شکایت مطهری از آمران‌حادثه‌شیراز/ دکتر صفوی:متهم خواندن ما محل ایراد بود/مسئولان دانشگاه تقصیری بر عهده ندارند

خبر پارسی – آرش عسکری -(نقل از روزنامه آرمان) بعدازظهر روز دوشنبه ۱۸ اسفند سال ۹۳ برای علی مطهری در قامت یکی از وکلای ملت در مجلس و همچنین کلانشهر شیراز ساعات به تلخی سپری شد. روزی که مطهری قرار بود به دعوت یک تشکل دانشجویی در دانشگاه شیراز به این دانشگاه رفته و در جمع دانشجویان این دانشگاه به سخنرانی بپردازد. اتفاقی که اما هرگز نیفتاد و علی مطهری به جای دانشگاه، در همان فرودگاه با گروهی خودسر روبه‌رو شد که تلاش داشتند مانع از برگزاری این جلسه شوند. خشونتی که علی مطهری و اتومبیل حاملش را با آسیب‌هایی مواجه ساخت و نهایتا مطهری غروب ۱۸ اسفند را به جای حضور در دانشگاه و در جمع دانشجویان، در کلانتری و در محاصره مهاجمان قرار گرفت. مطهری اما پس از این وقایع ساکت ننشست و با طرح شکایتی علیه مهاجمان، این قضیه را از طریق مراجع قانونی دنبال و تلاش کرد تا با اهرم قانون با برهم زنندگان نظم و امنیت شیراز در آن روز برخورد شود. اتفاقی که با پیگیری‌های مداوم وکیل وی یعنی مصطفی ترک همدانی همراه بود و در این رهگذر برای ترک‌همدانی هم مزاحمت هایی ایجاد شد. نهایتا و پس از چند بار سفر مطهری به شیراز و حضور در دادگاه حادثه شیراز حکم متهمان پرونده صادر و به وکیل وی ابلاغ شد. حکمی که پس از کش و قوس‌های زیاد و اصرار متهمان برای گذشت علی مطهری صادر شد. گذشتی که البته مطهری شرطش را محاکمه آمران دانسته و اعلام کرده بود در صورت عدم محاکمه آمران، عاملان حادثه را نخواهد بخشید.
حکم متهمان
یکشنبه گذشته مصطفی ترک‌همدانی درخصوص حکم دادگاه حادثه شیراز علیه متهمان عنوان کرد در بخشی از این حکم هشت‌صفحه‌ای آمده «۶ نفر از متهمان این پرونده به اتهام اخلال در نظم عمومی و توهین و همچنین تخریب اموال عمومی به دوماه حبس و ۱۰ضربه شلاق محکوم شده‌اند اما این حکم دوسال تعلیق دارد. همچنین دومتهم دیگر به دلیل توهین به چهارونیم ماه حبس و ۳۷ضربه شلاق محکوم شده‌اند که حکم این دو متهم نیز به مدت یک‌سال تعلیق شده است.» وی اضافه کرد: «دانشجویی که علی مطهری را دعوت کرده بود نیز به اتهام معاونت در عدم اجرای دستورات مقامات دولتی از طریق دعوت دکتر مطهری و زمینه‌سازی برای سخنرانی، با حکم دادگاه به پرداخت یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. همچنین دو نفر از مدیران دانشگاه به دوسال انفصال از خدمت محکوم شده‌اند که حکم یک نفر از آنها نیز با دوسال تعلیق همراه است.» حکمی که به دلیل مجازات دعوت‌کنندگان علی مطهری به صورت قطعی و مجازات تعلیقی عاملان حادثه تا حدی غافلگیر کننده بود. در این زمینه ترک‌همدانی اعتراض به حکم را منوط به نظر آقای مطهری دانست.
اعتراض مطهری
سرانجام علی مطهری نسبت به این حکم واکنش نشان داد و علاوه بر اعتراض قانونی نسبت به حکم، شکایت جدیدی را نیز نسبت به آمران حادثه شیراز تنظیم کرد. آمرانی که به گفته مطهری نام برخی از آنها در اعترافات متهمان و محکومان موجود است. همچنین مطهری در نوشتاری در این خصوص که آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده، آورده است: «رأی دادگاه حادثه شیراز به نظر من برای مهاجمان، با رأفت و ارفاق بود و برای دانشگاهیان عادلانه نبود و اصلا دانشگاهیان نباید محاکمه می‌شدند چون نقشی در آن حادثه نداشتند. بنده درخواست تجدیدنظر با هدف تشدید مجازات مهاجمان نخواهم داد چون فکر می‌کنم آنها متنبّه شده و از کرده خود پشیمانند و فهمیده‌اند که ابزار واقع شده‌اند خصوصا که آنها در اعترافات خود نام تعدادی از آمران و دستوردهندگان را ذکر کردند. به دلایلی که عرض کردم و با توجه به اینکه احکام مهاجمان، تعلیقی است و مجازات زندان و شلاق آنها فعلا اجرا نمی‌شود رضایت دادن بنده هم فعلا موضوعیت ندارد. ضمنا بهتر بود دادگاه به دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم، صرفا بابت ایاب و ذهاب وکیل اینجانب رأی مثبت می‌داد تا این هزینه‌ها جبران می‌شد.البته من شکایت جدیدی علیه آمران آن حادثه که مقصر اصلی هستند اقامه کرده‌ام که به زودی توسط وکیل بنده به مرجع قضائی در شیراز ابلاغ خواهد شد. همچنین امیدوارم که احکام مربوط به دانشگاهیان در دادگاه تجدیدنظر نقض شود. نکته قابل توجه این است که اصل این اتفاق که بالاخره در جمهوری اسلامی یک گروه فشار محاکمه شد و احکامی درباره آنها صادر شد امر مبارکی است.» نوشتاری که به سیاق سابق از صراحت لهجه مطهری و همچنین تاکیدش بر طی شدن کامل روال قانونی برخوردار است.
