ساحلی شدن فارس یا تکمیل پازل لارستان بزرگ/ساحلی که برای فارس خشکیده است و راه به دریا ندارد

خبر پارسی – ساحلی شدن استان فارس موضوعی است که در چند سال اخیر رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. انگار ما عادت داریم گاهی اوقات ورق های خاک خورده را در دولت و مجلس و برخی نهاد های دیگر بیرون بکشیم و گرد گیری کنیم و دوباره بر سر جایش بازگردانیم. آنجا که قرار است فارس به خلیج خود وصل شود همان بخش هایی از قسمتی جداشده از فارس در کنار خلیج فارس که تا سال ۱۳۴۲ جزئی از این استان بود.

برخی سیاست مداران و صاحبنظران معتقدند ساحلی شدن این استان ،دارای دلائل قوی و محکمی است که باعث شده تا این موضوع به یک موضوع ملی تبدیل و نه تنها در این دولت بلکه در همه دولتهای بعد از انقلاب مطرح بوده است و ورود نهادهای تصمیم گیر کلان امنیتی در سطح ملی در کنار هیئت دولت نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد.

دلایل امنیتی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از عمده ترین موضوعاتی است که اهمیت ساحلی شدن فارس را به نمایش می گذارد. وابستگی سیاسی گذشته به استان فارس ،سفرهای اقتصادی و گردشگری به فارس ، همراستا شدن سفرهای اداری مردم سواحل جنوب با سفرهای گردشگری و اقتصادی آنان ،شکل گیری بنادر صادراتی و وارداتی با ظرفیت بالای تخلیه و بارگیری در سواحل جنوب فارس ، شکل گیری کریدور جنوبی- شمالی از جنوب تا مرکز و شمال استان فارس ،امکان توسعه صنایع انرژی بر، آب بر و وابسته به حمل و نقل در جنوب استان فارس ، توسعه ظرفیت های اداری، اقتصادی، اجتماعی و دانشگاهی شیراز و استان فارس ، امکان تاسیس منطقه آزاد تجاری – صنعتی فارس در ساحل جنوب فارس ، کاهش فشار بر منابع آبی در بخشهای میانی و شمالی فارس ، تقویت امنیت مرزهای دفاعی جنوب کشور حدفاصل بوشهر تا بندرعباس ، برخورد با شیطنت نامگذاری جعلی برای خلیج فارس، تقویت جایگاه استان های جنوبی کشور در تصمیم گیری های ملی ، تقویت فعالیتهای گردشگری در ساحل جنوبی فارس تقویت جایگاه دفاعی دریائی کشور، بهره گیری بیشتر کشور از امکانات اقتصادی، امنیتی و سیاسی دریاهای آزاد، تبدیل سواحل جنوب فارس به یک کانون توسعه ملی ، کمک به توسعه بخش های شرقی هرمزگان و توسعه سرمایه گذاری خارجی در کشور از جمله دلایل غیر قابل انکار لزوم اجرای این مصوبه دولت است.

به گفته برخی منابع آگاه ساحل مورد نظر تنها ۶ کیلومتر از عرض یک هزار و ۲۰۰ کیلومتری ساحل استان هرمزگان را شامل می‌شود. آخرین روزهای د‌‌‌‌ولت د‌‌‌‌هم بود‌‌‌‌ که بعد‌‌‌‌ از یک سال تلاش برخی از نمایند‌‌‌‌گان استان فارس، مصوبه الحاق بخشی از استان هرمزگان به فارس به تصویب رسید. با آمدن دولت یازدهم، جهت بازبینی مجدد، ابلاغ و اجرای این مصوبه مانند تمام مصوبات دولت پیشین متوقف شد اما سرانجام مسئولان رده بالای استان فارس موفق شدند تا رضایت اسحاق جهانگیری، معاونت رییس‌جمهوری را برای اجرای این مصوبه جلب کنند. جهانگیری در جلسات مکرر با مسئولان فارس، رضایت خود را به شرط اعلام نظر موافق عبدالرضا رحمانی‌فضلی اعلام کرد و وزیر کشور در نامه‌ای ابلاغ مصوبه الحاق بخشی از استان هرمزگان به استان فارس که در دولت دهم تصویب شده بود را بلامانع خواند تا استان فارس یک‌بار دیگر خود را در شرف رسیدن به دریا ببیند.

نامه وزیر کشور که نشان از عدم مخالفت با الحاق پنج روستای شهر کوشکنار شهرستان پارسیان به استان فارس بود موجب شد تا نمایندگان هرمزگانی روزهای پرکاری را برای توقف و لغو این مصوبه پشت سر بگذارند چراکه مردم هرمزگان نسبت به رفتارهای غیرکارشناسی و زیاده خواهی عده‌ای که به زعم ایشان تنها منافع شخصی و سیاسی خود را دنبال می‌کنند، گلایه و اعتراض دارند.

