رونمایی از رشته جدید ادبیات نمایشی در دانشگاه زند شیراز

خبرپارسی – آیین رونمایی از رشته جدید ادبیات نمایشی در دانشگاه زند شیراز، برگزار شد.

به گزارش خبرپارسی در این مراسم که با حضور اساتید عرصه هنر و ادبیات ازجمله رحیم هودی و کاظم روزیطلب برگزار شد، رشته تحصیلی ادبیات نمایشی در شیراز رسماً آغاز به کار کرد.

مهدی مخبری رئیس دانشگاه زند در این مراسم با یادآوری اینکه شرایط انتخاب رشته و گرایش دانشجویان به سمت تحصیلات آکادامیک با گذشته تفاوت‌های جدی پیدا کرده است، اظهار داشت: بر مبنای همین تغییر نگرش‌ها و گرایش‌ها بسیاری از همکاران و دوستان به ما گفتند که در این دوره که زمانه‌ی فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و بورس و اقتصاد و… است، رفتن به سراغ رشته‌هایی همچون ادبیات نمایشی مسیر درستی نیست اما ما با همان ایده‌ای که از چند دهه پیش داشتیم راه خود را انتخاب کرده‌ایم و به آن می‌بالیم.

رسالت دانشگاه‌ها، فقط پزشکی و مهندسی نیست!

وی با بیان اینکه ترویج رشته‌های پرمتقاضی همچون مهندسی، پزشکی، مدیریت و حسابداری، رسالت ما نیست؛ افزود: رسالت ما ایجاب می‌کند به تمام آنچه که نیاز بشر هست و به پیشرفت همه‌جانبه او منجر می‌شود، بپردازیم؛ بر همین اساس از سه سال پیش سراغ این رشته‌ها رفتیم و البته می‌دانیم اهلش را به سوی خود جذب می‌کند.

مخبری در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه آغاز به کار این رشته تحصیلی در شیراز، زمینه‌ساز تولید یک پایگاه علمی خوب در حوزه ادبیات نمایشی شود، خاطرنشان کرد: ما قدم اول را در این مسیر برداشتیم و امیدواریم قدم‌های بعدی از طرف دانشجویان، اساتید و پیشکسوتان این عرصه محکم و استوار ادامه یابد.

ارزش کار یک هنرمند از یک پزشک بیشتر است

در ادامه، یوسف آفرینی، مدیر گروه جدید رشته‌ی ادبیات نمایشی دانشگاه زند نیز با تقدیر از مدیران این دانشگاه، گفت: وقتی پیشنهاد تأسیس این رشته را به مدیریت دانشگاه داده بودم با روی باز استقبال شد و این مایه‌ی خرسندی و امیدواری علاقه‌مندان هنر و ادبیات است.

وی افزود: باید بگویم در تمام سال‌های اخیر، کمتر مؤسسه‌ای را حتی در کشور به چابکی، چالاکی و خوش فکری دانشگاه زند شیراز دیده‌ام و هیچگاه پیش نیامد که درخواستی در هر حوزه‌ای مرتبط با هویت ایران‌مان باشد و پاسخ مثبت نشنوم.

آفرینی اهمیت کار یک هنرمند در رشته تئاتر را حتی از کار یک پزشک بیشتر ارزیابی و تصریح کرد: این لفاظی نیست و برای این گفته‌ی خودم دلیل دارم؛ اگر به تاریخ تمدن نگاه کنیم آن چیزی که کشورهای توسعه یافته به آن می‌بالند فرهنگ گفتگومحوری است که بر اساس اندیشه همگان ساخته شده است و به همین دلیل است که آتن اولین دموکراسی دنیا را در مهد تئاتر دنیا پی‌ریزی می‌کند.

وی تأکید کرد: یقین داشته باشیم که اگر تئاتر و مفهوم دیالوگ را جدی بگیریم، حتما همه‌ی ما فردای بهتری خواهیم داشت.

