شهردار شیراز خطاب به جریانات سیاسی: دعواهایتان را سر شهدا نکنید

خبرپارسی – شهردار شیراز خطاب به جریان های سیاسی گفت: دعواهایتالن  را سر شهدا نکنید اگر دعوا و اختلاف نظر دارید جاهای دیگر همدیگر را بزنید، فرصت زیاد است، شهدا قهرمانان کشور هستند و به هیچ جناحی تعلق ندارد.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز امروز (۲۲ اسفند) در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز شهید، با اشاره به اینکه در تمام دنیا قهرمانان و شهدا، میراث معنوی آن کشورها هستند و امروز ما باید این میراث معنوی را حفظ کنیم، افزود: بایستی با نصب تصاویر شهدا و ساخت موزه های شهدا و دفاع مقدس، کاری کنیم که نسل جدید بداند که روزی جوانان برای دفاع از کشور از جان خود گذشتند.

وی با تاکید بر اینکه میراث معنوی آنان نظام اسلامی است که از مهمترین داشته خودشان برای حفظ این نظام اسلامی، گذشتند و ایثارگری کردند، اظهار داشت: در تلاش بودیم در ایام روز زن، به مادران و همسران شهدا سربزنیم و به خانه های این عزیزان سرکشی شد.

شهردار شیراز در پاسخ به سئوالی در خصوص جمع آوری تمثال شهدا، گفت: همه ما که در این سرزمین مدیون شهدا و خانواده های معزز آنان هستند چه بسیار مادران، خواهران و همسرانی که چشم براه بودند و آرامش، امنیت و رفاه ما مدیون تلاش شهداست و باید به صورت شکلی و ماهوی پاسدار این ارزش ها باشیم.

  اسکندرپور از جریان های سیاسی خواهش کرد، دعواها را سر شهدا نکنید و تاکید کرد: اگر دعوا و اختلاف نظر دارید جاهای دیگر همدیگر را بزنید و فرصت زیاد است، شهدا قهرمانان ایران اسلامی هستند و به هیچ جناحی تعلق ندارد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه ابلاغیه تغییر، جابجایی و نوسازی تمثال شهدا در تیرماه ۹۶ صادر شده و من آن زمان شهردار نبودم و شهرداری خودش را مکلف می داند که تمثال شهدا را به شکل زیبایی نصب کند، اضافه کرد: تاکنون حداقل ۶۰۰ بنر جدید نصب شده و ظرف سه روز آینده بلوارهای مدرس، رحمت و پاسداران، قاب ها و بنرها نصب می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری نیاز به اجماع مدیریتی است، گفت: شیراز می تواند با محوز گردشگری توسعه یابد و اشتغال داشته باشد و تولید ثروت کند و این را باور دارم.

اسکندرپور با یادآوری این مطلب که بخشی دستگاه های ذیربط هماهنگی لازم را ندارند و  از سوی دیگر ملاحظات موجود بوده و نیاز به فرهنگ سازی است، افزود: برای تحقق شغل پایدار و مسئله گردشگری، نیازمند اجماع فرهنگی، فکری و عملیاتی برای نیل به این هدف لازم است، چرا که شیراز فراتر از دیگر شهرها هست.

بافت تاریخی شیراز، خاطره مشترک مردم شیراز است

اسکندرپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بافت تاریخی شیراز، خاطره مشترک مردم شیراز است، افزود: در مباحث شهرهای بزرگ یک اقدامی در شهرداری ها انجام می شود که تعلق شهروندی است که در مردم حس تعلق ایجاد می کند که در شهرهای بزرگ می تواند مبارک باشد و برخی از پدیده های فرهنگی و اجتماعی نامناسب را سامان بدهد.

شهردار کلان شهر شیراز با تاکید بر اینکه در سال های گذشته ساکنین اصلی از این نقطه به دیگر نقاط رفتند و چون قیمت کاهش پیدا کرد، ساکنین دیگری جایگزین شدند که عدد بالایی از مهاجرین خارجی در آن دیده می شود، افزود: تمام سازمان های ذیربط در خصوص بافت تاریخی باید به میدان بیایند.

وی با اشاره به اینکه باید زندگی و اقتصاد را در بافت تاریخی ایجاد کنیم و این تغییر از ۲ سال گذشته در شیرازآغاز شده است، افزود: بیش از ۱۲۰ درخواست هتل و رستوران سنتی جدید در بافت تاریخی، درخواست مجوز کرده اند و این نشان می دهد زندگی آغاز شده است و شهرداری هم در این راه وظیفه خود را می داند که بافت تاریخی را زنده نگهدارد.

اسکندرپور با یادآوری این مطلب که سیمای ظاهری بافت در حال تغییر است و در بافت تاریخی بیشتر حضور خواهیم داشت، اضافه کرد: دبیرخانه برگزاری رویدادها و نمایشگاه های فرهنگی را بافت تاریخی راه اندازی کردیم.

شهردار شیراز با اشاره به تخریب منازل تاریخی در چند هفته گذشته، اضافه کرد: بخشی از تخریب ها طبیعی بوده و بخشی به خاطر توسعه طرح ۵۷ هکتاری شکل گرفته که باید متناسب با برنامه های اولیه انجام شود اما این تغییرات متناسب با برنامه های اولیه انجام نشده است.