06-koshkenar

 دیدار با معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، معاون سیاسی وزیر کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، نائب رئیس مجلس و… گوشه‌ای از فعالیت‌های این روزهای نمایندگان هرمزگانی است؛ دیدارهایی که همچنان ادامه دارد و به موازات آن، رایزنی با نمایندگان در مجلس برای جمع آوری امضا جهت توقف و لغو این مصوبه هم پیگیری می‌شود.

 نتیجه این‌ رایزنی ها چند روز پیش به نامه‌ای با امضای ۱۸۶ نماینده مجلس رسید که در آن از رئیس جمهور درخواست شده در راستای توقف و لغو کامل مصوبه انتزاع پنج روستا از پارسیان و الحاق آن به فارس اقدام کند.

محمد آشوری تازیانی، نماینده مردم بندرعباس در  مجلس شورای اسلامی در این باره به مهر گفت: این اقدام و این میزان از همکاری و همدلی نمایندگان، نشانه روشنی از غیرکارشناسی بودن این طرح که در دولت دهم تصویب شده، است و از دولت محترم و شخص رئیس جمهور انتظار داریم که با لغو این مصوبه، روحیه امید و نشاط را به مردم استان بار دیگر هدیه کند.

وی افزود: نظر جمعی نمایندگان ملت بر این است که این طرح بخشی از مجموعه تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی دولت دهم در روزهای پایانی آن است که نه تنها نگرانی مردم را در پی داشته بلکه باعث بروز تنش‌هایی نیز در این مناطق شده و اساسا چنین طرح‌هایی تامین‌کننده منافع ملی کشورمان نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این نامه که تاکنون به امضای بیش از ۱۸۰ نفر از نمایندگان ملت رسیده و شمار امضاهای آن رو به افزایش است، از رئیس جمهور خواسته‌ایم تا این مصوبه را لغو و زمینه‌های آرامش خاطر مردم این مناطق و سراسر استان هرمزگان را تامین کند.

در طرف دیگر این ماجرا، نمایندگان استان فارس مواضع دیگری دارند و بر این نظر هستند که فارس باید به حق گذشته خود بازگردد؛ جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در همین رابطه می‌گوید: براساس این مصوبه، یک عرض ۶ کیلومتری از ساحل جدا شده استان فارس در سال ۴۲ به این استان بازگردانده شده است.

وی ادامه داد: ساحلی شدن فارس، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که توسط رئیس شورا ابلاغ شده و براساس قانون مصوبات این شورا پس از تایید رهبری ابلاغ می‌شود.

قادری اضافه کرد: این مصوبه نتیجه سال‌ها کار کارشناسی دقیق دستگاه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی کشور بوده و با پیگیری مستمر این نهادها به سرانجام رسیده است.

اما خوب است بدانیم خلیج فارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج‌فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است. هم چنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است اما برخی از کشورهای عربی در دهه‌های اخیر آن را خلیج عربی یا به سادگی، خلیج می‌نامند.

خلیج فارس در واقع محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است. از نظر راهبردی در منطقه خاورمیانه، به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره‌است و بخشی از یک سیستم ارتباطی شامل اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند می‌باشد. به همین دلیل از دیرباز مورد توجه قدرت‌های جهانی و هم چنین بازرگانان و تجار دنیا بوده‌است. هم چنین این منطقه منبع مهم انرژی جهان می‌باشد. در مجموع خلیج فارس از نظر جغرافیای سیاسی، استراتژیک، انرژی و تاریخ و تمدن یک پهنه آبی مهم و حساس در دنیا محسوب می‌شود.

از منظر نظامی، وجود پایگاه‌های نظامی متعدد اعم از دریایی، هوایی و زمینی در منطقه خلیج فارس که عمدتا متعلق به کشورهای آمریکا و انگلستان هستند و هم چنین حضور ناوهای جنگی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در آب‌های خلیج فارس، اهمیت نظامی و راهبردی خلیج فارس را نمایان می‌سازد. جنگ نفت‌کش‌ها که در جریان جنگ ایران و عراق رخ داد یکی از عوامل حضور نظامی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در خلیج فارس شد. اهمیت نظامی-راهبردی خلیج فارس به طور ویژه در جریان جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس و جنگ عراق آشکار شد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس بر این اعقتاد است الحاق بحشی از پارسیان مقدمه و یکی از پازل های تشکیل استان لامرد است.

