شهردار شیراز: شعر شیراز با همکاری اصحاب هنر، فرهنگ و اندیشه دوباره سروده می شود

خبرپارسی – شهردار شیراز با اشاره به نقلی از رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در روز شیراز گفت:شیراز دیروز «شعر شهرهای جهان» بوده و امروز نیاز داریم شعر شیراز را با همکاری اصحاب هنر، فرهنگ و اندیشه دوباره بسراییم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در نشست صمیمی با جمعی از هنرمندان و فرهنگوران شیراز گفت: شیرازی که از آن به عنوان شعر شهرهای جهان یاد می شود حاصل کار فرهنگوران، هنرمندان و نویسندگان است. خالقان اندیشه و آثار هنری، شعر شیراز را سروده اند و به همین دلیل است که شیراز دیروز، روح داشته است.

شهردار شیراز در این همنشینی فرهنگی – هنری که در نارنجستان قوام برگزار شد با این پرسش که امروز با شهرمایمان چه کرده ایم، افزود: شهرسازی و معماری امروز حس خوب زندگی را از شهرها گرفته است. بنابراین امروز نیاز داریم که روح زندگی را در شهر جاری کنیم.

اسکندرپور نقش اصحاب هنر، فرهنگ و اندیشه را در تحقق این آرمان اساسی دانست و عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری درصدد است که به کمک هنرمندان، اندیشمندان، جوانان و فرهنگوران شیراز را از نو روایت کند.

وی به اصحاب هنر، فرهنگ و اندیشه نوید داد که این گردهمایی مقدمه ای برای برگزاری نشست های تخصصی با هنرمندان و فرهنگوران با فعالان رشته های مختلف و بهره گیری از نظرات آنها در مدیریت هر چه بهتر شهر باشد.

آرامستان هنرمندان احداث شود

استاد سیروس رومی از پیشکسوتان حوزه قلم در این نشست شیراز را ژرفای تاریخ، فرهنگ و ادب ایران زمین دانست.

وی با اشاره به خواست هنرمندان مبنی بر احداث ویژه اهالی فرهنگ و هنر اظهار داشت: اختصاص آرامستانی به هنرمندان می تواند برای تاریخ شیراز هویت بخش و نمادی فرهنگی برای این شهر باشد. استفاده از نام هنرمندان برای خیابان های شهر را نیز می توان لطفی در حق شیراز دانست چراکه نامگذاری مکان های شهر به نام هنرمندان موجب افزایش ارزش معنوی آن می شود.

رومی بازنگری در مدیریت و فعالیت فرهنگسراهای شهرداری را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت دادن آن در بخش های مختلف مدیریت شهری می توان فرهنگسراها را فعال تر و زمینه گسترش هنر و فرهنگ را در سطح شهر فراهم کرد.

این نویسنده مشهور شیرازی عنوان کرد: احداث تالار شهر امیدی است که سال ها به آن دل بسته ایم اما این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده است، امیدوارم تالار شهر که نمادی برای شهر شیراز و هویت بخشی به آن تلقی می شود به زودی افتتاح شود.

خلاقیت شیراز در دست، چشم و انگشتان اهل هنر نهفته است

محمدرضا خالصی ادیب، شاعر و پژوهشگر در این نشست از شیراز به عنوان شهر خلاق یاد کرد و گفت: در هنر و مکتب های هنری این شهر خلاقیت موج می زند اما برای اینکه شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی شناخته شود نیازمند حمایت مسئولین هستیم تا با جلوگیری از سنگ اندازی، بستر این امر فراهم شود. بگذارید که خلاقیت این شهر که در دست، چشم و انگشتان اهل هنر شیراز نهفته است به نمایش در آید که این مهم نیازمند حمایت های مادی و معنوی است.

وی خواستار تداوم نشست های شهردار با اهالی هنر، فرهنگ و اندیشه شد و گفت: امیدوارم مجموعه مدیریت شهری و شورا  این مجلس را مقدمه محبت، دوستی، علاقه و عشق میان فرهنگوران و سیاست ورزان بگذارند.

