/بررسی کارنامه کاری گزینه های پیشنهادی استانداری فارس/سید محمد احمدی؛ اصلاح طلبی دیپلمات

خبر پارسی: سیدمحمد احمدی که فرزند آیت الله سید جلال الدین احمدی است دوره ابتدایی و مقدمات علوم دینی را در فال می گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به شیراز می رود. او که از مبارزین سیاسی قبل از انقلاب است،پس از انقلاب با حکم آیت الله مهدوی کنی به سمت بخشداری قیرو کارزین منصوب می شود و در زمان دانشجویی سمت‌هایی چون بخشداری میمند و فرمانداری فیروزآباد و لارستان را همزمان با تحصیل به عنوان مدیری موفق در حوزه امنیت و توسعه روستایی تجربه می کند و از دهه ۷۰ به وزارت خارجه می رود تا با توجه به آشنایی که به کشورهای حوزه خلیج فارس داشت، در سمت‌هایی چون سرکنسول، دبیر اول و کاردار سفارت ایران در بحرین و امارات متحده عربی به کار مشغول شود.
وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در جامعه شناسی از دانشگاه شیراز اخذ کرده و در مقطع دکترا  در رشته حقوق بین الملل در دانشگاه آمریکایی کویت تحصیل کرده است. به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط کامل دارد.
احمدی همچنین کاردار سفارت ایران در بحرین، کنسول ایران در دبی، استاندار ایلام، محقق مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در زمان معاونت اموربین الملل دکتر “جواد ظریف” در همین دانشگاه بوده است و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج با درجه دانشیاری است.
در سوابق گزینه جدی استانداری فارس، فرمانداری مرودشت، شیراز و آباده نیز وجود دارد.
اما احمدی در سال ۸۲ و در زمان استانداری دکتر انصاری لاری،بار دیگر از وزارت خارجه به وزارت کشور و استانداری فارس فراخوانده شد، تا تجارب خود را در حوزه امنیت و توسعه اجتماعی در این استان به کار گیرد. وی جانشین فرج الله خبیر در معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس شد و مدتی بعد یعنی مهر سال ۸۳ به سمت استاندار ایلام منصوب شد. احمدی اگرچه مدت ۱۳ ماه استاندار ایلام بود اما اولین استانداری بود که در سال ۸۴ مغضوب احمدی نژاد واقع شد و در اولین سفر استانی که دولت نهم به ایلام انجام داد، توسط شخص رییس جمهور از کار بر کنار و فردی به نام “علی محمد ازاد” از اعضای ستاد انتخاباتی احمدی نژاددر پاوین فرودگاه جانشین وی شد. این برکناری در حالی صورت گرفت که جمعی از نمایندگان استان ایلام و حتی امام جمعه وقت ایلام خواستار ابقای سیدمحمد احمدی بودند.
آشنایانش معتقدند سیدمحمد احمدی مدیر عملیاتی توسعه گرایی است که تفکرات لیبرالی توام با دیپلماسی و گفت‌وگو در وجودش موج می زند.
به گزارش خبر پارسی احمدی در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی کاندیدای مجلس می شود اما در رقابت با “حجت الاسلام علوی”،وزیر فعلی اطلاعات از او رای کمتری می آورد و از رفتن به مجلس باز می ماند.احمدی در مجلس “ششم” این بار از منطقه “کنگان و دیر و جم” کاندیدا می شود تا در رقابت با “عبدالله حاجیانی” باز هم قافیه را به یک کاندیدای راست واگذارد.
دکتر احمدی از “شریعتی خوان های” حرفه ای قبل و حتی بعد از انقلاب است که راه و خط امام را برای مشی سیاسی خود برگزید.
او تالیفاتی چند نیز در حوزه روابط بین الملل با تاکید بر منطقه خلیج فارس دارد.
سعید نظری خبرنگار سابق ایسنا که در دهه ۸۰ از نزدیک ناظر بر فعالیت‌های سیدمحمد احمدی در حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس بوده، به خبر پارسی گفت: دکتر احمدی در طول خدمت خود در استان فارس معمولا تا پاسی از شب در طبقه ششم استانداری در دفتر کارش کار می‌کرد و با حتی بعضی از شب‌ها را در همان دفتر تا صبح سپری می‌کرد.
وی با بیان اینکه احمدی اهل گفت‌وگو و تبادل اندیشه است، اظهار داشت: معمولا صبح‌های سه شنبه در دبیرستان‌های شهر حضور می‌یافت و از نزدیک با دانش‌آموزان و معلمان در حوزه مختلف تبادل اندیشه می‌کرد.
به گفته خبرنگار سابق ایسنا، دکتر احمدی از تشکل‌های دانشجویی به عنوان گروه‌های فکری در حوزه‌های اجتماعی وسیاسی بهره می‌گرفت و برای خود از بین فعالان دانشجویی، مشاورانی انتخاب کرده بود.
این روزنامه نگار اذعان کرد: پاک سازی مناطق جنوب شرق استان شامل کوه‌های لارستان تا جهرم از لوث اشرار و افراد فراری از زندان، از جمله اقدامات موفق دکتر احمدی به حساب می‌رود که در عملیات گسترده ارتش و ناجا حداقل ۲۰ زندانی فراری محکوم به اعدام ، دستگیر و یا کشته شدند.
به گفته نظری، طرح بزرگ پاکسازی مناطق احمدی شمالی و حاشیه محور غرب شیراز در جاده بوشهر از وجود شیره کش خانه‌ها و فروشندگان خرده پای مواد مخدر و الکل از دیگر اقداماتی بود که در طرح توسعه امنیت اجتماعی دکتر احمدی در فارس اجرا شد.
وی از احمدی به عنوان یک دیپلمات کهنه کار یاد کرد و گفت: از جمله نقاط قوت دکتر احمدی، اعتماد همه گروه‌های سیاسی به عملکرد وی بود. ضمن اینکه احمدی اصلاح طلبی تمام عیار به شمار می‌آمد و بسیاری از اقدامات تندروانه در حوزه سیاسی و اجتماعی را بر نمی‌تافت اما در عین حال به نظر مخالفان احترام می‌گذاشت و تلاش می‌کرد با گفت‌وگو و مفاهمه بسیاری از چالش‌های سیاسی استان را حل کند.
وی ادامه داد: ارتباط خوب با رسانه‌ها و توجه به موضوع نقد مدیران در رسانه از جمله اعتقادات دکتر احمدی بود که اهالی رسانه شاهد آن در رفتار معاون پیشین سیاسی و امنیتی استانداری فارس در دوران اصلاحات بودند.
به اعتقاد خبرنگار سابق ایسنا، دکتر احمدی در استان ایلام یه عنوان استانی مرزی و با تنوع قومیت‌های مذهبی نیز توانسته بود در قامت یک استاندار موفق ظاهر شود و نظر همه گروه‌های سیاسی را به خود جلب کند؛ هر چند که در سال ۸۴ و پس پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از تندروهای اصولگرای منطقه با وی سر مخالفت گذاشت.

