رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران: دولت تدبیر و امید خاستگاه خیلی خوبی در جامعه پزشکان دارد/ طرح پزشک خانواده با وضعیت فعلی توان ادامه دادن ندارد

خبر پارسی – رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفتمان با جامعه پزشکی در سال های اخیر را یک سویه و جبری دانست و گفت:خوشبختانه این وضع در سطح کشور تغییر قابل توجهی داشته و دوباره شاهد گفت و گوی مبتنی بر کرامت هستیم.

Jpeg

دکتر زالی در سمیناربررسی چالش های حوزه سلامت در استان فارس با اشاره به چالش های صنفی متعدد سال های اخیر جامعه پزشکی از جمله مالیات،عوارض شهرداری و عدم رشد مناسب تعرفه های پزشکی،گفت:جامعه پزشکی طی این مدت حتی گاهی با یاس و دلزدگی روبه رو بود و در حال حاضر صدور بخشنامه هایی در قوانین مجازات اسلامی و مواردی در این حیطه امیدوار کننده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران افزود: در سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ میلیون ویزیت انجام شده و همچنین ۲۲ هزار بستری در بخش دولتی گزارش شده است.

به گفته وی پزشکان ایران سالیانه ۵ تا ۶ میلیون اعمال جراحی سخت انجام می دهند که با توجه به این حجم کاری تخلفات پزشکی و آمار شکایت از پزشکان در ایران پایین است و در استانی مثل یزد فقط یک درصد است در حالی که در کشورهای دیگر این میزان به ۳ درصد می رسد.

دکتر زالی در عین حال توضیح داد:شاید عنوان شود دلیل تخلفات پایین پزشکی در ایران این است که سیستم ثبت شکایت ضعیف باشد اما در کشوری مثل انگلستان هم این مشکل وجود دارد،با این حال تخلفات پزشکی در آنجا ۳ درصد اعلام شده است لذا آمار بیانگر این مسئله است که باید به جامعه پزشکی ایران اعتماد کنیم.

به گفته وی تعداد بیماران اعزامی به خارج از کشور در سال ۹۲ کمتر از ۸ مورد بود که این مسئله نشانگر فعالیت های فوق العاده پزشکان ما است.

دکتر زالی با بیان اینکه پزشک نباید دغدغه داشته باشد،افزود:در ۳ سال اخیر یکی از سخت ترین و پر مرارت ترین مسائل مالیاتی را جامعه پزشکی به تلخی تجربه کرد،در حالی که معدل و نظم پرداخت مالیاتی،جامعه پزشکی بی نظیر است و این جمله موهومی است که پزشکان نمی خواهند مالیات دهند.این گروه سال گذشته بیش از ۹۶ درصد خود اظهاری مالیانی داشته و باید مراقب باشیم که ذائقه جامعه پزشکی در این خصوص بیش از این تلخ نشود.

دکتر زالی همچنین اعلام کرد:دولت تدبیر و امید خاستگاه خیلی خوبی در جامعه فرهیخته و پزشکان دارد و ما باید از این خاسنگاه صیانت کنیم و نباید گفتمان خوب مبتنی بر کرامت تخت الشعاع مالیات قرار بگیرد چرا که بحث مالیات می تواند نقطه آشیل رابطه مبتنی بر احترام دولت و جامعه پزشکی شود.متاسفانه بدنه دولت را دارند نسبت به مالیات حساس می کنند.

دکتر زالی معتقد است اعمال ماده ۱۶۹ قانوت مالیاتی مستقیم یک پوست خربزه ای بود که زیر پای دولت گذاشتند چرا که ماده یاد شده مربوط به سال ۹۰ است و دستورالعمل مربوط به سال ۹۱ .

وی در عین حال گفت:ماده  ۱۶۹ بنگاه های اقتصادی را ملزم به شفاف سازی می کند که یک وقت خدای ناکرده ممکن است اختلاس کنند اما جامعه پزشکی شامل این ماده نمی شود،چون پزشک داد و ستد نمی کند.از طرف دیگر جامعه پزشکی امکان اینکه از هر بیماری کد ملی بگیرد و هر ۳ ماه یک بار به اداره مالیاگزارش ارائه کند را ندارد و این موضوع را به دکتر طیب زاده وزیر اقتصاد هم گفته ام ضمن اینکه دکتر نوبخت  قول دادند که نسبت  به رفع نگرانی برای اعمال ماده ۱۶۹ برای پزشکان کمک کنند.

