روزنامه نگار در زوم آثار برتر رسانه های فارس برای ماه بهمن را معرفی کرد

خبر پارسی – برنامه ماهیانه روزنامه نگار در زوم بهترین های ماه بهمن رسانه های فارس را معرفی کرد.

این برنامه که از نشست هیجدهم خود در اقدامی قابل توجه بهترین تیتر رسانه های فارس در ماه دی را انتخاب کرده بود،در نشست اسفند ماه خود بهترین آثار رسانه های فارس را در حوزه های خبر،عکس،گزارش،گفت و گو و تیتر داوری کرد و در نهایت در بخش خبر و گفت و گو هیچ اثری را شایسته انتخاب ندانست اما برای بخش تیتر و گزارش چهار انتخاب داشت که با انتخاب بهترین عکس در ماه بهمن در مجموع ۵ اثر رسانه ها را شایسته انتخاب دانست و به هر اثر جایز دو میلیون ریالی پرداخت کرد.

متن داوران نوزدهمین نشست روزنامه نگار در زوم برای انتخاب بهترین های رسانه در فارس به شرح ذیل است:

به نام خداوند اندیشه‌ها

انتخاب آثار برتر روزنامه نگاران فارس در  ماه بهمن با تاملاتی همراه بود.

 نخست اینکه باید استقبال بیشتر رسانه ها را پاس داشت و امیدوار بود که این روند بتواند پایه‌گذار  رقابتی سازنده و مداوم شود که بی شک برای روزنامه نگاری فارس اتفاقی میمون و مبارک است.

در انتخاب ماه بهمن هیات داوران، به پشتوانه همراهی عزیزانی که حامی جوایز شدند، در ۵ حوزه خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر و عکس به داوری آثار ارسالی پرداخت.

 این گستردگی حوزه اما موضوعی را نشان داد که پیش از این هم در سایر رقابت های مابین نشریات فارس خود را نشان داده بود؛ ضعف تکنیک.

  در بخش خبر، در روزگاری که با گسترده شدن شبکه های اجتماعی کاربردهای خبر دچار تغییرات شدید شده، ما همچنان در تکنیک خبرنویسی و سخت خبرنویسی ضعف داریم. همچنان بین گزارش خبری و خبر تفکیکی قائل نیستیم و همچنان قواعد هرم وارونه را رعایت نمی‌کنیم.

این موضوع نشان می دهد که شالوده روزنامه نگاری فارس، بیش از  اینکه بر پایه آموزش بنا نهاده شده باشد، بر پایه استاد-شاگردی است و این شیوه، چندان راهگشای روزنامه نگاری در میانه دهه ۹۰ نیست.

هیات داوران بر این مبنا خبری را برگزیده و شایسته تقدیر نیافت.

بر همین منوال، می توان به داوری گفت و گو در روزنامه نگاری فارس هم نشست. در ماه بهمن و در میان آثار ارسالی، هیچ گفت و گوی در خور مقام روزنامه نگاری فارس در آثار ارسالی وجود نداشت.

در این سبک هم همچنان با ضعف تکنیک رو به رو بودیم؛ گفت و گوی خبری، سبک گفت و گوی غالب روزنامه نگاری فارس است و نمی توان رد پایی از مصاحبه‌کننده و همچنین مصاحبه‌های چالشی و اصطلاحا پینگ پنگی در روزنامه‌نگاری فارس یافت.

هیات داوران امیدوار است که در سبک گفت و گو هم بتواند امکان انتخاب داشته باشد و این نیازمند توجه بیشتر

روزنامه‌نگاران فارس به گفت وگو در رسانه ها است.

  هیات داوران در بخش عکس از میان آثار ارسالی، اگر چه برگزیده‌ای داشت اما معتقد است عکس خبری همچنان در فارس به جایگاه خود نرسیده و عکاسان سال‌هاست پشت چراغ قرمز سردبیری مانده‌اند. ضعف استفاده از عکس های تولیدی را می‌توان در روزنامه‌های فارس دید و در این مورد عکاسان خبرگزاری‌ها پیشرو‌تر هستند.

هیات داوران با این توضیح و با تقدیر از عکس خانم شیوا عطاران از خبرگزاری مهر ،عکس برگزیده ماه بهمن را از خبرگزاری ایرنا انتخاب می کند و از رضا قادری برای شکار لحظه  در مسابقات قهرمانی ووشو تقدیر به عمل می آورد.

در بخش گزارش، باید تقدیر ویژه‌ای از آقای احسان اکبرپور داشت؛ سبک نگارش و توصیف‌های عینی، و گفت‌و‌گو‌های وی   گزارش هایش را زنده کرده است.

هیات داوران  بر همین اساس دو گزارش «کمر سیاه چادرها خم شده است»،کار مشترک سارا ضمیری و احسان اکبرپور از روزنامه افسانه و گزارش «ملکین پای افزاری دست باف» نوشته فاطمه تسلیم جهرمی از خبرگزاری ایسنا را شایسته  انتخاب دانست.

در بخش تیتر، هم مانند ماه دی، آثار خوبی برای داوری عرضه شد و باید رقابت در این بخش را پایاپای دانست. چند رسانه فارس، توجه ویژه‌ای به تیتر به عنوان “اولین قلاب جذب مخاطب” دارند.

داوران این رویداد معتقدند تیترهای خبرگزاری‌ها با حفظ قواعد تیترنویسی هم امکان رقابت در این حوزه را دارند و این بخش را نمی‌توان در انحصار تیترهای اقناعی و فانتزی روزنامه‌ها دانست.

 هیات داوران در بخش تیتر،  دو تیتر «پیست انتظار و مانع بی پولی» از روزنامه تماشا  نوشته میثم حجتی و «سلفی اقتصادی به جای قرارداد تجاری» از روزنامه شیراز نوین را شایسته انتخاب می داند.

در پایان امیدواریم سال جدید، سالی پر بار برای روزنامه‌نگاری فارس باشد و بتوان با آموزش و یادگیری بیشتر، کشتی روزنامه‌نگاری فارس را به جلو هدایت کرد.

در آرزوی روزهای تازه هستیم؛ برای روزنامه‌نگاری در استانی که این روزها، باران خورده و پاک، نرم نرمک آماده بهار است.

 سیروس رومی، وحید دلپسند، امید صدیق و فرزاد صدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.