12 دیدگاه برای “/بررسی کارنامه کاری گزینه های پیشنهادی استانداری فارس/سید محمد احمدی؛ اصلاح طلبی دیپلمات

  1. سلام
    ثمره یک عمر تجربه گرانبها ب این مردبه فارس مب رسد
    قدرش رابدانیم همین رزومه کآری ایشان را  بخوانید

  2. بدرستی هم از نظر لیاقت و تجربه شایسته این سمت میباشد.خطه فارس مدیون زحمات  وتلاش این مرد بزگ است

  3. سیدمحمداحمدی  اصلاح‌طلب شعاری نیست یک اصلاح طلب ااجرایی  فعال وعملیاتی ونظریه پردا ز قوی سخند ان فقیه وحقوقدان سرامد ودیپلمات آگاه است بنده ددانشجوی این بزرگوا رم وپایان نامه ام با یشان بوده وکارشناسی حرف میز نم

  4. سلا م با عرض پوزش لطفا رزمه ایشان را به این شرح اصلاح نمائئید وی دوران راهنمایی و دبیرستان را در میمند و در نزد عموی خود سید جواد مناقب گذرانید
    لازم به ذکر است که پدر بزرگ  بزرگوار ایشان مرحوم حاج سید احمد مجتهد از علمای بزرگ فارس در میمند میزیسته و مر قد ایشان در کنار مرقد امامزاده واجب التعظیم اسماعیل ابن جعفر صادق در مرکز شهر میمند قرار دارد که مورد احترام  بی پایان مردم این شهر است

  5. همه بریده اند اما ما دوخته ایم چشم هایمان را به امید و تدبیر شما برای استاندار محترم آرزوی موفقیت در سایه اعتدال را داریم

  6. من از شاگردان دانشگاهی ایشان هستم مردی با سواد وفوق العاده در دانشگاه کرج هست
    وهمه به درایتشان ایمان دارند

  7. امیدوارم که دکتر احمدی عزیز رنجی که مردم در هشت سال گذشته کشیده اند و پیام مقدس 24 خرداد را خوب یادشان باشد و با انتخاب مدیران لایقی که هشت سال در انزوا گذرانده اند به عمران و ابادانی استان عزیزمان کمک کند

  8. بنظر می رسد باید به کارنامه ی کاری آقای احمدی برخورد نسنجیده با آقای کرمی معاون فرماندار مهر در دوران معاونت سیاسی فارس اضافه کرد تا هم یادآور درخشش آقای کرمی باشد وهم تذکر به ایشان تا اینگونه کارها تکرار نشود هرچند آن کار برای ایشان یعنی دکتر احمدی گران تمام شد ولی کرمی را جاودانه کرد او رفته وکرسی استادی دانشگاه های لارستان را گرفته وفرهنگی فرهیخته ای شده

  9. بنام خدا و ضمن آرزوی توفیق برای استاندار فهیم و دلسوز جناب آقای احمدی
    استان فارس چند سالی است که با کمال تاسف وضعیت بسیار عقب افتاده ای نسبت به دیگر استانهای کشورمان دارد.
    امیدواریم با درایت ایشان فارس به سالهای باشکوه خود بازگردد.

  10. دکتر احمدی تا راهنمایی در میمند تحصیل کردند ،نه فال از میمند هم به شیراز رفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.