افتتاح رسمی لابی و سالن سینما فرهنگ در شیراز +گزارش تصویری/سال ۱۳۹۷ سینما در شیراز یکصد ساله می شود

خیر پارسی -مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ی ملی فارس در آیین گشایش رسمی لابی و سالن سینما فرهنگ شیراز گفت:سینما فرهنگ اولین سینمای پس از انقلاب در این شهر است .

_MG_8961

کورش کمالی سروستانی ضمن قدردانی از حضور هنرمندان ، نویسندگان ، مدیران و نمایندگان منتخب مردم ، گفت : با ارایه طرح تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با موافقت جناب آقای دکتر صالحی امیری ریاست محترم مرکز اسناد و کتابخانه ی ملی ایران و جناب آقای مهندس افشانی استاندار فارس این طرح به تحقق خود نزدیک شده است .

همچنین سالن اجتماعات این مرکز با همکاری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه سینما شهر ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و موسسه فرهنگی هنری شهرآفتاب به سینما فرهنگ تبدیل شد .که با امکانات مدرن و تجهیز سیستم تصویرHD و صدای دالبی به نمایش فیلم های فاخر و هنری می پردازد و می کوشد که سرانه ی استفاده از کالاهای فرهنگی در شیراز را به سهم خود افزایش دهد .

وی ضمن اعلام سامان دهی فیلمخانه ای با سه هزار فیلم در مرکز گفت : به روایت مورخان تاریخ سینما از جمله مسعود مهران ، شیراز از نخستین شهر های ایران است که پس از تهران و در سال ۱۲۹۷ صاحب سینمایی به نام ” تماشاخانه ” در محله ی گودعربان می شود و با توجه به این روایت می توان در سال ۱۳۹۷ صد سالگی سینما در شیراز را به جشن نشست . کمالی ضمن تحلیل تاریخ سینما در شیراز گفت : آخرین سینما در شیراز سینما آریاناست که در سال ۱۳۴۸ توسط شاهرخ گلستان در خیابان کریمخان زند افتتاح می شود . و از آن پس تا کنون ، یعنی نزدیک به پنجاه سال هیچ سینمایی در شیراز ساخته نشده و سینما فرهنگ اولین سینمای پس از انقلاب در این شهر است .

 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ی ملی فارس افزود :در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تعدادسینماهای شیراز ۱۳ باب بوده است که اکنون به ۶ باب تقلیل یافته است و برای جشن بایسته ی صد سالگی سینما باید با همکاری و مساعدت شهرداری شیراز ، شورای اسلامی شیراز ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همت بخش خصوصی حداقل سه پردیس سینمایی در نقاط مختلف شهر ساخته شود .

وی همچنین گفت: شهر شیراز برای توسعه ی فرهنگی نیازمند فضاهای فرهنگی مناسب است و سینما در این سپهر جایگاه وبژه ای دارد  چرا که هنر سینما ترکیبی خلاق از ادبیات ، معماری ،هنرهای تجسمی ، تئاتر و موسیقی است .

کمالی سروستانی در پایان با بیان اینکه سینما  هنر عصر مدرن است که بر صنعت بر تکیه دارد گفت: اگر چه سینما زاده ی همه ی هنرهاست ، اما در برخی از آثار برتر خود مؤثرتر از آن هاست . سینما رسانه است ، خرد است ، هنر است ، صنعت است و فرهنگ ساز و برای دمیدن روح هنر به کالبد شهر شیراز پردیس های سینمایی باید در پارادایس شیراز رخ بنماید.

محسن خباز مدیر موسسه فرهنگی هنری شهرآفتاب نیز ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار رسمی سینما فرهنگ که با راه اندازی لابی سینما همراه بود از تلاش های مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و از کوشش های  کورش کمالی سروستانی که سالهاست فرهنگ شهر شیراز را با تاثیر گزاری های دراز مدت همچنان در عرصه های مختلف اندیشگانی در تراز قابل توجهی قرار داده قدردانی کرد و همکاری های مستمر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بویژه اداره سمعی بصری را از نقاط قابل اتکای سینما فرهنگ دانست .

_MG_8763

وی همچنین به برنامه های آتی سینما فرهنگ که توسط علی آذری به سامان خواهد رسید اشاره کرد که تلاش خواهد شد سینمای فرهنگی و هنری مورد توجه ویژه ای از سوی سینما فرهنگ قرار گیرد .

خباز ابراز امیدواری کرد: با همکاری مسوولان و تاثیر گذاران استان در حوزه های مختلف سیاست گزاری و اجرایی ، نهضتی برای ارتقای سطح کمی و کیفی زیر ساخت های فرهنگی هنری به ویژه در بخش هایی همچون تئاتر ، سینما و موسیقی شکل گیرد که منتج به فقرزدایی این حوزه ها شود و شرایط رشد و تعالی محتوای آفرینش های هنری را محیا نماید . در بخش دیگر علی سرتیپی مدیر عامل شرکت پخش فیلم ایران و از تهیه کنندگان برجسته ی سینمای ایران ضمن خوشحالی از حضور در مراسم آغاز به کار رسمی سینما فرهنگ اعلام داشت :شیرازی ها همواره از سینما دوست ترین شهرهای ایران هستند ولی به دلیل افت کیفی سالن های سینما و عدم ارتقای آنها متاسفانه چند سالی است که روزهای خوبی برای استقبال از سینما در شیراز را ندیده ایم که امیدواریم با اضافه شدن صندلی های سینما فرهنگ به سینماهای شیراز و همینطور گشایش سالن های دیگری در آینده شاهد رشد استقبال شیرازی ها از سینما باشیم .

غلامرضا موسوی نیز از تهیه کنندگان نام آشنای سینمای کشور و عضو شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران ، بافت فرهنگی شیراز را از دیرباز قابل ستایش دانست و با بیان اینکه کیفی سازی سینماها به رشد این هنر متعالی تاثیر مستقیم دارد، افزود : سینما می تواند نقش بسیار موثری در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد و همین یک نقش کافی است تا مسوولان توجه بیشتری به سینما معطوف نمایند .

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از غلامرضا موسوی و علی سرتیپی از امیر عباس کاشف که طراحی و اجرای لابی این سینما را برعهده داشت قدردانی شد چرا که از سوی وی تلاش شد به جهت تشخص معماری ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نگاه معمارانه به طراحی این مچموعه ضمن برخوردار بودن از وجه هنری و فرهنگی موجب ارتقای سطح سلیقه ی دیداری مخاطبان گردد .

همچنین ضمن رونمایی از نشان بصری سینما فرهنگ ، که توسط کانون تبلیغات اسپرک با طراحی فرشاد عارف فر انجام شده بود از افشین اجابت مدیر هنری این مچموعه نیز تقدیر شد.

_MG_9065

_MG_8791

_MG_8775

_MG_8784

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.