واکنش مسئول محکوم شده دانشگاه
در این خصوص اکبر صفوی قائم‌مقام دانشگاه شیراز و یکی از محکومان این پرونده با آرمان صحبتی کوتاه داشت که در ادامه می‌خوانید:
موضع شما در برابر احکام صادرشده چیست؟
خیلی خلاصه و مختصر می‌گویم از نظر دانشگاهیان و از نظر مسئولان دانشگاه به هیچ وجه این احکام منطقی و صحیح نیست. به استناد مستندات مختلفی که وجود داشته است و همچنین قوانین جاری کشور این حکم‌ها برای مسئولان توجیهی ندارد. از همان اول هم متهم خواندن ما محل ایراد بود. در فضای دادگاه دوستان سعی کردند بسیار منطقی سوال و منطقی هم بررسی کنند و آنچه که در فضای دادگاه مطرح شد و سوال و جواب‌های رد و بدل شده در دادگاه نشان از بی‌گناهی ما داشت. چراکه از سوی مقابل هیچ مستند قابل ارائه‌ای وجود نداشت و از سوی ما مستندات و پاسخ‌های کاملا منطقی و قانونی ارائه شد. اما متاسفانه این احکام با مستندات ارائه شده و همچنین فضای دادگاه سنخیتی ندارد و به نوعی شأن دانشگاه و دانشگاهیان را زیر سوال می‌برد. بنده معتقدم هر کسی از مسئولان اگر نسبت به اظهارات بنده شبهه‌ای دارند کافی است یکبار فیلم جلسه دادگاه را مشاهده کنند و اگر واقعا و انصافا به این جمع‌بندی نرسیدند – که مسئولان دانشگاه تقصیری بر عهده ندارند- من برای همیشه سکوت خواهم کرد.
شاکی خصوصی هم داشتید؟
نه ما هیچ شاکی خصوصی نداریم و مدعی‌العموم شاکی ما بود که البته خود این مساله هم توجیهی نداشت.
بحث این است که از نظرات شورای تامین تمکین نشده است؟
اولا اگر به مصاحبه‌های وزیر کشور رجوع کنید به صراحت گفته‌اند که اصلا شورای تامین در امور دانشگاه‌ها دخالت نکند. ثانیا ما صراحتا اعلام می‌کنیم هیچ مصوبه رسمی و قانونی از سوی شورای تامین تصویب یا قانونا به ما ابلاغ نشده است. چرا که شورای تامین باید مصوبه خود را رسما به رئیس شورای نظارت دانشگاه ابلاغ می‌کرد. هیچ مصوبه‌ای در شورای تامین به شکل رسمی نبوده و همچنین ابلاغ رسمی هم صورت نگرفته است، ضمن این که اصلا خود وزارت کشور نیز از شوراهای تامین خواسته است که در امور دانشگاه‌ها دخالت نکنند. سخنرانی در دانشگاه قانون دارد. قوانین دانشگاه در دادن مجوز به هیچ عنوان تعریفی دال بر پرسیدن از خارج از دانشگاه در خود ندارد و این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. علاوه بر آن نیز در روند دانشگاه هیاتی متشکل از نماینده مقام معظم رهبری، نماینده وزیر و رئیس دانشگاه تصمیم می‌گیرند که اتفاقا بنده هم نه در آن هیات حضور داشته و نه دخالتی در آن داشته‌ام و اتفاقا عجیب‌ترین قسمت این احکام نیز همین است که شدیدترین حکم علیه بنده داده شده است که اصلا ارتباط موضوعی با این حکم از نظر مسئولیتی نداشته‌ام و این خود عامل تعجب فراوان است.
در این خصوص با خود آقای مطهری هم صحبتی داشته‌اید؟
دکتر مطهری به اندازه ی کافی در زحمت، سختی و دردسر‌های مربوطه هست و به همین دلیل ما به هیچ وجه مزاحم ایشان نشدیم و تماسی هم نداشته‌ایم. فقط خوشحالیم که ایشان از مرگ و از یک شرایط بسیار خطرناک جان سالم به در برد و عذرخواهی می‌کنیم از طرف تمام مردم شیراز نسبت به اتفاقی که برای ایشان افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.