رییس شورای شهر شیراز: شهرداری تنها ۲۰ مصوبه شورا را اجرا نکرده است

خبرپارسی – رئیس شورای شهر شیراز گفت: از ۵۵٠ مصوبه شورای پنجم تاکنون نزدیک به ٣٠٠ مصوبه تکالیف حقوقی بر عهده شهرداری گذاشته که از منظر ما ۴٠ مصوبه آن به طور کامل اجرایی نشده و تنها ٢٠ مصوبه نیز اصلا اجرا نشده است .

سید عبدالزراق موسوی سه شنبه ١٢ اسفند در نشست خبری، برجسته‌تربن کار شورای پنجم این کلانشهر را راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها، سامانه PMIS و مصوبه شفافیت و تعارض منافع دانست و گفت: با اجرای قراردادهای تیپ بر روی سامانه PMIS از حضور دلالان و ضرر و زیان به شهروندان و شهرداری جلوگیری شده است.

او با اشاره به چرایی ایجاد هر سازمان، اهداف و اقدمات آن از منظرهای مختلف، گفت: نگاه های حداقلی و حداکثری محدود و نامحدود در ارزیابی عملکرد شوراها وجود دارد اما آنچه اصل مسلم است، این است که در نظام اداری اصل با حاکمیت قانون است و در چارچوب قانون وظایفی مشخص می‌شود که بر اساس آن می‌توان عملکردها را ارزیابی کرد.

موسوی با بیان اینکه شورای پنجم با این نگاه و رویکرد برنامه پنج ساله شیراز را تعریف و برای آن شاخص تعیین کرد، افزود: آنچه قبلا اصلا مطرح نبود موضوع ایجاد شاخص‌ها بود که در این دوره ٣۶٠ شاخص کمی در راستای حکمروایی شایسته تعریف شد.

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: در سال ٩۶، شورا و برنامه های آن را با ٧٠ شاخص تحویل گرفتیم اما امروز در کنار آن برنامه ۵ ساله و تعربف شاخص ها در آن به برش بودجه ای نیز توجه کرده‌ایم و نتیجه آن تصویب بودجه ١۴٠٠ شهرداری شیراز و برای اولین بار تصویب دو متمم بودجه‌ای در یکسال است.

موسوی تاکید کرد: تصویب بودجه با این سرعت به معنای عدم توجه نیست بلکه به معنای برش برنامه‌ای و حرکت در مسیر صحیح است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث ایجاد شهرداری الکترونیک یکی از مباحث جدی شورای پنجم بوده است، گفت: سامانه PMIS موضوع فراموش شده‌ای بود که در راستای اثربخشی و افزایش کارایی سازمانی با تاکیدات شورا و همراهی شهرداری عملیاتی و اجرایی شد.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین در خصوص سرانجام طرح‌های جامع در شهر شیراز گفت: اطلاق واژه طرح های جامع از نگاه برخی از صاحب نظران درست نیست، چرا که خود اصل حامع بودن زیر سوال است.در واقع آیا می توانیم چنین طرح‌هایی داشته باشیم؟

موسوی خاطرنشان کرد: طرح جامع ترافیک شهر شیراز  و طرح جامع گردشگری این کلانشهر که با قراردادهای سنگین با دانشگاه شیراز و اصفهان در دست بررسی بوده، به هیچ نتیجه خاصی نرسیده است تا جایی که در کمیسیون ماده ٣٨، اصل طرح جامع گردشگری شهر شیراز به دلیل اشکالات فراوان و عدم اجرای تعهدات پیمانکار به نقطه صفر رسید.طرح جامع اقتصادی نیز به بن بست رسیده و عملا پاسخگو نیست.

او تاکید کرد: البته شورا به چرایی مشکلات طرح‌های جامع ورود نکرده است.

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص مصوبه اخیر شورا پیرامون ایجاد ٢٢ بازارچه میوه و تره بار هم گفت: قبول داریم که در شهر باندهای مافیایی و عده‌ای فرصت طلب به دنبال نگاه سودجویانه خود هستند و این فضا در حوزه میوه و تره بار هم غالب است اما اینها سبب نمی‌شود که شورا و شهرداری به تکلیف قانونی خود در بحث تامین نیازهای مردم در بخش مواد غذایی و میوه و تره بار ورود نکنند، لذا شورای شیراز به عنوان تکلیف به این بحث ورود کرده و با تاکید بر قیمت گذاری هوشمند تلاش دارد بر زندگی و معیشت مردم اثرگذاری مثبت داشته باشد.

موسوی همچنین در خصوص برخی ادعاها پیرامون فروش و واگذاری گسترده املاک شهرداری گفت: این ادعاها و ارائه اطلاعات خلاف واقع است و با بررسی بودجه شهرداری به راحتی می‌توان دید که نسبت درآمد شهرداری از محل فروش املاک به کل بودجه شهرداری چه میزان است و در سال‌های گذشته این درصد چقدر بوده است.

او تاکید کرد: البته پروژه‌های مشارکتی شهرداری قابل فروش است و فروش آنها برای تامین نیازهای شهرداری باید انجام شوداما نسبت به دوره قبل این سهم فروش یک دهم است.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین از گزارش ماهیانه اجرای مصوبات و تکالیف به صورت مستند از سوی شهرداری اشاره کرد و گفت: از ۵۵٠ مصوبه شورای پنجم تاکنون نزدیک برای ٣٠٠ مصوبه تکالیف حقوقی بر عهده شهرداری گذاشته که از منظر ما ۴٠ مصوبه آن کاملا اجرایی نشده و ٢٠ مصوبه نیز اصلا اجرا نشده است.

موسوی در خصوص برخی اظهارنظرها پیرامون عملکرد کمیسیون حقوق شهروندی گفت: این کمیسیون در سال اول شورا ایجاد شد اما مشکل از آنجا آغاز شد که وظایف تعریف شده برای آن بر عهده همه کمیسیون‌های دیگر نیز بود.ایرادی که امروز در حوزه کمیسیون هوشمندسازی نیز مطرح است.

او گفت: بحث کمیسیون حقوق شهروندی مربوط به وظایف بود و ربطی به اشخاص نداشت.

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که اقدامات ماندگار شورای پنجم را چه می دانید؟ ایجاد مرکز پژوهش‌ها، شکل گیری بخش حقوقی مصوبات و نظارت و ارزیابی عملکرد را از اقدامات شاخص این شورا عنوان کرد.

موسوی تاکید کرد: ما به کاری ماندگار می‌گوییم که ساختار را اصلاح کند و در  نوع نگاه مردم تفاوت ایجاد کرده و اعتماد آنها را جلب کند.

او خاطرنشان کرد: اینکه شورای پنجم از ابتدای فعالیت تاکنون جمعا ۵ جلسه غیرعلنی داشته در حالی که در شورای قبل تعداد جلسات غیرعلنی ۴٠ جلسه بوده نشان از نوع نگاه متفاوت به مردم و ایجاد فضای شفافیت است.

رئیس شورای شهر شیراز گفت: کار ماندگار شورای پنجم این است که شهرداری قراردادی برخلاف مصالح شهر تصویب و به امضا نرسانده است در حالی که گردش مالی قراردادهای ما به اندازه بودجه کل عمرانی استان بود.

موسوی، مصوبه شفافیت و تعارض منافع را از دیگر اقدامات ماندگار این شورا نام برد و تاکید کرد: البته در پروژه‌های اثرگذاری شهری نیز کارهای بزرگی انجام شده که آمارها نشان از این مهم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.