شهردار شیراز سپس به نظر سنجی که اخیرا توسط شهرداری انجام شده اشاره داشت و افزود: بر اساس نیاز و نظر سنجی انجام شده در یک گروه آماری، دومین اولویت مردم توجه به بافت شهری است، سال آینده سال رونق بافت تاریخی خواهد بود

وی با اشاره به اینکه محورهای گردشگری که اکنون ۲ محور است، از بهسازی و کف سازی به عدد هفت محور می رسد، ادامه داد:  پیاده راه دروازه قرآن تا دروازه اصفهان را با جدیت دنبال می کنیم.

شهردار شیراز در خصوص قبرستان «دارالسلام» هم گفت: این قبرستان باید توسط شهرداری و با سازمان های میراث فرهنگی و اوقاف این قبرستان را بهسازی کند و امیدوارم با همکاری سایر دستگاه ها این در ماه های آینده مسئله را به سامان برسانیم.

اسکندرپور در خصوص منابع درآمدی شهرداری ها گفت: متاسفانه اتفاقی که در کلان شهرها افتاده مربوط به نوع دریافت درآمد و نوع تحقق بودجه هست که کلان شهرها در سال های گذشته دست به شهر فروشی و ضابطه فروشی زدند، و افزود: در تهران در کوچه هشت متری برج چند ۱۰ متری مجوز داده شده است و راه برون رفت از این مسئله تحقق درآمد پایدار در شهرداری هاست.

وی با تاکید بر اینکه این تحقق بسترهای قانونی می خواهد که باید با همکاری بین دولت، مجلس و شورای عالی شوراهای اسلامی شهر شکل گیرد، اضافه کرد: باید تکالیف قانونی در بودجه سالانه وجود داشته باشد تا بخشی از بودجه تامین شود.

حیدر اسکندرپور گفت: شهرداری شیراز ماهانه ۴۶۰ میلیارد ریال حقوق می دهد و با هزینه جاری ۶۳۰ میلیارد ریال می شود و حدود ۷۵۰ میلیارد ریال از بودجه سالانه تنها به این موضوع اختصاص می یابد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه در رابطه حاشیه نشینی سومین شهر هستیم که با این پدیده دست و پنجه نرم می کنیم، اضافه کرد: مشکلات ناشی از این پدیده عمدتا مسائل اجتماعی است و در این رابطه ما تنها مسئولیت نداریم و دیگر سازمان ها هم باید به میان بیایند و این آسیب را مدیریت کنند چرا که حاشیه نشینی می تواند به ایجاد و بروز آسیب های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون اقداماتی انجام شده و امیدواریم با برنامه ریزی و مداخله های موثر بتوانیم حاشیه نشینی تا حدی رفع کنیم، افزود: اعتقاد دارم مداخله های فیزیکی مشکلی از حاشیه نشینی را حذف نمی کند.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه گروه یک باغ ها گروهی است که تحت هیچ شرایطی اجازه ساخت و ساز نباید داده شود، اضافه کرد: در سال ۹۲ و ۹۳ مالک باغی در یکی از خیابان های مهمم شهر برای پروانه ساخت مراجعه می کند و با پیگیری هایی که انجام می دهد با مجوز شهردار و شورای اسلامی وقت اجازه احداث یک مسجد را در آن محل می گیرد و تا سال ۹۶ هیچ کاری انجام نداد و سعی کردیم پروانه را باطل کنیم چرا که ماده پنج در آن رعایت نشده بود و اخیرا سازمان راه و شهرسازی به مسئله ماده پنج ایراد وارد کرد و جلوی این ادامه کار را گرفت.

اسکندرپور در خصوص اقدامات انجام شده نیز گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر کار خود را آغاز کرده است و افزود: از ۱۰ کیلومتری ورودی های شیراز کار تنظیف را انجام دادیم و در گروه های ۲۰ نفره تمامی محلات و معابر را از ۲ ماه پیش شروع به تمیز کردن شدیم که باید از پاکبانان عزیز تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه به شکل میدانی در حال کنترل آماده سازی برای نوروز ۹۷ هستم، اضافه کرد: آنچه که در شهرداری های مناطق پنج، نه و هفت در جنوب و جنوب شرق شهر رخ می دهد در سایر مناطق هم شکل می گیرد و سراسر شیراز با ایجاد فضای سبز و گل، آماده پذیرایی از زائران نوروزی خواهد بود.

شهردار شیراز، تغییر سطوح خدمات شهری مانند ساخت زیرگذر، روگذر، پل و پارکنیگ را موجب الزام تغییر کاربری دانست و گفت: باید رینگ های پیرامونی شهر را ساماندهی می شده و در مرکز شهر و رینگ داخلی با هوشمندسازی باید مسئله ترافیک را حل کنیم.

اسکندرپور گفت: شهرداری میزان سه هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال بدهی معوق به پیمانکاران دارد که در این خصوص با دسته بندی پیمانکاران  تصمیم گرفتیم طلب پیمانکارانی که کمتر از یک میلیارد طلب دارند را تسویه کنیم که یک هزار و ۸۱۶ پیمانکار بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.