانی که قرار بوده به مردم آداب و آیین شهروندی را آموزش دهند و این کار را انجام ندادند و خواب بودند مورد بازخواست قرار گیرند که چرا به مردم یاد ندادیم که به هم احترام بگذارند که حقوق هم را رعایت کنند که پبش از هر اقدامی عمیقا تامل کنند…..
    موفق باشید.

  2. تا زمانی که معیار گزینش مدیران کشور در هر سازمان و نهادی بر اساس وابستگی های سیاسی و جناحی باشد، تا زمانی که شایسته سالاری و تخصص در حد حرف و شعار باشد، تا زمانی که مطبوعات آزاد و منتقد نداشته باشیم، تا زمانی که امنیت فکری در جامعه نباشد، تا زمانی که سعه صدر و تحمل نداشته باشیم، تا زمانی که دچار خودسانسوری باشیم، تا زمانی که بازار برده داری فکری پررونق باشد، تا زمانی که از اندیشه گری و پژوهندگی خبری نباشد، تا زمانی که اسیر سرپنجه عادت های دیرینه و ساختارهای کهن و سنگواره های ذهنی باشیم، تا وقتی که علوم انسانی جایگاه و شأن واقعی خود را در جامعه نیابد، تا زمانی که مدیران متفکر و متخصص نداشته باشیم، تا زمانی که به خرد جمعی اعتقاد نداشته باشیم، در بر همین پاشنه خواهید چرخید.

  3. نظر شما در انتظار تایید مدیریت است

    سلام
    متاسفانه بعلت نامشخص بودن وضعیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاون آموزشی آن، برخلاف تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور که برای جذب هیئت علمی فراخوان دادند اما برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز هیچ ظرفیتی در نظر گرفته نشده است.
    معاون آموزشی دانشگاه باید بجای پرداختن به مسائل جانبی فکری به حال این موضوع کنند
    آیا این ظلم به دانشگاه شیراز و شهر شیراز نیست
    و باعث افت دانشگاه و عقب ماندن آن از سایر دانشگاهها نمی گردد
    آدرس فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور را می توانید در آدرس ذیل مشاهده کنید
    http://jazb.aac.behdasht.gov.ir/uploads/jadval_jazb10.htm
    و یا آدرس ذیل مراجعه کنید
    http://jazb.aac.behdasht.gov.ir/
    که هیچ ظرفیتی برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام نشده است واقعا تا چه زمانی این وضعیت ادامه خواهد داشت

  4. اینهمه می گیم و نمی شنون.
    خدا هدایتشون کنه و ما رو هم نجات بده از این بی لیاقتی مسئولان بی لیاقت

  5. جناب صدری لطفا در مورد هدر رفتن میلیونها تومان بیت المال توسط شهرداری شیراز در نصب و جمع آوری بدون مطالعه پارتیشنهای فلزی طرح ترافیک خیابان مشیر فاطمی مطلبی درج نمایید و بخواهید شهردار استعفا بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.