سینا بنی زمانی: برنامه های نوروزی مهمترین دستاورد شهرداری شیراز بوده است

خبرپارسی – عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از میان دستاوردهای چند ماهه اخیر شهرداری، آنچه که بیشتر از همه مورد توجه شهروندان قرار گرفته برنامه های نوروزی بود .

 شاهد شکل‌گیری تحولاتی در روند مدیریتی در شهرداری این کلانشهر هستیم تحول در مدیریت شهری را یک ضروت و نه یک انتخاب دانست.

سینا بنی زمان امروز دوشنبه ۲۰ فروردین در نطق پیش از دستور جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه از میان دستاوردهایی که در چند ماهه‌ی اخیر در شهرداری شیراز حاصل شده، آنچه بیش از همه مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، برنامه‌های نوروزی شهرداری بود، افزود: حقیقتا برنامه های نوروزی از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار بود و بهترین نوروز شیراز را رقم زد.

عضو شورای شیراز گفت: از نقطه‌نظر راهبردی، این توفیق از آن رو واجد اهمیت بود که اولاً، جریان زندگی شهری که به سمت حرایم شهر در شمال‌غرب در حرکت بود را به مرکز تاریخی و فرهنگی شهر بازگرداند؛ ثانیاً، فرهنگ‌ها و سنت‌های شیراز را تقویت کرد؛ و ثالثاً، سرگرمی‌های گروهی درون محیط‌های اختصاصی را به رویدادهای جمعی و همگانی ارتقا داد که خود از عوامل مهم ایجاد همبستگی اجتماعی است.

بنی‌زمانی همچنین توجه ویژه‌ی شهردار شیراز به حوزه‌های درآمد و تخصیص را باعث پرداخت پیش از موعد حقوق و عیدی پرسنل این مجموعه و سر و سامان دادن به مطالبات پیمانکاران دانست و گفت: شهردار محترم موفق شد بخش مهمی از مطالبات شهرداری از دولت مربوط به سال ۹۶ را وصول کند.

او اعتقاد دارد که اعتماد شهردار شیراز به جوانان از دست‌آوردهای او در حوزه‌ی مدیریت شهری است و سرعت بخشیدن به این روند، کاهش شکاف بین نسلی را به‌دنبال دارد.

وی گفت: وقتی اهداف و راهبردهای مد نظر سیاست‌گذاران یک سازمان، اصولی و علمی باشند، دغدغه‌ی مدیران ارشد، افزایش سرعت دستیابی به اهداف از طرقی نظیر ارتقا میزان کارآمدی است که در صورت تحقق، می‌توان آن را «رشد» تعبیر کرد. به عنوان مثال، اگر راهبرد تأمین مالی شهرداری، استقراض باشد، تلاش در جهت بالابردن سقف اعتباری و اخذ تسهیلات بیشتر بانکی، رشد محسوب می‌شود.

این عضو شورای شیراز ادامه داد: در مقابل، وقتی اهداف و راهبردهای مد نظر سیاست‌گذاران نادرست باشد، رشد آن‌ها راهگشا نخواهد بود. چاره‌ی این وضعیت، ایجاد «تحول» است؛ همان نکته‌ای که دکتر انصاری لاری طی نخستین نطق خود در کیش بیان داشتند. در مثال تأمین مالی، تحول آن است که محوریت تأمین مالی شهرداری از روش استقراض، به روش‌هایی نظیر استفاده از ابزار بازار سرمایه و جذب سرمایه‌ی بخش خصوصی متحول شود.

بنی‌زمانی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در شهرداری شیراز، دلایل این ضرورت را برشمرد و گفت: علی‌رغم گذشت سالیان طولانی و تغییر مقتضیات زمان، تغییر مبنایی در سیاست‌‌گذاری‌های شورا و شهرداری اتفاق نیفتاده است. به عنوان نمونه، طی دهه‌های گذشته حوزه‌ی خدمات و عملکرد شهرداری بسیار گسترده شده است. از جمله می‌توان به گسترش خدمات شهری نظیر پارک‌ها و افزایش تعداد پروژه‌های عمرانی و متعاقب آن‌ها، جهش در تعداد پرسنل شهرداری اشاره کرد. این امور باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های جاری و عمرانی شهرداری شده‌اند، اما در کمال تعجب، هیچ برنامه‌ریزی یا اقدام قابل توجهی برای افزایش درآمد شهرداری صورت نگرفته، تا آنجا که درآمد واقعی بین سال‌های ۹۱ تا ۹۵ بدون رشد بوده است!

