شورای شهر شیراز به دوچرخه سواری توجه ویژه دارد

خبرپارسی – رئیس کمسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: شورای پنجم اسلامی شهر در راستای هدف والای انسان محوری در توسعه و مدیریت شهری، توجه و اهمیت ویژه‌ای برای دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل و نقلی و نه صرفا وسیله‌ای برای تفریح قائل بوده است.

نواب قائدی در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروزه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک در کلانشهرها به نیاز اصلی برای مدیریت ترافیک شهری تبدیل شده است، افزود: درحوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک به دوچرخه به عنوان یکی از شیوه‌های حمل و نقل شهری در سفرهای کوتاه و مکمل سایر شیوه‌های حمل و نقلی و به ویژه حمل و نقل همگانی نگاه می‌شود .

رئیس کمسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه در کشور ما تاکنون چنین نگاهی به دوچرخه یا وجود نداشته و یا جدیت آن به حدی که لازم است نبوده، گفت:  بر این اساس، شورای پنجم اسلامی شهر در راستای هدف والای انسان محوری در توسعه و مدیریت شهری، توجه و اهمیت ویژه‌ای برای دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل و نقلی و نه صرفا وسیله‌ای برای تفریح قائل بوده است.

او گفت: پس از گذشت حدود ۴ ماه از اجرای این مسیرها، جمع بندی بررسی‌ها و پیشنهادات و انتقادات مردمی، ما را به این نتیجه رساند که در اولویت‌گذاری بین عرضه و تقاضا در دوچرخه‌سواری، بایستی به تقویت تقاضا پرداخت و پس از آن است که ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، خود به مطالبه‌ای عمومی تبدیل می‌شود.

قائدی اعتقاد دارد در راستای تقویت تقاضای دوچرخه‌سواری، علاوه بر راه‌اندازی و تقویت پویش‌هایی همچون سه‌شنبه‌های بدون خودرو و همایش‌های دوچرخه‌سواری عمومی، به ایجاد ایستگاه‌های تحویل دوچرخه (یا همان دوچرخه‌های اشتراکی) در طول مسیرهای ویژه دوچرخه نیز اقدام شد .

وی در عین حال گفت: این اقدامات، انتظارات مورد نظر برای افزایش موثر در تقاضای دوچرخه‌سواری را به همراه نداشت و افزود: در بررسی علل این مساله، مشخص شد که چاره کار را باید در هوشمندسازی این اقدام دنبال کرد.

قائدی استفاده از توان اپرتورهای مطرح ملی و بین‌المللی در زمینه دوچرخه‌های اشتراکی در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در سال ۹۸ به عنوان یکی از تکالیف بودجه شهرداری شیراز، عنوان کرد و گفت: بر این اساس تصمیم بر آن شد تا ضمن شناسایی اپراتورهای مطرح ملی و بین المللی فعال در این حوزه، زمینه برای حضور آنها فراهم شد، در نهایت با یکی از شرکت‌های موفق داخلی که در شهرهای دیگری از کشور نیز فعالیت دارد، توافق و تفاهم اولیه انجام شد.

 رئیس کمسیون حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه با همراهی و پیگیری ارزشمند شهردار و مذاکرات انجام شده با شرکت مذکور، دریافت دوچرخه‌های اشتراکی تسهیل شده است، افزود: در کنار دریافت هوشمند دوچرخه، به جذابیت استفاده از دوچرخه در شهر شیراز کمک چشمگیری می‌ کند.

قائدی در پایان از راه‌اندازی خدمات دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شهر شیراز از ابتدای تابستان سال جاری خبر داد و گفت: تحولی قابل توجه و موثر در کیفیت خدمات حمل و نقلی در شهر شیراز در شش ماه نخست سال جاری شاهد خواهیم بود و بدون تردید گامی ارزشمند در جهت تحقق شعار انسان محوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.