او در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده است : استدلال‌هایی که طی یکی دو سال اخیر در مورد جدایی مناطقی از هرمزگان و الحاق آن به فارس مطرح می‌شده، هیچ گاه منطقی و تامین کننده منافع ملی کشورمان نبوده است و تنها بهانه‌هایی برای پیش بردن اهداف و اغراض شخصی به شمار می‌رفته که بیان و بررسی آن در نزد بسیاری از مسئولان کشور،‌ آنها را مجاب به توقف این مصوبه کرد. حتی در دولت گذشته بعد از چندین مرحله بحث و تبادل نظر با مسئولان عالی دولت دهم، آنها نیز پذیرفتند که این مسئله غیرکارشناسی را از دستور کار دولت خارج کنند اما متاسفانه تحت تاثیر برخی از جوسازی‌ها، خلاف گویی‌ها و نقل قول‌های غیرواقعی از قول مردم و مسئولان استان هرمزگان، این مسئله در روزهای پایانی دولت دهم به تصویب هیئت دولت می‌رسد.

 به اعتقاد او اندک آشنایی با اصول تجارت دریایی نیز نشان می‌دهد که هم اکنون بخش قابل توجهی از ظرفیت بنادر شهید رجایی، بندرلنگه، بندرامام خمینی (ره)و بنادر استان های بوشهر و خوزستان بلااستفاده باقی مانده و اگر واقعا عده‌ای به دنبال سرمایه گذاری در سواحل هستند می‌توانند تلاش هایشان را بر بهره گیری از این ظرفیت‌ها متمرکز کنند نه اینکه با اظهارات نگران کننده، موجبات دلسردی مردم را فراهم آورند.

او عنوان می کند : بهانه تامین آب برای صنایع استان فارس نیز از جمله دیگر دلایل غیرمنطقی است. هم اکنون حجم وسیعی از آب خلیج فارس به استان کرمان منتقل و می شود و سرمایه گذاری وسیعی در این حوزه در جریان است. اگر چنین تفکری حاکم باشد باید استان یزد و کرمان هم مدعی بخش‌هایی از هرمزگان شوند؟! این سبک از استدلال سازی برای جداسازی بخش‌هایی از هرمزگان محکوم به شکست قطعی است. مگر مردم هرمزگان برای عبور مردم دیگر استان‌ها و رسیدن آنها به ساحل و برای سرمایه گذاری در جوار سواحل این استان از کسی گذرنامه و روادید طلب کرده‌اند که برخی این چنین به دنبال جدا کردن مناطقی از هرمزگان هستند. هر سرمایه گذاری می‌تواند با عزت و احترام هر چه تمام‌تر از همه ظرفیت‌های سواحل جنوب کشور برای سرمایه گذاری استفاده کند.

محمد آشوی مدعی است : برخلاف آنچه تلاش می‌شود طرح اتصال فارس به دریا به خواست همه نمایندگان استان فارس ربط دهند، این مسئله تنها با رویکرد منفعت طلبی و تنها مدنظر شما معدودی از نمایندگان این استان است و قاطبه نمایندگان فارس حتی در گفت‌وگو با نمایندگان هرمزگان مخالفت و نگرانی خودشان را از طرح مسائلی از این دست ابراز و اعلام داشته‌اند و اساسا به دنبال طرح این گونه مسائل که موجب نگرانی مردم بخش‌هایی از استان فارس نیز شده، نیستند.

به ظن این نماینده مجلس مسئله جدایی بخش‌هایی از هرمزگان یک مطالبه ملی نیست؛ بلکه مطالبه فردی عده‌ای برای تشکیل استانی در آینده به مرکزیت لامرد است و تلاش دارند تا برتری‌های منطقه‌ای خود را نسبت به دیگر شهرهای استان فارس با استفاده از طرح الحاق مناطقی از پارسیان به این شهرستان تقویت کنند که این مسئله در طولانی مدت حتی به اختلافات در شهرهای دیگر استان فارس می‌انجامد ولی عده‌ای برای تامین مقطعی منافع سیاسی خودشان چشم خود را به منافع ملی و کلان کشور بسته‌اند.

اما آشوری تازیانی در پایان تصریح می کند : نمی‌توان پذیرفت که عده‌ای به طور مداوم چشمداشتی به دیگر استان‌های کشور داشته باشند و بجای این که تلاش‌های خودشان را معطوف به رفع محرومیت‌های استان خودشان کنند، چشم طمع به منابع و ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان‌های همجوار داشته باشند.

اما برخی تندرو ها در منطقه جنوب فارس هم در پیام هایی که ذیل مطالبی برای موضوع ساحلی شدن فارس منتشر شده است نوشته اند : وقت آن شده تا در تقسیمات کشوری تجدید نظر شود استان پهناور فارس به اندازه کافی بزرگ است و اداره آن مشکل شده باید لارستان بزرگ هم احیا شود لار و لامرد و پارسیان و قسمتی از جنوب فارس پتانسیل لازم برای استان شدن را دارد در آینده نزدیک به امید خدا شاهد استان جدید لارستان خواهیم بود.