ایران ما، قله‌های دست نیافتنی اما مِه گرفته‌ای در ادبیات نمایشی دارد

این دانش‌آموخته حوزه کارگردانی و ادبیات نمایشی، با بیان اینکه در غرب اندیشه را از طریق درام‌نویسان شاعری همچون شکسپیر منتقل می‌کنند، تأکید کرد: البته ما به دنبال تئاتر تقلیدی و غربی نیستیم چرا که در کشور ما انتقال اندیشه از زبان ادیبان‌مان معنا پیدا می‌کند.

آفرینی افزود: ما قله‌های دست‌نیافتنی اما مِه گرفته‌ای همچون حافظ و سعدی و مولانا و شاهنامه فردوسی داریم که هرکدام یک گنجینه‌ای بسیار ارزشمند برای خلق نمایش محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: پتانسیل بسیار چشمگیری در متون ادبی ما وجود دارد که اگر همت کنیم و جدی بگیریم می‌توانیم از آنها برای خلق درام‌های قدرتمند بهره ببریم.

ظرفیت شیراز در کشور کم‌نظیر است

آفرینی ادامه داد: شهر ما شیراز نیز می‌تواند سهم بزرگی در درام‌نویسی کشور داشته باشد چرا که پشتوانه ادبی و روحیه فرهنگ دوستی و ظرفیت‌های همه‌جانبه‌ای که در بین مردم ما وجود دارد، عیان و مثال‌زدنی است؛ به‌طوری که می‌توانیم ادعا کنیم کمتر شهری در کشور وجود دارد که هنوز وقتی حرف از هنر و درام و تئاتر می‌زنیم چنین استقبالی را از سوی علاقه‌مندان، دانشجویان و مسؤولان در پی دارد.

مدیر گروه رشته ادبیات نمایشی دانشگاه زند شیراز در پایان خاطرنشان کرد: ما همه سعی‌مان را خواهیم کرد که از تمام ظرفیت هنری شهرمان استفاده کنیم و بتوانیم سهمی از آینده درام کشور به خود اختصاص دهیم.

عمر من رو به پایان است اما…

بر پایه این گزارش، رحیم هودی استاد برجسته عرصه هنر و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزن نیز در ادامه این برنامه تئاتر را مادر تمام هنرها توصیف کرد و اظهار داشت: معتقدم تئاتر مانند دروازه هر شهری محسوب می‌شود و هیچ شهری نباید بدون در و دروازه بماند.

آقای هودی با تقدیر از کسانی که برای زنده کردن هنر تئاتر در شیراز تلاش می‌کنند، افزود: امیدوارم همانگونه که نام کریم‌خان زند به عنوان وکیل‌الرعایا در تاریخ ثبت شد، این حرکتی که در دانشگاه زند نیز آغاز شده به بهترین شکل ممکن ادامه یابد و تقویت شود.

این چهره ماندگار استان فارس ادامه داد: عمر من و بسیاری از موسپیدان این عرصه رو به پایان است اما هنرمندان بزرگی داریم که باید قدر بدانیم چرا که بسیاری از کارهای پیشه‌ی ما باقی مانده است.

شاهنامه می‌تواند منبع قوی‌ترین نمایشنامه‌ها باشد

هودی در پایان فردوسی را معلم بزرگی در تاریخ ادبیات دانست که و افزود: یقین دارم که اگر زمان فردوسی صنعت فیلم‌سازی و هنر تئاتر وجود داشت ایران سرمنشا ادبیات نمایشی دنیا می‌شد اما نکته‌ی مهم اینجاست که همین حالا هم گنجینه‌ی ارزشمند شاهنامه می‌تواند منبع قوی‌ترین نمایشنامه‌ها باشد.

کاش حال فرهنگ و هنر ما بهتر شود…

محمد شعله‌سعدی نیز در بخش پایانی این مراسم، با بیان اینکه به طور کلی رویکرد شایسته‌ای در حوزه ادبیات نمایشی دانشگاه‌های ما وجود نداشته است، گفت: امیدوار هستم که با دپارتمان جدیدی که شکل گرفته است، تمام نهادهایی که پیوند فرهنگی دارند تحت یک مدیریت خوب مسیری را آغاز کنند که به بهتر شدن حال فرهنگ و هنر این شهر و دیار ختم شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.