رحیمی: برخورد با زمین خواران بزرگ در دستور کار قرار گیرد

خبرپارسی – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: باید به سمت برخورد قانونی با زمین خواران بزرگ و افرادی که اراضی ملی و دولتی را به شکل وسیع و گسترده مورد تعرض قرار داده اند حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، عنایت الله رحیمی در کارگروه مقابله با پدیده زمین خواری افزود: البته این به معنای بی توجهی نسبت به زمین خواری های خُرد و کوچک نیست بلکه اینگونه موارد نیز مورد غفلت واقع نخواهد شد.

وی، روند برخورد با زمین خواران و آزادسازی زمین های تصرف شده در استان فارس را طی ۲ سال گذشته خوب و مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: مجموعه اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته سبب شده که افرادی که در پی تصرف اراضی ملی و دولتی هستند احساس امنیت نکنند.

رحیمی اظهار داشت: اگر روند صیانت از زمین های ملی و بیت المال و برخورد با زمین خواران به این شکل ادامه پیدا کند طی سال های آتی دیگر با پدیده زمین خواری در استان مواجه نخواهیم بود.

وی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، علاوه بر آزادسازی بخش هایی از اراضی تصرف شده، با افرادی که اقدام به تغییر کاربری غیر مجاز مستثنیات کرده بودند نیز برخورد شد.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: همچنین شهرداری های استان نیز اقداماتی در زمینه جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده و حریم انجام داده اند که این اقدامات مطلوب است اما نتایج آن چون به شکل مدون از سوی شهرداری ها گزارش نمی شود ملموس نیست.

رحیمی تصریح کرد: مجموعه بخشداری ها و دهیاری ها هم در ارتباط با ساخت و سازهای روستایی فعالیت های خوبی داشته اند اما نیاز است که فایل اطلاعات این اقدامات را نیز ارائه کنند تا عملکرد آنها با سال گذشته مقایسه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، از دستگاه های اجرایی و ذی ربط خواست که برنامه ها و تدابیر خود برای برخورد با پدیده زمین خواری را اعلام کنند.

رحیمی، یکی از دلایل تغییر کاربری ها و تصرف غیر مجاز اراضی را عدم تعیین تکلیف در مورد طرح های توسعه شهری برشمرد و افزود: شهرهای ما طرح هایشان سالهاست که منقضی شده و طرح جدیدی هم تعریف نشده در حالی که طرح های جدید نیاز شهرهای امروز است و چنانچه نتوانیم طرح و پاسخ مناسب به شهروندان ارائه دهیم آنها خود را مجاز خواهند دانست که نیاز خود را به هر شکل ممکن ولو با تخلف تامین کنند.

وی تصریح کرد: قطعا اگر ما برنامه و طرح ارائه دهیم شهروندان هم خود را با طرح ها و برنامه های ارائه شده همراه خواهند کرد.

رحیمی، با اشاره به اینکه اقدامات دستگاه های اجرایی امکان صدور آرای قضای را فراهم می کند افزود: این اقدامات در چند مرحله تعریف و عملیاتی شده که شامل پیشگیری از تصرف، تغییر کاربری غیره مجاز، شناسایی اراضی مورد تصرف و متصرفین و تشکیل پرونده، مرحله بعدی شامل پیگیری اخذ حکم قضایی و مرحله دیگر نیز شامل اجرایی رای، رفع تصرف و مجازات متصرفین است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: پایش و حفاظت از اراضی عمومی نیز از جمله مراحلی است که در دستور کار اجرایی قرار گرفته و در این راه با تمام توان و جدیت از منابع عمومی حفاظت خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در این راه استفاده از توان مردم و سمن ها قطعا بر توان دستگاه های متولی خواهد افزود و با توجه به گستردگی استان لازم است از نیروهای مردمی در جهت حفاظت از اراضی ملی بهره بیشتری گرفته شود.

رحیمی تصریح کرد: همچنین استفاده از تکنولوژی های روز، پایش ماهواره ای و سنجش از دور نیز مد نظر بوده و سطح استفاده از این تکنولوژی ها روز به روز گسترده تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.