رییس‌جمهور: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه فرق دارد/باید برای امنیت هزینه کنیم

خبر پارسی -رئیس‌جمهور گفت: مسئله امنیت در کنار سلامت از برنامه هایی است که دولت یازدهم از آغاز برای آنها اهمیت ویژه‌ای قائل بوده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در بیستمین همایش فرماندهان، ‌رؤسا و مدیران نیروی انتظامی افزود: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است و در کنار هر آن‌چه در انتخابات وعده داده و در پی آن بوده و هست تا آن‌ها را نعل به نعل و دقیق اجرا کند برای امنیت و سلامت اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی همچنین با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت امنیت و سلامت گفت: پیامبر اکرم(ص) در تعبیر معروف خود می‌فرماید که سلامت و امنیت دو نعمت ناشناخته هستند.

وی افزود: ‌در این بیان هم سلامت و صحت در جامعه و سلامت و صحت انسان با امنیت را دو نعمت می‌دانند که تا وقتی انسان از این دو نعمت بهره‌مند است قدرشان را نمی‌داند و معمولا قدر این دو نعمت مجهول است.

رییس‌جمهور افزود: شما وقتی در خیابان راه می‌روید و حادثه‌ای رخ نمی‌دهد به ذهن‌تان نمی رسد که چه عواملی باعث امنیت می‌شود و از کنار آن به‌راحتی رد می‌شوید و این عوامل مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما اگر حادثه ناامنی پیش آید آن وقت مسئله امنیت در ذهن و زبان مردم مطرح می‌شود. سلامت نیز همین‌گونه است و تا وقتی که انسان سالم است خیلی قدر آن را نمی‌داند اما اگر خدای ناکرده بیماری یا مسئله‌ای پیش آید آن وقت مسئله سلامت، هم در ذهن و فکر و هم در زندگی انسان مطرح می‌شود.

وی همچنین گفت: دیدار با سربازان خطه امنیت مردم و کشور همواره برای ما افتخارآفرین است.

وی افزود:‌ امنیت بدون تردید یکی از نعمات بسیار بزرگ الهی است و خود قرآن مجید یکی از آ‌ثار ایمان و اسلام را امنیت می‌داند و اساسا ایمان از همان ریشه امن است.

روحانی ادامه داد:‌ ایمان به خدا و ایمان به دین حق و راه حق هم برای قلب و روح انسان آرامش و امنیت می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت‌آفرین است.

وی گفت: یک اشکالی در ذهن بعضی‌ها هست، جامعه پلیسی و جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله است.

وی در ادامه سخنان خود در همایش فرماندهان، رؤسا و مدیران نیروی انتظامی افزود: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله است، ما در جامعه نیاز به امنیت داریم و باید برای امنیت هزینه کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: البته موفق ترین نیروی امنیت در جامعه نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره وری از توان این نیرو بیشتر باشد.

وی افزود: مؤثرترین نیرو کم‌هزینه‌ترین نیروست و اگر همیشه این دو را به عنوان دو اصل مد نظر قرار دهیم و بتوانیم هزینه را کاهش دهیم اما در عین حال اثربخشی را بتوانیم افزایش بدهیم، توانسته‌ایم راه موفقی را طی کنیم.

رئیس جمهور گفت: امنیت برای ما مهم است و ما می خواهیم جامعه دارای امنیت باشد. امسال هم سال همدلی و همزبانی است که باید این را مورد توجه قرار بدهیم. همدلی اول میان خودتان میان بخش‌های مختلف ناجا چون ناجا یک خانواده بسیار بزرگ، وسیع و با بار مسئولیت بسیار سنگین است، از قلب شهرها تا لب مرزها همه جا پلیس مسئولیت سنگینی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: از حراست و حفاظت از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران تا همه روستاها، شهرها و کلان‌شهرها و همه جاده‌ها در بخش‌های مختلف، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای قانون برعهده نیروی انتظامی است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: شما می‌دانید ما هم در شرایط تحریم قرار داریم و هم هنوز قیمت نفت به نصف و یا به بیش از نصف تقلیل پیدا کرده است. همه کشورهای همسایه ما که بسیار پولدارند و برخی خودشان توطئه کاهش قیمت نفت را طرح‌ریزی کرده‌اند امروز همه آن‌ها گرفتارند و چاله و چاهی که برای برادر می‌کنند خودشان داخل همان چاله و چاه می‌افتند. آن‌ها دچار صدها مشکلات اجتماعی و اقتصادی شده‌اند .

رئیس‌جمهور افزود: با وجود تمام مشکلات در سال‌های ۹۲ و ۹۳ که دولت داشت، به تعهدات خودش در اجرای برنامه‌های عمرانی و جاری متعهد بود. در سال ۹۱ بودجه عمرانی اجرا شده کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲، بیست و دو هزار میلیارد تومان و در سال ۹۳، سی و دو هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی ظرف این دو سال با وجود همه مشکلات ضمن اینکه بودجه جاری را با صرفه جویی برداشت کردیم بودجه عمرانی را افزایش دادیم.

وی با بیان این‌که «اتکای ما به نفت در بودجه ۹۴ از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر است و این از افتخارات دولت است» افزود: اگر بودجه برخی دستگاه‌های اجرایی را از ۹۰ درصد ، ۹۲ درصد، ۹۵ و ۸۷ درصد تخصیص داده‌ایم بودجه نیروهای مسلح را در سال‌های ۹۲ و ۹۳ صددرصد پرداخت کرده‌ایم. بودجه نیروی انتظامی را در سال ۹۲ بالای صددرصد پرداخت کردیم.

وی افزود: چرا برخی ایراد می‌گیرند و می‌گویند این دولت بنا بود به تعبیر آن‌ها پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند؛ چرا بودجه نیروهای مسلح را اضافه می کند؟ ما در سال ۹۴ با وجود مشکلات بودجه نیروهای مسلح را افزایش دادیم.

خانواده‌های شهیدان جمشید دانایی‌فر و محمد هاشمی از شهدای نیروی انتظامی و جانباز امیر غفاری در بیستمین همایش فرماندهان، رؤسا و مدیران این نیرو با حضور رئیس جمهور تکریم شدند. در این مراسم همچنین از مدیران نمونه نیروی انتظامی قدردانی شد.

سردار سرتیپ پاسدار رحمت‌الله محمدی معاون آموزش و پشتیبانی، سردار سرتیپ ستاد کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا و تبادل اطلاعات و سردار سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ با دریافت لوح سپاس از رئیس‌جمهور تکریم شدند.

در این مراسم همچنین از فرماندهان انتظامی استان‌های قم و قزوین، سیدمحمد باقر حسینی رئیس عقیدتی- سیاسی استان سیستان و بلوچستان و سرهنگ علی رمضانی از فرماندهان نیروی انتظامی قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.