شهردار شیراز و فرهنگیان پا به رکاب شدند

خبرپارسی – شهردار شیراز به همراه جمعی از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس به مناسبت «سه شنبه های بدون خودرو» و پاسداشت روز ملی هوای پاک در خط ویژه دوچرخه سواری این کلانشهر رکاب زدند.

حیدر اسکندرپور در این برنامه که به همت شورای جوانان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد، گفت: پیام رکابزنی با فرهنگیان به عنوان راهبران فکری جامعه این است که فرهنگیان با آموزش، پرورش و فرهنگسازی می توانند به مجموعه مدیریت شهری برای تحقق شعار شهر انسان محور و شاخصه های آن همچون استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و … یاری رسانند.
وی با اشاره به بهره برداری از هشت کیلومتر خط ویژه دوچرخه سواری در شیراز عنوان کرد: به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ۲۲ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری به بهره برداری می رسد. همچنین تلاش داریم طی فازهای بعدی، مسیر ویژه دوچرخه را در نقاط مختلف سطح شهر گسترش دهیم تا شاهد استفاده شهروندان از دوچرخه نه تنها به عنوان یک وسیله ورزشی بلکه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک و بخشی از سیستم حمل و نقل شهری باشیم.
شهردار شیراز از همه شهروندان برای رکابزنی و ورزش همگانی در خطوط ویژه دوچرخه سواری دعوت کرد و افزود: با گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و تکمیل این مسیرها برای رفت و آمد از منزل تا محل کار شخصا از دوچرخه استفاده خواهم کرد.
اسکندرپور از ایجاد ایستگاه های کرایه دوچرخه در سطح شهر خبر داد و گفت: در راستای فراهم کردن زمینه استفاده همه شهروندان از دوچرخه این ایستگاه ها فعال می شوند، همچنین با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز مقرر شده است که این ایستگاه ها دوچرخه را به مدت سه ماه به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار دهند.
وی با اشاره به نقش مهم نهادهای متولی در زمینه ترویج و نهادینه سازی فرهنگ استفاده از دوچرخه در سطح شهر اضافه کرد: ضروری است دستگاه های متولی زمینه های لازم برای تبدیل دوچرخه سواری به یکی از شاخصه های شهر شیراز را فراهم کنند.
شهردار شیراز اضافه کرد: طبق آمار در سال ۱۳۴۲ سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری ۳۵ درصد بوده است که این میزان هم اکنون به یک دهم درصد کاهش یافته لذا ضروری است با برنامه ریزی و گسترش خطوط ویژه دوچرخه سواری ، سهم دوچرخه از سفرهای دورن شهری را افزایش دهیم.
نواب قائدی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: در راستای شعار مجموعه مدیریت شهری مبنی بر توسعه شهر انسان محور اقدام به ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری در سطح کلان شهر شیراز کرده ایم. هم اکنون فاز نخست مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده است و درصدد هستیم در مناطق مختلف شهر شیراز این مسیرها را ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل برای تردد در سطح شهر استفاده کنند.
قائدی خاطرنشان کرد: همراهی و حضور شهروندان در خطوط ویژه دوچرخه سواری تاثیر مثبتی بر توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل پاک دارد.
زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری را در جهت تحقق شعار شهر انسان محور و ارتقای سلامت عمومی دانست و گفت: تاکنون استقبال شهروندان از خطوط ویژه دوچرخه سواری مناسب ارزیابی شده است و با تکمیل فاز نخست و اجرای فازهای دوم و سوم شاهد حضور چشمگیرتر شهروندان در خطوط ویژه دوچرخه سواری خواهیم بود.
زوربخش با تاکید بر اینکه برای ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری تمامی مسائل و جوانب حقوق شهروندی لحاظ شده است، گفت: این خطوط در معابر عمومی که متعلق به همه شهروندان است، کشیده شده اند. همچنین پیش از احداث مسیرهای ویژه دوچرخه هماهنگی های لازم با شورای ترافیک شهرستان شیراز و مجموعه پلیس راهور انجام شده است.
نجفی مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم رکابزنی ضمن تقدیر از شهرداری شیراز برای ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری اضافه کرد: ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و حضور مجموعه آموزش و پرورش در برنامه سه شنبه های بدون خودرو به نهادینه شدن فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و توسعه ورزش یاری می رساند.
نجفی با بیان اینکه ضروری است معلمان تربیت بدنی مدارس به نهادینه سازی فرهنگ ورزش و دوچرخه سواری توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: هم اکنون طرح های مختلفی به منظور ارتقای سلامت دانش آموزان و تشویق آنها به تحرک بیشتر همچون طرح «پیاده روی از خانه تا مدرسه» در حال اجراست تا شاهد نهادینه شدن فرهنگ ورزش در بین دانش آموزان باشیم.
بر اساس این گزارش، فاز نخست مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز حدفاصل پایانه اتوبوسرانی میدان نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت در حال اجراست. مسیرهای دوچرخه سواری بر اساس برنامه ریزی طی سه فاز در محدوده مرکزی شهر اجرا می شود که در فاز اول حدفاصل پایانه نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت و فازهای دوم و سوم در هسته مرکزی شهری اجرایی خواهد شد. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته فاز نخست مسیر دوچرخه سواری با طول بالغ بر ۸۲ کیلومتر در مسیرهایی همچون ایستگاه مترو شهید آوینی تا تقاطع عفیف آباد، خیابان شهید مجتبی آقایی، چهارراه ملاصدرا تا میدان سنگی، بلوار شهید بهشتی، خیابان شهید مصلی نژاد و … نیز گسترش می یابد. در صورتی که کلیه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری شیراز به طول ۲۳۸ کیلومتر اجرا شود، می توان از آن به عنوان یکی از کامل ترین و کلان ترین پروژه های توسعه خطوط دوچرخه سواری در بین کلانشهرهای کشور نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.