او، تغییر نکردن سیاست‌ها علی‌رغم تغییر مقتضیات در دهه‌های گذشته را موجب انباشت مسایل و مشکلات دانست و گفت: رشد نداشتن درآمد، افزایش چشمگیر بدهی، قطع ارتباط با سرمایه‌گذاران، وفور تغییر کاربری و فروش تراکم، ایجاد نشدن پروژه‌ی شهری جاذب گردشگر، اجرایی نشدن رویدادهای گردشگری یا فرهنگی در طراز بین‌المللی، عدم وجود ارتباط بین‌المللی مؤثر، ریخت و پاش در هزینه‌های عمرانی تا چند ده‌ درصد مبلغ کارشناسی پروژه‌ها، عدم وجود شفافیت به عنوان راهکار اصلی مبارزه با فساد، عدم توجه به منابع انسانی و افزایش کیفیت آن از طرقی نظیر نخبه‌گزینی و آموزش، عدم اجرای نظام حمل و نقل عمومی به نحو کارآمد، فراگیر و با هزینه‌ی کمتر نسبت به حمل و نقل خصوصی، توقف اجرای پروژه‌ی جمع‌سپاری خدمات شهرداری، تفاوت فاحش هزینه‌ی خدمات شهرداری با بهای آن، از این موارد است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز اعتقاد دارد که ادامه‌ی این مسیر، حتی با ایجاد رشد، نه تنها به حل مشکلات کمک نخواهد کرد، بلکه بر انبوه آن خواهد افزود، لذا راه برون‌رفت از چنین وضعیتی، صرفاً ایجاد تحول به معنای تغییر جهت «تصمیم»‌ها است.

بنی‌زمانی معتقد است که عمده الگوهایی که در علم مدیریت برای ایجاد تحول سازمانی مطرح شده، معطوف به تحول در «ساختار سازمانی» و روابط بین اجزای این ساختار است و به مفاهیمی چون «چابک‌سازی» و «کارآمدی در عملکرد» می‌پردازند. چنانکه پیداست این الگوها ناظر به مرحله‌ی «پساتصمیم‌گیری» هستند، در حالی که بنا بر توضیحاتی که تا اینجا ارایه دادم، مسئله‌ی شهرداری در مرحله‌ی «تصمیم‌گیری» است. به عنوان مثال، اینکه تأمین مالی شهرداری بر محور استقراض باشد، در مرحله‌ی تصمیم‌گیری واجد اشکال بوده، اما در مرحله‌ی اجرا توانسته عملکرد نسبتاً موفقی داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: برای دستیابی به الگوی تحول در شهرداری، استناد به تحلیل دکتر محمد فاضلی در بهمن‌ماه سال گذشته می‌تواند راهگشا باشد. آنچه امروز شورا و شهردار باید بدان بپردازند، نه «رشد»، که «تحول» است و این تحول بیش از حوزه‌‌ی «سازمانی و عملکردی»، در حوزه‌ی «تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری» واجد اهمیت است. واجب است امروز شورا و شهردار محترم وقت خود را بیش از هر امر دیگری، برای اتخاذ «تصمیم‌ها و انتخاب‌های سخت» صرف کنند، تصمیم‌هایی که مسایل انباشت‌شده را هدف بگیرند و حل کنند.

بنی‌زمانی تصریح کرد: در وضعیت کنونی، ایجاد تحول نه یک انتخاب، که یک ضرورت است. این تحول از مجرای اتخاذ تصمیم‌های سخت و مهم اجرایی می‌شود.

این عضو شورای شیراز تاکید دارد که علی‌رغم دست‌آوردهای قابل قدردانی هفت‌ماه گذشته، کماکان در میان کنش‌های شورا و شهرداری شیراز، جای بسیاری از تصمیمات و انتخاب‌های مهم خالی است؛ از جمله، موارد شکلی مانند انجام انتصابات باقی‌مانده که بسیار بیشتر از حد معمول به درازا کشیده، و موارد ماهوی مانند شفافیت و تعریف پروژه‌ها و رویدادهای در طراز بین‌المللی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.