رئیس کل دادگستری استان: فارس در تعداد زندان ها اول و در تعداد زندانی دوم است

خبر پارسی – رئیس کل دادگستری استان فارس جمعیت زندانیان در این استان را ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر بیان و با ابراز تاسف اعلام کرد که این استان به لحاظ تعداد زندانی در کشور دوم و به لحاظ تعداد زندان‌ها اول است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی القاصی‌مهر سه‌شنبه ۵ خرداد در مراسم همایش نسیم مهر و بزرگداشت روز جهانی حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنان در شیراز، پدیده زندان و زندانی را یک واقعیت جامعه بیان و لزوم اصلاح نگرش‌های اجتماعی به این پدیده را لازمه تسری حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی از زندانیان و خانواده‌های آنان بیان کرد.
وی با بیان اینکه انتظار نیست شهر شیراز و استان فارس با این قدمت و با داشتن مردمی متدین و متعهد، در رده اول و دوم به لحاظ تعداد زندانی و زندان باشد، گفت: ۱۷ هزار زندانی یعنی اینکه اگر میانگین هر خانواده را ۵ نفر در نظر بگیریم، بخش قابل توجهی از مردم درگیر مشکلات زندان و حبس هستند.
او تصریح کرد: علی‌رغم اینکه تاکید قانون و شرع در ارتکاب جرائم بر مجازات فرد مجرم است، اما با زندانی کردن یک فرد، در حقیقت حداقل یک خانواده را مجازات می‌کنیم، حال آنکه خانواده هیچ گناهی مرتکب نشده است.
رئیس کل دادگستری استان فارس زندانی شدن سرپرست خانوار را عامل مهمی در ایجاد گسست در خانواده‌ها و رها شدن خانواده، ترک تحصیل، بروز ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، اشتغال به مشاغل کاذب برای کسب درآمد و شکستن مرز عزت نفس و شرافت خانوادگی، دانست.
القاصی‌مهر گفت: این موضوع که یک خانواده در مقابل گناه یک فرد مجازات می‌شود، برای من به لحاظ حقوقی هضم نشدنی است و براساس اصول حقوقی هم محل سئوال است. اما هیچ چاره‌ای برای آن کارسازی نشده است.
وی تصریح کرد: اگرچه قانون در برنامه دوم توسعه پیش‌بینی کرده که خانواده تمام افرادی که به زندان معرفی می‌شوند باید تحت حمایت و پوشش قرار گیرند و این حمایت تنها جنبه مالی نیست، اما اکنون چنین موضوعی تسری ندارد.
این مقام عالی قضایی در فارس، بخشی از افزایش جرم و جنایت و رشد جمعیت کیفری را از تبعات اعمال مجازات حبس عنوان و تاکید کرد: هدف از زندان در اصل، اصلاح و تربیت فرد محکوم، ارعاب دیگری و پیشگیری از تکرار جرم است، اما اعتقاد ندارم که در خیلی از موارد با زندان رفتن یک فرد،‌ این اهداف قابل دسترس باشد.
او خانواده زندانیان را تنها گروه آسیب‌پذیر از جامعه دانست که فراموش‌شده‌اند و هچ متولی و نهاد مشخصی مسئولیت آنان را ندارد و تاکید کرد: در مقایسه‌های آماری متاسفانه در فارس به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۰۰ زندانی داریم و این عدد به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده و نشان می‌دهد زندان همچنان معضل بزرگ دستگاه قضایی است.
رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه مصائب و مشکلات خانواده زندانیان، او و جامعه قضائی را بسیار رنج می‌دهد اما قوانین و چهارچوب‌های قانونی، محدودیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: یکی از معضلات بزرگ جامعه امروز، نگرش به زندان و زندانی و خانواده زندانی است، بخش زیادی از جامعه نگرش بسیار بدی به این مقوله و واقعیت اجتماعی دارند حال آنکه تمام زندانیان افرادی جانی و جنایتکار و غیر متعهد و مزاحم نیستند.
وی تصریح کرد: خیلی از زندانیان به لحاظ تقوا و تعهد و صداقت،‌انسان‌های خوب و خانواده‌هایی آبرومند هستند که از قضا و به دلیل شرایط مختلف، گرفتار زندان شده‌اند. خیلی از این افراد به لحاظ عرفی و حقوقی مرتکب جرم نشده‌اند، حتی برخی از افرادی که عمدی مرتکب جرمی شده‌اند برای دفاع از شرافت و با انگیزه‌ای شرافت‌مندانه بوده است.
رئیس کل دادگستری فارس لزوم همراهی خیرین در حمایت از خانواده‌های زندانیان را یک امر ضروری در پیشگیری از بروز و رشد جرایم و جمعیت کیفری دانست و گفت: همانگونه که خیرین تامین سلامت در مسیر سلامت جسم که یک امر بسیار مقدس و ضروری است تلاش و همراهی می‌کنند، می‌توانند در این زمینه‌ هم در مسیر سلامت روان جامعه تلاش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.