زورخانه های فراموش شده احیا شوند

احد ده بزرگی از شاعران بلندآوازه شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر سیاستمداران و مسئولین می خواهند نامشان در تاریخ شیراز باقی بماند باید از حمایت و کمک هنرمندان بهره بگیرند.

وی زورخانه ها را محلی برای توسعه فرهنگ دانست و افزود: زورخانه های فراموش شده باید احیا شوند و برای تحقق این موضوع نیازمند حمایت مجموعه شهرداری و شورا هستیم. در حال حاضر من در خواست می کنم زورخانه دروازه اصفهان احیا و تبدیل به یک مرکز فرهنگی شود.

ده بزرگی همچنین خواستار نامگذاری خیابان های شیراز به نام اهالی هنر و اندیشه شد.

در روز و هفته شیراز از داشته های غنی این شهر استفاده شود

حسن صفری آهنگساز و خواننده شعرهای فولکلور شیرازی در نشست صمیمی شهردار با جمعی از هنرمندان و فرهنگوران شیراز بیان کرد: در سال های گذشته در هفته شیراز از هنرمندان سایر شهرها از جمله تهران برای برگزاری مراسم و موسیقی دعوت می کردند اما امسال برای اولین بار است که شعر شیرازی توسط هنرمند شیرازی اجرا می شود. اگر می خواهیم برای پاسداشت روز و هفته شیراز اقدامی انجام دهیم باید از داشته و ظرفیت های غنی خود استفاده کنیم.

صفری استفاده از هنرمندان را امری ضروری دانست و از مجموعه مدیریت شهری خواست تا از بزرگان عرصه هنر تجلیل کند و مقام آنها را پاس بدارد.

موسسه بزرگ فرهنگی که محل تلاقی شعر و داستان است، احداث شود

ابوتراب خسروی نویسنده بزرگ شیراز و خالق سه گانه «اسفار کاتبان، رود راوی و ملکان عذاب» در این مراسم با بیان اینکه شیرازی ها وارث فرهنگ عظیمی هستند که گذشته فرهنگی این شهر باقیمانده است، گفت: امروز استمرار، نگهداری و بازنمود این فرهنگ وظیفه ما است.

وی اظهار کرد: آرزو دارم در شیراز یک موسسه بزرگ فرهنگی که مرکز گفت و گو و تعامل شاعران و نویسندگان و متفکران است، احداث شود. امیدوارم با حمایت مجموعه شهرداری و شورای شهر روزی فرا برسد که شیراز موسسه ای داشته باشد که محل تلاقی شعر و داستان محسوب شود.

شهرداری روح ساکنان شهر را جلا دهد

پروانه نجاتی نماینده تشکل بانوان و موسس انجمن شعر زنان ایران در نشست صمیمی شهردار با جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه  از شهردار شیراز خواست تا به تشکل های غیر دولتی زنان اعتماد کند و برخی از کارهای فرهنگی و اجتماعی را به این تشکل ها بسپارد.

نجاتی با اشاره به وجود جوانان دغدغه مند و دارای ایده در شیراز گفت: از ایده و توان جوانان می توان برای انجام پروژه های مختلف استفاده کرد تا شاهد تحول در شهر باشیم.

وی افزود: شهرداری در کنار زیباسازی جسم شهر، هوای روح شهر را نیز داشته باشد و از روحیه شهروندان مراقبت کند.

موزه هنرهای معاصر با همت شهرداری ایجاد شود

امیر سبوکی از فعالان هنر عکاسی در این نشست با بیان اینکه شیراز یکی از مهدهای عکاسی ایران است، گفت: متاسفانه در شیراز موزه عکاسی وجود ندارد و امیدوارم که سال آینده این موزه با همکاری عکاسان مطرح شیراز و همت شهرداری ایجاد شود. علاوه بر این شیراز نیازمند موزه هنرهای معاصر است و نبود این موزه باعث شده است که هنرمندان شیرازی و جنوب کشور نتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند.