دکتر زالی با اشاره به شعار سلامت مداری رییس جمهور گفت:جامعه پزشکی ایران رای بالایی به دکتر روحانی داده و فرصت سلامت مداری و برنامه های راهبردی که آقای رییس جمهور از آن یاد می کنند دغدغه جامعه پزشکی است و اتفاقا خیلی از حرف های ما امروز از زبان دکتر روحانی زده می شود و این عالی است.وقتی رئیس جمهور به جلسه رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی می آید حاوی پیام است و جامعه پزشکی این پیام را می گیرد.همانطور که ایشان در چند برنامه تلویزیونی و حتی در پیام نوروزی خود از سلامت سخن گفت و معلوم است که اندیشه سلامت مداری جزوراهبردهای کلیدی این دولت است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران عنوان کرد:جایگاه سلامت را دولت اعاده کرده است و جامعه پزشکی باید با رییس جمهور همراهی کند و از فریاد عدالتخواهانه وی حمایت کند.از طرف دیگر نباید مطالبات جدیدی را بدست خودمان به مردم تحمیل کنیم .

دکتر زالی خاطر نشان کرد: شرایط کشور برای برداشتن یک گام بلند،عمیق،متحور و متحولانه برای بحث سلامت آماده است. و امیدواریم با سیاست های در نظر گرفته شده جدید،مسائل پیش پا افتاده ای از قبیل مالیات و عوارض،جایگاه پزشکان را مخدوش نکند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: بازیگر اصلی سلامت کشور پزشکان هستند و باید به گونه ای عمل کنیم که پزشک دغدغه صنفی نداشته باشد و امیدواریم با سیاست های در نظر گرفته شده جدید،مسائل پیش پا افتاده ای از قبیل مالیات و عوارض،جایگاه پزشکان را مخدوش نکند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین با بیان اینکه حجم چالش های صنفی و مطالبات انباشته و متراکم جامعه پزشکی  در چند سال گذشته رو به فزونی بوده تصریح کرد: مشکلات متعددی همچون بحث عوارض شهرداری، عدم رشد مناسب تعرفه های پزشکی، برخی موانع قانونی و… گاه جامعه پزشکی را با چالش هایی روبه رو کرده که حتی به یاس و انفعال انجامدیه است اما انفعال راه حل نهایی  نیست و باید با همدلی همگرایی و تفاهم  به رفع تک تک این مشکلات بپردازیم.

زالی به بررسی قانون مجازات های اسلامی در خصوص جامعه پزشکی پرداخت و اظهار داشت: شاکله ویرایش جدید قانون مجازات بر حبس زدایی است به گونه ای که در اصلاح ماده ۱۱۶ قانون که در صورت فوت فردی بر اثر بی احتیاطی علاوه بر دیه ۱تا ۲ سال حبس تعزیری نیز در نظر گفته می شد پس از اصلاح اختیاراتی به قاضی داده شده که که در چرایم غیر عمد با کمتر از دو سال حبس باید جایگزینی برای حبس در نظر بگیرد و در جرایم غیر عمد بیشتر از دو سال حبس نیز این اختیار را دارد که در صورت تشخیص جایگزین برای حبس قرار دهد.

وی همچنین درباره موضوع طرح پزشک خانواده و نقاط قوت و ضعف آن نیز گفت: با  توجه به اینکه این طرح برای اولین بار در دو استان فارس و مازندران اجرا شد سخت ترین دوران این طرح بوده است و اگر با این وضع پیش بروند توان ادامه این طرح وجود نخواهد داشت.

زالی افزود: طرح پزشک خانواده تفاوت های کلی با نظام درمان کشور دارد از این رو بررسی و رفع نقایص آن به زمان زیادی احتیاج دارد.

Jpeg

 وی گفت : به دلیل آن که مکانیسم های اجرایی این طرح به سرعت به کار گرفته شد فرصت کافی برای تحلیل و بررسی وجود نداشت. باید به این نکته نیز در بررسی ها توجه کرد که فارس و مازندارن نیز دو طرح متفاوت هستند که باید در تحلیل ها این تفاوت ها مد نظر قرار گیرد.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور پیشنهاد داد: تحلیل و آسیب شناسی، کمی سازی و شاخص گذاری این دو سال ارزشمند بوده است. و به نظر من اگر کارت اعتبار ملی این طرح فقط به این دو استان اختصاص یابد می توان با شناسایی و رفع نقایص به اجرای ملی صیحح این طرح در آینده کمک شایانی کرد.

سمینار “بررسی چالش های حوزه سلامت در استان فارس ” با محوریت بررسی طرح پزشک خانواده پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت از سوی انجمن اسلامی جامعه پزشکان فارس در شیراز برگزارشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.