شهردار شیراز: بدنه اجتماعی شهرداری غیرسیاسی است

خبر پارسی – شهردار شیراز در نشست با دانشجویان و تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز، بدنه اجتماعی شهرداری را غیرسیاسی دانست و عنوان کرد: شهرداری یک مجموعه خدمات رسان است و سیاست در آن جایگاهی ندارد.
حیدر اسکندرپور که به دعوت کانون ها و تشکل های فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز در جمع آنها افطار کرد، نقش و کارکرد شهرداری ها را غیر سیاسی توصیف کرد و عنوان داشت: گستردگی حوزه مدیریت شهر و مسایل شهروندان اجازه و فرصت نگاه و برخورد سیاسی را به مدیران شهرداری نمی دهد؛ چرا که شهر جدا از جناح بندی های سیاسی و متعلق به همه اقشار مردم است. تجربه نشان داده هر وقت مدیران در ارتباط با مردم به مشکل برخورده اند، ناشی از سیاستگذاری نادرست و عدم فهم مشترک با مردم بوده است.
او در این نشست تعامل دانشگاه و دانشجویان را با مدیریت شهری زمینه ساز توسعه هدفمند شهر دانست و خطاب به آنها گفت: دانشگاه نه تنها محیطی برای تولید علم بلکه محل تولید و توسعه فرهنگ نیز هست. رسیدن به آرمانشهری مطلوب نیازمند به کارگیری توان، اندیشه، تخصص و خلاقیت جریان جوان دانشجویی است که در این راستا شهرداری شیراز آمادگی کمک به جریان جوان دانشجویی را برای رشد فرهنگ و توسعه همه جانبه شهر دارد.
شهردار شیراز با بیان این مطلب که دانشجویان نیز جزیی از شهروندان هستند، حضور موثر آن ها را در محلات سبب رشد و ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی دانست و گفت: جریان دانشجویی بازوی قدرتمندی برای کاهش معضلات فرهنگی اجتماعی شهر است. در شرایطی که دستگاه های اجرایی در حوزه آگاهی بخشی و ارتباط با شهروندان مشکل دارند، اگر کانون های فرهنگی دانشجویان با برنامه ریزی و هدف گذاری به یاری شهر بیایند، می توان امیدوار بود که معضلات فرهنگی و اجتماعی موجود در شهر و حاشیه آن به حداقل برسد.
اسکندرپور برنامه ریزی مدیریت جدید شهری را در زمینه ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی شهر، کاهش معضلات اجتماعی و تقویت محلات دانست و گفت: دانشجویان می توانند با مشارکت در برنامه های فرهنگی شهرداری مردم را از ناامیدی و افسردگی دور و امید و نشاط را به جامعه تزریق کنند. ما معتقدیم جایی که می شود امید را ترویج کرد همان حوزه فرهنگی اجتماعی است. مهندس اسکندرپور حس خوب زندگی در میان مردم را از مهمترین انگیزه های خود برای قبولی سمت شهرداری شیراز عنوان کرد و گفت: با کمک دانشجویان باید به ریشه ها برگردیم؛ چون می دانیم ملتی که هویت و تاریخ نداشته باشد به سادگی از بین می رود. جامعه این روزها به سرعت از باورهای ملی و مذهبی خود فاصله می گیرد و به نظر می رسد حضور جدی دانشجویان و ایستادگی آنها به پای اعتقادات فرهنگی و ملی مان، می تواند مانعی برای این اتفاق تلخ باشد.
شهردار شیراز فاصله گرفتن نخبگان از مردم را یک ضعف تلقی کرد و گفت: دانشجویان نباید این اشتباه را مرتکب شوند بلکه با حضور در متن مردم دردها و آرزوهای آنها را همراهی کنند. ما در شهرداری شیراز و در دوره جدید مدیریت شهری این رویه را در پیش گرفته ایم و بسیار امیدواریم که جریان اندیشه ورز دانشجویی با مشارکت در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری، شکوفایی پویایی و بستر سازی برای توسعه پایدار شهر را دنبال کند.
اسکندرپور در نشست با دانشجویان و تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز خطاب به آنها گفت: مشارکت در تمام برنامه های شهرداری این مزیت را نیز به دنبال دارد تا جامعه دانشجویی در کنار آرمان گرایی های خود، با چگونگی کار اجرایی در کلانشهری همچون شیراز و باید و نبایدهای آن بیشتر آشنا شوند. اگرچه در فضای مجازی و برخی تجمعات گروه های دانشجویی می توان خوب حرف زد اما فضای واقعی کار متفاوت از فضای احساسی تجمعاتی از این دست است. در کار اجرایی با منطق اقتصاد روبه رو هستید و منطق اقتصاد گاهی با آرمان گرایی دانشجوی هم خوانی ندارد، دانشجویان هرچقدر به اجرا نزدیکتر می شوند محافظه کارتر می شوند و دلیل آن هم سخت بودن حوزه اجرا و واقعیت زندگی است.
نمایندگان کانون ها و تشکل های مختلف دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این نشست به بررسی راهکارهایی برای کمک دانشجویان در حوزه های مختلف فکری، اندیشه ای، فرهنگی و هنری به شهرداری شیراز پرداختند و برای رشد و ارتقاء فرهنگی شهروندان به شهرداری شیراز اعلام آمادگی کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.