شهردار شیراز: باید ساز و کار اقناع افکار عمومی برای استفاده از خدمات مهندسی فراهم شود

خبر پارسی – شهردار شیراز اعتقاد دارد که باید ساز و کارهای اقناع‌سازی افکاری عمومی را برای استفاده از خدمات مهندسی در حوزه‌های طراحی، اجرا و نظارت فراهم کرد و سازمان نظام مهندسی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

حیدر اسکندرپور، صبح شنبه ۵ اسفند در مراسم بزرگداشت روز مهندس گفت: یک اصل را باید پذیرفت و آن اینکه با الزام و اجبار نمی‌توان مشکلات را حل کرد بلکه برای حل مشکلات نیازمند اقناع در حوزه‌های مختلف هستیم.

او با تصریح اینکه امروز همه خواستار حضور تاثیرگذار مهندسان در عرصه‌های مختلف طراحی، نظارت و اجرا هستیم،‌ گفت: مردم باید در این موضوع قانع شوند، این اقناع‌سازی در بخشی نیازمند رعایت دقیق اخلاق حرفه‌ای است.

اسکندرپور تاکید کرد که اگر مردم متوجه شوند که حضور مهندس در بخش‌های مختلف تنها منوط به یک امضای آغاز و یک امضای پایان کار است، همراهی نخواهند کرد؛ بلکه زمانی همکاری و همراهی می‌کنند که با طیب خاطر و به شکل واقعی احساس نیاز داشته باشند و این نیاز را درک کنند که حضور مهندسان در مراحل مختلف برای تامین منافع آنان است، اگرنه با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

شهردار شیراز تاکید دارد که باید ساز و کارهای اقناع‌سازی افکاری عمومی را برای استفاده از خدمات مهندسی در حوزه‌های طراحی، اجرا و نظارت فراهم کرد و سازمان نظام مهندسی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

او لزوم توجه و نگاه دقیق‌تر به نقش و جایگاه حرفه‌ی مهندسی در سراسر کشور را یادآور و متذکر شد: یکی از ارجمندترین صفات خداوند، خلق و ایجاد کردن و ساختن است؛ از این منظر مهندس به ‌عنوان کسی که یک تفکر و اندیشه ذهنی را به منصه‌ی ظهور می‌رساند و خلق می‌کند، جایگاهی ویژه دارد.

شهردار شیراز با بیان اینکه مهندسان می‌توانند با ترکیب علم و فن و هنر اندیشه‌ای را تبدیل به یک فرم تاثیرگذار و ماندگار کنند، حرفه‌ی مهندسی از این زاویه ارجمند و مقدس برشمرد و گفت: اگر کمی به گذشته برگردیم، در شهرسازی به خصوص در شهری نظیر شیراز، بافت تاریخی ثروتی عظیم محسوب می‌شود، بافتی که در آن هنر و اندیشه و دست توانایی معماران کاری کرده کارستان.

او با بیان اینکه امروز در شهرها هر آنچه از خوبی، بدی، نقص یا امتیاز وجود دارد، حاصل دست مهندسان رشته‌های مختلف شهرسازی،‌عمران و معماری و … است، گفت: امروز در جامعه‌ی ایران و شهری نظیر شیراز به دلیل تغییر رویکرد در شهرسازی، نظام تعاملی از بین رفته و مردم کمتر فرصت گفت و گو با یک‌دیگر و با هم بودن را دارند.

شهردار شیراز گفت: این تغییر رویکرد باعث شده ما جامعه به سمت فردگرایی پیش برود، این حرکت از جمع گرایی به سمت فردگرایی تنها مختص ایران نیست، در جوامع دیگر هم چنین مشکلی را داریم؛ لذا نیازمند بازنگری در این حوزه هستیم؛ این اتفاق با حضور مهندسان در حوزه‌های مختلف قابل اصلاح است.

او با تصریح اینکه شهرداری‌ها و وزارت مسکن باید زیرساخت‌ها را برای حصول نتیجه‌ای مطلوب در این زمینه فراهم کنند، گفت: اگر این فضا فراهم نشود، به مرور همین فضای تعاملی را بیشتر از دست می‌دهیم و با مشکلات جدی فرهنگی روبرو می‌شویم .

شهردار شیراز اعتقاد دارد که برای امروز و در دورانی که راهکار حل مشکلات حوزه‌ی فرهنگ به‌عنوان یک حوزه‌ی نرم‌افزاری و اندیشه‌ای را در مهندسی فرهنگی می‌بینیم، برای حل چالش‌های بزرگ کشور به حضور مهندسان و تفکر مهندسی نیازمند هستیم.

او تاکید دارد که یک مهندس ابتدا صورت مسئله را مشخص کرده و در پی تشخیص درست آن، به دنبال حل مشکل از مسیری تاثیرگذار حرکت می کند.

شهردار شیراز با بیان اینکه اکنون هم باید مشکلات و چالش‌ها به درستی شناسایی شود، گفت: خیلی وقت‌ها راه‌حل‌هایمان غلط است چون صورت مسئله را به درستی تشخیص نداده‌ایم؛ لذا امروز بیش از هر زمانی به حضور مهندسان در عرصه‌های فنی، برنامه‌ریزی و اجرایی کشور نیازمند هستیم .

اسکندرپور در بخشی از سخنان خود از حضور کمرنگ بانوان مهندس عضو سازمان نظام مهندسی در مراسم بزرگداشت روز مهندس انتقاد کرد و گفت: البته برگزار کنندگان بهانه را دعوت و حضور پیشکسوتان عرصه‌ی مهندسی فارس عنوان کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.