حالا سوال اینجاست : نماینده پیگیر مطلب ساحلی شدن فارس اهل جنوب استان ، استاندار اهل جنوب استان، پیگیران این مصوبه اهل جنوب استان اما چرا روی زمین مانده است؟

دکتر احمدی استاندار فارس بارها در سخنرانی های خود عنوان کرده است وجود هجده نماینده استان فارس در مجلس پتانسیل خوبی است که می تواند هر وزیری را پای کار بکشد و حتی اورا تا مرز استیضاح پیش ببرد.

اگر همه نماینده گان فارس بر ساحلی شدن این استان اتفاق نظر دارند پس چگونه است که هنوز این مصوبه روی زمین مانده است؟!!

در حالی که این مصوبه روی زمین مانده است تلاش برای بردن آب از سد هایی در مناطق مختلف فارس به مناطق خشک لامرد از سوی مدیریت استانی و برخی نمایندگان این مناطق در مجلس شورای اسلامی بی وقفه در حال انجام است .آیا نفوذ نمایندگان تنها برای معرفی مدیران است و یا واقعا اتفاق نظری در رابطه با ساحلی شدن فارس وجود ندارد؟!

با آنکه کلیت سخنان نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی قابل قبول نیست اما موضوع پازل استان لارستان بزرگ یا به گفته او لامرد و یا همان استان پارسیان که برخی نمایندگان در مجلس هفتم و هشتم به دنبال آن بودند کمی حساسیت برانگیز است. تجربه نشان داده است که افراد صاحب نفوذ آن منطقه با آنکه دعوای سیاسی با هم دارند اما دائم سر سفره یکدیگر خدا را شکر می کنند . پس می شود کمی سو ظن داشت به ساحلی شدن استان فارس.

موضوع اینجاست که سال ها برای توسعه منطقه پارسیان و مهر و …. از بودجه های استان فارس استفاده شده است و اکنون عده ای سودای جدایی از فارس را دارند . در حال بردن آب از سد های مناطق مرکزی و شمال غرب فارس به منطقه جنوب هستند و در فکر تکمیل امپراتوری لارستان.

جناب آقای استاندار ! قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟!

اگر به دنبال ساحلی شدن فارس هستید پس داستان جدایی از فارس چیست؟!

اگر نمایندگان فارس قدرت استیضاح و طرح سوال دارند پس چرا برای عدم اجرای مصوبه هیات دولت که گفته می شود رهبر معظم انقلاب نیز بر آن مهر تایید زده اند ، وزیر کشور را به مجلس نمی کشانند؟

۵۰ هزار هکتار از بهترین اراضی استان فارس را به کرمان دادند و نمایندگان فارس در مجلس دم نزدند. چرا ؟!

مگر شما ادعا نمی کنید که فارس می تواند با قدرت نمایندگانش در مجلش ، در کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد؟ پس چطور می شود که در دادن اراضی استان فارس شاهد سکوتیم و در گرفتن اراضی استان هم شاهد سکوت؟

 به هر حال جناب آقای استاندار و نمایندگان محترم، اگر فارس ساحلی شود و قرار باشد استان لارستان یا پارسیان و یا لامرد تشکیل شود که این ساحل برای فارس خشکیده است و اگر هم قرار بر این نباشد و همت به اجرای مصوبه هیات دولت نداشته باشید که باز هم این فارس را به دریا راهی نیست.

و سوال آخر در یک ساحل ۶ کیلومتری چگونه می توان هم بنادر تجاری داشت ، هم منطقه آزاد تجاری، هم گمرک، هم موضاع دفاعی و نظامی و بسیاری زیر سواخت ها؟!! هر چه فکر می کنیم دو دو تای این ماجرا آقایان چهار تا نمی شود!

2 دیدگاه برای “ساحلی شدن فارس یا تکمیل پازل لارستان بزرگ/ساحلی که برای فارس خشکیده است و راه به دریا ندارد

  1. به نظر می رسد نویسنده محترم مطلب در جریان جزئیات موضوع نیستند. مردم لارستان بزرگ و نمانیده آن به هیچ عنوان با اتصال فارس به دریا موافق نیستند و دقیقا این طرح را در راستانی تامین منافع لامردی ها می دانند ولاغیر. اتفاقا چند وقت پیش مقاله ای در این شهرستان درج شد که اگر قرار است بخشی از هرمزگان به فارس بچسبد، می تواند تصور کرد لارستان هم به هرمزگان بپیوندد. بنا به اشتراکات عدیده فرهنگی و زبانی

  2. این حق مردم لامرد هست.لارستان حسادت می کند.لارستان به ذشته اش فکر کند که چرا پیشرفتی نکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.