سبوکی تدوین تقویم فرهنگی شیراز را یکی از نیازهای اساسی شهر دانست و عنوان کرد: بدون تقویم فرهنگی برنامه ای برای انجام کارهای فرهنگی وجود ندارد اما تدوین تقویم فرهنگی و ترکیب آن با گردشگری، رشد اقتصاد گردشگری و هنری را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به جشنواره عکس «شیراز امروز» که امسال شهرداری شیراز پنجمین دوره ملی و دومین دوره بین المللی آن را برگزار می کند، گفت: می توان آثار برگزیده جشنواره بین المللی عکس شیراز را در شهرهای خواهر خوانده به نمایش گذاشت تا گستره شناخت از شیراز در سایر کشورها افزایش یابد.

وی خواستار مشخص شدن چشم انداز فرهنگی شیراز شد و افزود: تا چشم انداز و استراتژی مشخص در حوزه فرهنگی وجود نداشته باشد، شاهد انجام اقدامات بدون برنامه ای که یکی از آفت های بزرگ این عرصه است، خواهیم بود.

 

اختصاص قسمتی از بوستان های شیراز به تئاتر

استاد رحیم هودی از پیشکسوتان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در این مراسم که به مناسبت هفته شیراز برگزار شد، اظهار کرد: از شهرداری شیراز برای برگزاری هفته و روز شیراز تشکر می کنم چون بعد از سال ها شیرازی ها متوجه شدند که روزی در تقویم به نام شهر آنها ثبت شده است.

وی از شهرداری شیراز خواست بخشی از بوستان های سطح شهر را به تئاتر اختصاص دهد و عنوان کرد: هنرمندان عرصه نمایش در زمینه تئاتر و رونق فعالیت های نمایشی با شهرداری همکاری می کند.

استاد هودی با یادآوری کلنگ زنی ساختمان تئاتر شهر گفت: وجود ساختمان تئاتر شهر لازمه کار هنری در شیراز است و خواستار تسریع در ساخت آن هستیم.

نگاهی دوباره به سیما و منظر شهری نیاز امروز شیراز است

حسن استاد آقا از هنرمندان تجسمی نیز در این مراسم نیاز امروز شهر شیراز را نگاهی دوباره به سیما و منظر شهری دانست و گفت: در شیراز گرافیست های طراز اولی وجود دارند که در بحث طراحی می توان از وجود آنها بهره گرفت.

وی شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، توجه به زیبایی شهر به دور از نگاه های سیاسی و … را از مهمترین معیارهایی دانست که موجب می شود رویه های امور هنری استمرار داشته باشد.

شهرداری همت کند فرهنگ امروز شیراز در تاریخ ثبت شود

علی زارع قنات نوی از سینماگران جوان و مطرح بین المللی نیز در نشست صمیمی شهردار شیراز با جمعی از هنرمندان و فرهنگوران با تاکید بر نادیده گرفتن هنر فیلمسازی در شیراز گفت: بعد از تعطیلی «مدرسه کارگاهی سینما» دیگر کارگاه آموزشی سینمایی مناسبی در شیراز برگزار نشده است. امروز بسیاری از فیلمسازان به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی و نادیده گرفته شدن؛ عطای کار هنری را به لقایش بخشیده اند.

وی گفت: باید از هنر و ایده هنرمندان باید تا هنگامی که در قید حیات هستند استفاده کرد و به آنها بها داد. بخش فرهنگی شهرداری باید به دنبال به جا گذاشتن نشانی از فرهنگ امروز این شهر در دل تاریخ باشد تا آیندگان بدانند در این سرزمین کسانی بوده اند که دغدغه پاسداری از ارزش ها و باورها را داشته اند.

زارع نویسنده و کارگردان انیمیشن «چشم انداز خالی» با بیش از هشت جایزه بین المللی و مستند «با باران ببار» و «خیابان زند» است.

همچنین در این نشست حامد فقیهی از خوانندگان مطرح شیرازی گفت: من به عنوان سفیر فرهنگی شیراز از شهردار می خواهم برگزاری جلسات با هنرمندان مختلف استمرار داشته باشد.

همچنین در حاشیه نشست شهردار با هنرمندان و فرهنگوران شیراز که به مناسبت هفته شیراز برگزار شد از پوستر نخستین جشنواره «بهار نمایش» و جشنواره «آواها و نواها» رونمایی شد. این دو جشنواره تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده به صورت استانی و در سال های بعد به صورت ملی و بین المللی برگزار می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.